Intelligenta nätverk och trender som IoT, virtuell verklighet, smarta hem och digital omvandling förändrar kunders behov.
Dessutom är icke-tekniksektorer snabba på att utveckla produkter för elektronikindustrin. Produktcyklerna blir kortare medan produktutbudet, som är nödvändigt för konstruktörer och MRO-personal (Maintenance, Repair and Operations) i nuvarande och framtida sektorer inom industrin, kommer att växa exponentiellt och att gå igenom 1-miljonbarriären. Samtidigt blir kostnadsbesparingar allt viktigare i företag av alla storlekar på grund av processoptimering och att minskad tid spenderas på upphandling. Enklare upphandling krävs, vilket endast kan uppnås genom ”one-stop shops”, dvs. en leverantör med komplett sortiment som fullständiga uppfyller behoven.
Detta leder till nya potentiella kunder och nya applikationer vilket resulterar i ett oändligt antal produktkrav i kombination med höga kvalitetskrav (t ex ISO 9001).
Distributörer och tillverkare ställs inför nya utmaningar som är svåra att hantera. Stora investeringar skulle vara nödvändiga för att ta itu med denna nya och utökade kundbas och för att hålla den oändliga men behövliga produktportföljen uppdaterad och att hantera den i realtid.
“Vår lösning på dessa nya utmaningar är vår egen Conrad Marketplace som vi lanserar i en betaversion i slutet av april 2017 i Tyskland. Vi har en bred kundbas (över 4,1 miljoner B2B-kunder i Europa), den nödvändiga erfarenheten av vår verksamhet (över 90 år), hög kundfrekvensen (210 miljoner besök per år i Europa) och teknik “säger James Bell, vd och ordförande Conrad International.
Tekniken för Marketplace bygger på B2B-plattformen som i februari lanserades i Tyskland, Österrike och Nederländerna.
“Den nya webbplattformen och dess egenskaper som nu är i funktion är grunden för vår Marketplace, i synnerhet den nya integrerade sökfunktionen eftersom vem som helst som erbjuder ett omfattande utbud produkter måste se till att produkterna kan hittas”,tillägger Aleš Drabek, CDDO avConrad Electronic SE.
Den egenutvecklade ”ElasticSearch” möjliggör fulltextsökning i realtid. Dessutom kan kunder använda vår innovativa röstsökning, som finns på Conrads nätbutiker i Tyskland, Österrike och Nederländerna, med alla mobila Android-enheter och med Google Chrome.
Lanseringen av betaversionen av Conrad Marketplace i Tyskland kommer att följas i Österrike och Nederländerna under 2017. Den fullständiga utrullningen i alla länder där Conrad har en närvaro är planerad till slutet av 2018. Målet är att erbjuda kunderna tillgång till över 10 miljoner produkter under de närmaste två åren. Conrads partners, som erbjuder produkter via Conrad Marketplace, väljs enligt strikta kvalitetskriterier för att säkerställa en hög kvalitet i leveranskedjan.
“För våra kunder erbjuder vi enkel ”one-stop shopping” i ett B2B-format. Vår Conrad Marketplace erbjuder våra partners möjlighet att förvärva nya kunder och exploatera nya marknader och allt detta utan risk och utan stora investeringar “,säger James Bell, vd och ordförande Conrad International.