Huawei Horizon 2019

Huawei bjöd in till ett storslaget event i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. Det blev en pampig och innehållsrik dag.

Det här var den första partnerträffen som Huawei arrangerar i Sverige. Känslan av stor och pampig premiär förstärktes av att de hade förlagt mötet till anrika Grand Hôtel. 200 partners var på plats för att ta del av det ambitiösa programmet som avslutades med en galamiddag i Spegelsalen.

Genom ett ”Win-win”-partnerskap vill Huawei Enterprise utöka sin verksamhet i Sverige, som är en prioriterad marknad i Norden. Under de kommande tre åren kommer Huawei Enterprise att investera och växa tillsammans med partners med ny värdefull expertis. Det omfattar: Kanalpartner, Solutionspartner, Servicepartner, Socialpartner, Finansieringspartner och Utbildningspartner.
Huawei Enterprise, som är ett av tre affärsområden inom Huawei, möjliggör digital transformering inom olika branscher såsom offentlig sektor, finans, energi, transport och tillverkning.

Mycket energi och höga mål

Dagen rivstartade med att Linda Liang, VD för Huawei Enterprise Business Group i Sverige, intog scenen. Hon utstrålar en otrolig energi när hon berättar för oss om vilka mål som de har satt upp för de kommande åren. Under 2018 hade de en tillväxt på 36 % samt 100 % av försäljningen via partners. Målet för 2019 är att öka tillväxten med 100 %, förklarade Linda.
Hon fortsatte med att berätta att de återinvesterar mellan 12 – 15 % i forskning och utveckling. Under de kommande fem åren kommer Huawei att fortsätta sin stora satsning på investeringar, bland annat inom Software Engineering Process. Innovation är ett annat viktigt fokusområde där de investerar mycket och Linda är tydlig med att alla investeringar görs med ett långsiktigt perspektiv.

100 % via partners även framöver

Därefter följde ett mycket inspirerande föredrag av Tobias Ahlin som bland annat pratade om olika aspekter på datorernas möjlighet att bli smartare än människan. Han pekade på att vi människor har svårare att erkänna att vi ibland har fel och vi konsumerar gärna information och budskap som vi redan tycker om. Kontentan blir att vi har en tendens att fastna i ett invant beteende istället för att våga prova nya saker. Inom Maskininlärning är det däremot en naturlig del av processen att det blir fel ibland. Då lär sig datorn av det och provar en ny lösning på problemet. Tobias gav oss många intressanta tankar och aspekter.
Huaweis kanalstrategi presenterades sedan av Joakim Arbhede som är Nordic Channel Manager. Han förstärkte det budskap som Linda tidigare förmedlat, nämligen att all försäljning kommer att ske via partners även i framtiden. Han presenterade deras Go to Market-modell och berättade att en av årets nyheter är att nu blir det kick-back redan från första kronan vilket uppskattades av åhörarna.

En pigg uppstickare

Daniel Lagerström, Affärsområdeschef på B2B IT-Partner

Vi träffade Daniel Lagerström som är Affärsområdeschef på B2B IT-Partner. Vi frågade honom om hur han ser på deras samarbete med Huawei.
”Vi har arbetat som återförsäljare åt Huawei i ungefär 3 år. Jag känner att under den tiden har samarbetet mognat. Nu är det många som är nyfikna på vad de har i sitt erbjudande. De köper inte upp bolag för att komma åt en teknik utan de bygger allt själva. Det är relativt unikt i branschen. Jag tror på deras prognoser om tillväxt och om de slår in kommer de att göra resan från att vara en pigg uppstickare till att bli en stor aktör på marknaden. Vi har dem med som en aktiv part på event och andra kundaktiviteter som vi själva arrangerar”, svarar Daniel.

Tystnaden intog Vinterträdgården

Under eftermiddagen får vi också uppleva ett intressant pass där två föredrag håll samtidigt i samma lokal. Formatet kallas Silent Meeting och hade två parallella spår; Technical Sharing och Partner program. I pausen innan delades det ut hörlurar och mottagare till alla närvarande. Därefter kunde åhörarna själva välja vilken presentation de ville lyssna på. Givetvis kunde de även växla mellan dem eftersom de kunde se bilderna från båda föredragen. Det var en annorlunda upplevelse att se den stora lokalen, Vinterträdgården, fylld med 200 personer där en tystnad rådde samtidigt som två föredragshållare agerade i varsin ände av scenen.

