Hur förverkliga lyckade IoT-projekt – en inblick från insidan

Hur förverkliga lyckade IoT-projekt – en inblick från insidan

Publicerat av: Redaktionen

IoT-projekt kräver en ny typ av konsultstrategi som uppmuntrar ett intensivt samarbete mellan domänexperter och IT-konsulter.

Eric Michélsen, VD Vinnter

Denna strategi måste sammanföra bred integrationskompetens med djupa kunskaper om domäner och specifika enheter.

Ett konsultföretag som hanterar denna strategi väl är Vinnter i Göteborg, Sverige. Deras VD, Eric Michélsen, har lång erfarenhet av att hantera IoT utifrån ett industriellt perspektiv. Han kom till företaget efter en lång sejour med den svenska låstillverkaren ASSA ABLOY, där han ledde utvecklingen för att tillföra konnektivitet till företagets produkter.

Under sin tid med ASSA ABLOY fick Michélsen erfarenhet av att samarbeta med Nagarro. Den relativa komplexiteten i IoT-projekt, avsaknaden av standarder och olösta säkerhetsproblem kräver nya former av partnerskap och samarbete. Detta är anledningen till varför Vinnter och Nagarro beslutade att samarbeta och bilda ett ömsesidigt berikande partnerskap.

”Medan vi kommer från den hårdvarubaserade teknikutvecklingen, så tillför Nagarro kompetens inom mjukvarutjänster” förklarar Michélsen.

För att illustrera sin poäng nämner han som exempel en industriell organisation som har tillverkat en egen mekanisk produkt under 40 år. Organisationen står nu inför att behöva tillföra konnektivitet till produkten. Detta kräver en app och när den är tillgänglig, kommer företaget sedan att samverka med sina kunder via appen. Och på så sätt har en ny affärsmodell skapats.

”Försäljningsprocessen blir helt annorlunda jämfört med att sälja en mekanisk produkt. Det blir en ny relationsdriven affärsmodell. Kunden behöver hjälp med att se allt från varumärkeshantering, drift 24 timmar om dygnet året runt, dataanalys och prissättning till att bygga ett callcenter.”

Så här uppfattar Nagarro ett IoT-system – i fyra delar. Enheter, konnektivitet, plattform och en ny affärsmodell som dessa tre slutligen utmynnar i.

Nagarro är en ledande global leverantör av IT-tjänster med ett starkt värdeerbjudande för att överföra nästa generations nyskapande teknik till sina kunder genom sin ”Enterprise Agile Model”.

Kanchan Ray, chef för Innovation på Nagarro, anser att ”Nagarro som systemintegratör kan ansluta miljontals appar till miljarder användare och biljoner saker”. Kanchan säger att vi nu befinner oss i den tredje generationen av IoT-plattformar (efter stordatorer och klient-server-arkitektur) där maskininlärning och analys är mycket viktiga komponenter.

Eric Michélsen anser samtidigt att de ingredienser som behövs för ett lyckat IoT-projekt är att förstå kundernas förväntningar, identifiera en färdplan för affärsmålen och anpassa tekniken för att uppnå de växande framtida affärsmålen.

Under årens lopp har han sett både lyckade och misslyckade IoT-projekt. Den grundläggande orsaken till varför tjänster eller produkter inte lyckas beror på att kunder avvisar dem. Det är inte alltid säkert vilka tjänster som kommer att överleva vid bortfall av kunder, men i många fall har dessa varit interna tjänster, som kan leva upp till överenskommen nivå av service och support. Under tidiga dagar var en orsak till misslyckande också att kostnaderna för sensorer, anslutningar och kommunikation var alldeles för höga jämfört med vad de är i dag.

Han har också sett projekt där leverantörerna har bestämt hur mycket intäkter de ska ha, vilket innebär att när de har bestämt sig för vad de vill tjäna, visar sig tjänsterna vara alldeles för dyra för kunderna.

Från sin erfarenhet av att driva industriella IoT-projekt, långt innan IoT-konceptet blev populärt, tror Eric Michélsen att varje tjänst inom ett IoT-projekt måste separeras från varandra för att se hur tjänsten verkligen ”mår”.

Han understryker också vikten av att separera tjänster på ett så tidigt stadium som möjligt, så att man kan göra en ROI-analys för varje tjänst var för sig.

”När tjänster bakas in i varandra, eller är dolda i den fysiska produkten, är det svårt att se hur väl var och en av dessa tjänster faktiskt bidrar”, säger Michélsen.

Vi är bara i början av IoT-utvecklingsfasen. Michélsen uppskattar att 34 procent av företagen redan har genomfört IoT-projekt, 22 procent är i färd med att göra så och 34 procent planerar någon form av IoT-baserade projekt. Mer intressant är dock att endast fyra procent av företagen har gjort en IoT-affär.

Han understryker också vikten av att analysera data. Detta kan göras på två sätt – data som kunden redan har och data som kunden samlar in. ”Intelligens måste läggas till och vi utvecklar intelligenta verktyg för analys som gör det möjligt för data att berätta sin historia.”

Och detta är ett av många skäl till varför deras samarbete med Nagarro är så viktigt. Vinnter kan nu dra nytta av Nagarros djupa kunskaper och praktiska erfarenheter av analyser och andra områden för att förbättra deras IoT-förmåga.

”Vi har nu (med Nagarro) kunskap inom hårdvara, kommunikation, molnlösningar och affärsmodeller”, säger Michélsen.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00