[KANALPARTNER] Huawei Enterprise bjöd in till ännu ett mycket intressant event, denna gång i Göteborg. Det var det första eventet i Sverige under namnet Eco Connect.
Precis som namnet antyder är ett av deras fokus att de olika aktörerna i ekosystemet ska få en chans att träffas. Redan i inbjudan framgår det tydligt att det är viktigt för Huawei att bygga relationer med alla marknadsaktörer oavsett vilken roll de har. Därför fanns det representanter för såväl återförsäljare, distributörer och slutkunder på plats.
Huawei Enterprise, som är ett av tre affärsområden inom Huawei, möjliggör digital transformering inom olika branscher såsom offentlig sektor, finans, energi, transport och tillverkning.
Nytt Säkerhetscenter i Bryssel
Programmet började med att Kenneth Fredriksen, CEO, hälsade oss alla välkomna. Han lyfte ett ämne som flera andra av dagens föredragshållare också tog upp – Cybersäkerhet. Han gör en syftning till de skriverier som har varit runt Huawei och USA på sistone. ”Vi arbetar öppet och transparent. Säkerhetstänket finns alltid med i all vår utveckling,
oavsett produktområde. Nyligen öppnade vi ett Security Center i Bryssel. Det fungerar som ett EU-certifieringscenter och vi välkomnar alla våra kunder att besöka det. Cybersäkerhet handlar inte om politik utan om teknik och kompetens”, fastslår Kenneth.
Han lyfter även fram att Sverige är mycket viktigt för Huawei. Faktum är att det första kontoret som de öppnade upp utanför Kina var i Sverige och året var 2000. Huaweis center för Forskning & Utveckling i Göteborg fyller dessutom 10 år i år. Där har bland annat deras lösningar för 5G tagits fram. Med en stor lokal närvaro på den svenska marknaden och en uttalad vilja att ha en levande kunddialog är det inte så konstigt att Huawei arrangerar så många event som de gör. De vill ha en aktiv kontakt med sitt ekosystem.
Kenneth Fredriksen avslutar sitt öppningsanförande med att berätta att de även har en form av framtidsprogram där de bjuder in tio svenska studenter att delta och de erbjuds bland annat att besöka Huaweis huvudkontor. Liknande program genomförs i flera av de europeiska länderna. Ytterligare ett exempel på deras vilja till dialog och utbyte av erfarenheter.
Tar hissen till nya höjder
Magnus Weberg, Nordisk Försäljningschef, berättar om några av de intressanta Enterpriselösningar som han och hans kollegor arbetar med. Det handlar till exempel om Smarta städer, Smarta banker och Smarta järnvägar.
”Om några år kommer i princip allt som kan vara uppkopplat att vara det. Då kommer det att generas ofantliga mängder data. För att det ska kunna analyseras krävs det lösningar som bygger på Artificiell Intelligens (AI). Det finns inte chans att vi människor ska klara av det själva. Vi har gjort över 120 implementationer för Smarta städer världen över. Jag menar att vi har en bra position eftersom vi har både Telekom, Enterprise och Konsultverksamhet. För 30 år sedan var Telekom och IT helt åtskilt, det är det inte idag”, säger Magnus.
Ett av Huaweis intressanta samarbeten är med det internationella hissföretaget Schindler. Här handlar det om att förse varje hiss med cirka 700 olika sensorer. De läser av allt ifrån vikt, slitage, knappfunktioner till behov av service. En av de stora vinsterna är att, till skillnad från tidigare, behöver man inte skicka ut servicetekniker i onödan. Det sparar både tid, pengar och onödiga miljöpåverkande transporter. Att Magnus har rätt i att det kommer att produceras enorma mängder data inom några år står helt klart när han berättar att Schindler har ungefär en miljon hissar installerade runt om i världen och varje hiss är tänkt att förses med 700 sensorer.
Magnus berättar även att de har ett samarbete med logistikjätten DHL. Här handlar det om att lastbilarna som kör ut gods och paket ska packas så effektivt som möjligt. Vad ska lastas först? Vad ska lastas sist? Vilken är den optimala rutten? Genom att lösa dessa frågor bidrar man till att få ner lastbilstrafiken i städerna och på landsbygden, vilket är bra för miljön. Slutmålet är givetvis också att fordonen är självkörande.
Under dagen får vi även förmånen att lyssna på Tobias Ahlin, från Minecraft, som på ett engagerat sätt pratar om den snabba transformation som just nu förändrar hela vårt samhälle.
Många utmaningar för kommunerna
Vi blev nyfikna på hur Huaweis slutkunder ser på deras expansion på den svenska marknaden. Vi fick en pratstund med två representanter från Klippans kommun i Skåne. Det var Roger Nord, IT-Infrastrukturschef, ansvarig för infrastruktur och säkerhet, och Johan Thümmel, IT-chef. I själva verket så är deras ansvarsområden betydligt större än Klippan. Det finns nämligen ett samarbete, döpt till IT 4K, mellan fyra kommuner i regionen idag och det är förutom Klippan även Bjuv, Perstorp och Åstorp. Vid det kommande årsskiftet ansluter sig även Örkelljunga kommun till detta samarbete.