Ett exklusivt samtal

Från vänster Linda Liang, VD för Huawei Enterprise Business Group i Sverige och Lena Eskilsson VD på Proact IT Sweden

Vi fick möjligheten till ett exklusivt samtal med Linda Liang senare på dagen och det tackade vi inte nej till. Återigen slogs vi av den otroligt positiva energi som hon utstrålar. Vi frågade henne om vilka som är de tre viktigaste målen för henne som VD för Huawei Enterprise Business Group i Sverige.
”Att vi dubblar vår omsättning, vinner våra partners förtroende genom ett attraktivt erbjudande samt stödjer kunderna så att de kan bli ännu lönsammare är de viktigaste målen för oss. Genom att kombinera vår plattform med vårt ekosystem kan vi erbjuda gedigna lösningar för alla vertikaler. Vårt syfte med denna partnerträff är att vi vill öppna dörren till vår plattform och skapa mervärde för våra partners och i förlängningen även slutkunderna. Vi har samma strategi för hela Norden samt Baltikum men Sverige är den viktigaste marknaden inom Norden. Därför har vi vårt huvudkontor här. Partnerprogrammet är även det lika för hela regionen. Vi är väldigt transparenta och vi vill att våra partners verkligen förstår våra modeller. Det är bland annat därför som ekosystemet är så viktigt. Att vi hjälper varandra”, svarar hon.
Vilka globala trender ser du just nu och var vill du att Huawei är om fem år?
”Den viktigaste trenden är digital transformation. Kopplat till det finns en utmaning i att det finns ett gap mellan olika delar av världen. Det är fortfarande väldig många som inte är uppkopplade överhuvudtaget även om alltmer blir uppkopplat. Här vill vi vara med och hjälpa till. Vi har långt gångna planer på utbildningsmodeller och vi donerar pengar till olika projekt i syfte att hjälpa de som har en bit kvar innan de är fullt ut uppkopplade och kan dra fördel av de möjligheter som den digitala transformationen erbjuder”, avslutar Linda Liang engagerat.

Några partnerröster

Jes Kongsmark, VD på Arrow ECS

Jes Kongsmark, VD på Arrow ECS, var en av deltagarna och Arrow hade även en monter i utställningsområdet. Vilka mål och förväntningar vill han lyfta fram utifrån ett partnerperspektiv?
”Våra förväntningar harmonierar till stor del med Huaweis. Vi har också högt satta mål när det gäller tillväxt. Huawei är ett innovativt företag och våra satsningar inom bland annat IoT och AI passar som hand i handske. Man kan säga att vårt samarbete täcker in 360 grader. Dels har vi kontakter när det gäller komponentsidan och dels har vi de klassiska rollerna som distributör och leverantör. Ett gemensamt mål som vi har är helt enkelt att fortsätta att hjälpa varandra. Vårt samarbete förstärks och i bland annat Spanien och Nederländerna har vi stora framgångar och det kommer mer. När det gäller våra förväntningar på den här partnerträffen så handlar det i första hand om att knyta kontakter med nya kunder. Om Huawei fortsätter som hittills kommer de att bli en stor aktör på marknaden”, berättar Jes.
Gavin Doyle från SAP fick även han svara på frågan om vilka förväntningar han har på Huaweis första partnerträff i Sverige.
”Jag gillar det jag ser. De arbetar på samma sätt som vi när det gäller kundaktiviteter och jag vill speciellt lyfta fram vikten av att ge plats i agendan för att berätta om lyckade kundhistorier. Det är både stimulerande och inspirerande. Genom ett projekt, kallat Galileo, har vi hittat en samarbetsmodell där vi arbetar tillsammans med hjälp av Huawei Open Lab. Vi kan erbjuda en ny form av Go to Market. Lösningar för mindre företag, SMB, kan skalas upp till Enterprise-nivå. De kommande fem åren är fulla av möjligheter och oavsett vilken teknik som gäller har vi ett fungerande ramverk för vårt samarbete”, förklarar Gavin.
”And the Winner is…”
Partnerträffen avslutas med en storslagen galamiddag i Spegelsalen där vi bjuds på både bra underhållning och god mat.

Under kvällen delades Huaweis nyinstiftade partnerpris – Gulddraken – ut till ett antal vinnare. Kategorierna för priset var Solution Partner of the Year, Growth Partner of the Year, Financial Partner of the Year och Service Partner of the Year. Följande vinnare prisades för sina insatser:

Growth Partner of the Year – Savecore AB (Sundsvall)
Financial Partner of the Year – 3 Step IT Sweden AB (Linköping)
Service Partner of the Year – Fiberdata AB (Gävle)
Solution Partner of the Year – Coromatic AB (Stockholm)
Den första partnerträffen i Sverige för Huawei var därmed till ända och det blev en lyckad dag. I september är det dags för Huawei Connect i Shanghai. Då beräknas det komma inte mindre än 30 000 deltagare. Det ska bli spännande att följa Huaweis fortsatt resa i Sverige och övriga Norden.

Video om samarbetet mellan Huawei och SAP: Klicka här