Det verkar som om vi alla på något sätt har accepterat att datorenheter är opålitliga och ömtåliga.
Det är en cykel som verkligen måste brytas.
Tänk dig att du köpte en helt ny bil och bara räknade med att den skulle fungera i tre eller fyra år, sedan gick du ut och köpte en ny. Kanske till och med exakt samma modell och bara började om från början. Det låter helt otänkbart, eller hur? De flesta människor skulle inte acceptera det utan kräva bättre service, underhåll och livslängd av sin bilhandlare och biltillverkare.
När det gäller datorutrustning verkar det dock som om europeiska IT-chefer har accepterat – eller tvingats acceptera – att återanvändning av IT-maskinvara är en icke förhandlingsbar del av deras jobb och budget. En nyligen genomförd undersökning från Panasonic Toughbook visar att IT-inköpare i Storbritannien, Frankrike och Tyskland har fastnat i en fyraårig cykel för uppdatering av datorutrustning till den mobila personalstyrkan. Det innebär att IT-cheferna i genomsnitt uppdaterar sin mobila datorteknik vart fjärde år utan att ta hänsyn till om datorer, surfplattor och telefoner egentligen skulle kunna fungera längre. Vilket vi redan vet att de kan göra, eftersom européer enligt EU ofta slänger mobiltelefoner och surfplattor i förtid och enheterna varken återanvänds eller återvinns i tillräckligt stor utsträckning.
Återanvända eller köpa igen?
Jag skulle tro att inte bara företag utan även konsumenter har en tendens att acceptera att apparater går sönder efter några år. När det händer går vi bara ut och köper nya saker. Det gör inte ens något, eftersom vi ändå är angelägna om att skaffa den senaste modellen. Men varför är det så? Varför har vi accepterat att tekniken är kortlivad och måste bytas ut ofta? Så har det inte alltid varit. Ett exempel: Enligt Consumer Electronics Industry håller en genomsnittlig modern TV i ungefär fem år. Men jag minns en tid när det normala var att ha kvar sin TV-apparat i 10, 15 eller till och med 20 år. Egentligen skulle man kunna tycka att det borde vara tvärtom. Att vi med den digitala omvandlingen, de enorma tekniska framstegen och den världsomspännande digitaliseringen skulle kunna få tekniken att hålla i många år.
Jag arbetar för ett företag som tillverkar tåliga datorer och surfplattor som används av servicetekniker, lagerarbetare, räddningstjänst, militär och byggnadsindustrin. Produkterna har lång hållbarhet och klarar vibrationer, vatten, damm och att tappas från hög höjd. Därför vet jag helt säkert att teknik inte behöver vara ömtålig och inte behöver bytas ut vartannat, vart tredje eller vart fjärde år. Ändå väljer många tillverkare det tillvägagångssättet, bara för att få dig att köpa nya produkter med jämna mellanrum.
Motsvarar att ta bort 5 miljoner bilar
Eftersom tillverkning av elektronik kräver mycket resurser och energi kan man tjäna mycket på att förlänga livslängden. Enligt EU skulle en förlängning av livslängden för mobiltelefoner och surfplattor från två eller tre år till fem år faktiskt innebära samma miljöpåverkan som att ta bort fem miljoner bilar från vägarna. Tänk dig det.
Dessutom var det bara ett par månader sedan EU-kommissionen offentliggjorde ett lagförslag som ålägger tillverkare av mobiltelefoner och surfplattor att erbjuda reservdelar och programvaruuppdateringar i minst fem år. Inte två eller tre år, utan fem. Lagförslaget syftar till att mobiltelefoner och surfplattor utformas så att de är energieffektiva och hållbara, så att konsumenterna lätt kan reparera, uppgradera och underhålla dem, och inte minst att det är möjligt att återanvända och återvinna enheterna.
Oroväckande uppgifter från Danmark
Tyvärr finns det inga direkt jämförbara svenska uppgifter om hur länge företag väntar med att uppdatera sina datorenheter. Men om vi är någorlunda lika danskarna – och det vet vi att vi är – så är chansen stor att mönstret är detsamma som i den europeiska undersökningen. En nyligen utförd undersökning av forskningsinstitutet YouGov visar att det i 32 procent av de danska företagen bara tar två till tre år innan företagets surfplattor byts ut. Bara 5 procent av IT-cheferna i undersökningen svarar att företagets surfplattor har en livslängd på mer än fyra år. De här siffrorna är ännu sämre än de från Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
I den danska undersökningen svarade dessutom 50 procent att hållbarhet inte uppfattas som viktigt för deras arbetsgivare när skadade eller trasiga surfplattor måste bytas ut eller repareras. Jag gissar att IT-cheferna helt enkelt blir tillsagda att lösa problemet – det vill säga köpa en ny enhet – snarare än att reparera enheten. Det är också högst osannolikt att IT-tillverkarna skulle tacka nej till inköpsordern och i stället kräva att företaget skulle försöka reparera enheterna, som de kanske nyligen har köpt, innan de köper nya.
På det stora hela fortsätter vi att vara fast i en inte särskilt hållbar cykel. Detta är extremt dåliga nyheter eftersom teknikindustrin enligt det globala forskningsföretaget IDC redan står för 5–10 procent av världens koldioxidutsläpp. Något måste förändras. Och allt börjar med att företag och konsumenter väljer produkter med så lång hållbarhet som möjligt. I stället för att acceptera en illvillig cykel där man tillverkar, slänger och köper nya produkter om och om igen.
Av Stefan Lindau, Country Manager i Norden för Panasonic Toughbook