De berättar at de nyligen genomfört en upphandling avseende kommunikationsutrustning som Huawei vann och att det är en av anledningarna till att de är på Eco Connect.
”För oss handlar det bland annat om att se hur tekniken kan stödja och avlasta den kommunala verksamheten. Ett exempel är skolan där många går över till lärarplattformar som är online. Man räknar med att varje elev i snitt har tre uppkopplade enheter och varje skola i snitt har cirka 300 elever. Då hamnar vi på nästan 1000 uppkopplade enheter per skola där det tidigare kanske fanns ett fåtal lärar- respektive klassdatorer. Stora skolor har givetvis ännu större kommunikationsbehov och därför är Huaweis lösningar kring Wi-Fi 6 intressanta. Det är en riktig utmaning att hitta en vettig lösning som både klarar av att leverera stabila uppkoppling och samtidigt hålla kostnaderna på den nivå som skatteunderlaget tillåter”, förklarar Roger.
”Vi får mer data och fler enheter att hantera men verksamheternas budget är oförändrad. Däri ligger en del av vår utmaning. En annan uppgift är att hantera den säkerhetsskyddslag som trädde i kraft den 1 april i år. Den, tillsammans med GDPR, ställer stora krav på hur vi hanterar vårt skyddsvärda data. Det handlar bland annat om data för skola, socialtjänst och andra verksamheter med känslig information”, säger Johan.
De båda menar att de inte är oroliga över de skriverier som har förekommit i media på senare tid. Turerna runt det uppblossade handelskriget mellan USA och Kina är inte något annat än ett politiskt spel och dessutom är det inte första gången som liknande saker händer just vid ett teknikskifte. Det hände även vid övergången från 3G till 4G. För femton år sedan var det amerikanska Cisco som man ansåg spionerade på andra via sina produkter och tjänster.
Deras bild av kontakterna med Huawei är bara positiva och de lyfter speciellt fram att, oavsett storlek som kund, får man snabbt hjälp när olika frågor dyker upp.
Energi ger honom energi
Vi tar också chansen till ett samtal med Magnus Weberg. Den första frågan till honom handlar om vilka mål han och Huawei har för den närmaste tiden i Sverige?
”Det första målet är kundfokus. Där handlar det bland annat om att lyfta fram lyckosamma referensprojekt. Tillväxt är det andra målet. Vi ska växa med 50 % per år. För att vi ska lyckas med det behöver vi hitta rätt kompetens. Idag är vi över 600 anställda på Huawei i Sverige och vi öppnade ett nytt Enterprise-center i Göteborg för en månad sedan. Vi investerar hela tiden i innovation. Det tredje är miljö och energi, som är en av mina personliga favoriter. Det går inte alltid att bara titta på kronor och ören. Ibland finns det en lösning som kostar lite mer men som i själva verket är bättre eftersom den drar hälften så mycket energi. Vi måste våga ta etiskt riktiga beslut”, säger han engagerat.
”Vi måste få ner miljö- och energikonsumtionen. Det måste bli en naturlig del av tänket runt TCO och ROI i företagen. Energimarknaden och Offentlig sektor är mycket viktiga för oss. För 15 år sedan var det inte så coolt att arbeta på energibolag men idag känner jag många som med stolthet arbetar med att hitta nya och miljövänliga energilösningar. Vi på Huawei vill vara med och bidra till att arbetet med lyckade lösningar för ökad hållbarhet blir en verklighet”, avslutar Magnus.
En del i Huaweis fortsatta tillväxt i Sverige är samarbetet med Pedab som också var på plats. Vi pratade med Marcus Romfors som berättade att de nu bygger upp ett dedikerat team med rätt kompetens för att stötta och hjälpa återförsäljare, kunder och Huawei. För Pedab är Huawei en strategiskt viktig samarbetspartner, förklarar Marcus.
Återförsäljarledet var bland annat representerat genom Proact och deras försäljningschef Roland Fällberg. Vi frågar honom om vad som är viktigt för dem just nu?
”Vi vill fortsätta att expandera och därför är samarbetet med Huawei viktigt för oss. Vi vill visa våra kunder bredden på Huaweis erbjudande. Det är till exempel inte alla som vet att de gör solpaneler och deras stora satsning på Smarta städer är inte känd av alla. Den pågående digitaliseringen gör att vi har en bra marknad inom lagring. Proact satsar aktivt på att hela tiden lyssna av vilka behov våra kunder har. Vi har ett bra samarbete med Huawei och de bidrar till att vi kan leverera rätt lösningar”, säger Roland.
Dagen avslutades med en sommarmiddag med god mat och underhållning. Ytterligare en chans för deltagarna att knyta nya kontakter.
Läs om Huawei Horizon 2019 HÄR
[soliloquy id=”38087″]