Medarbetare kräver mer samhällsengagemang av sina arbetsgivare

Medarbetare kräver mer samhällsengagemang av sina arbetsgivare

Publicerat av: Redaktionen

68 procent av de anställda är beredda att lämna sin arbetsgivare till förmån för en som visar mer samhällsengagemang.

Medarbetare kräver mer samhällsengagemang av sina arbetsgivare

Bland yngre medarbetare är trenden ännu tydligare.

Den här attitydförändringen ställer helt nya krav på HR. Det framgår av en ny rapport från analysföretaget Gartner.

Det är bland andra rörelser som Metoo och Black Lives Matter som nu också har fått genomslag i hur anställda värderar sina arbetsgivare. Attitydförändringen är tydlig och tydligast är den hos yngre medarbetare. Och det gäller både i USA och Europa.

Analysföretaget Gartner har i februari undersökt attityden hos närmare 3 000 anställda. Av undersökningen framgår att 84 procent av anställda, som tillhör  den så kallade Generation Z,  är öppna för att byta till en arbetsgivare med en inställning i samhälleliga frågor som ligger närmare deras.

– Vidare framgår att de i Generation Z skulle uppleva 3,5 gånger större arbetstillfredsställelse i ett företag som tar allvarligt på samhälleliga frågor jämfört med en som är likgiltig, säger Brian Kropp, som är forskningschef för HR på Gartner.

Trenden är också extra tydlig i it-sektorn och i Europa.

– 73 procent av de it-anställda i europeiska organisationer överväger att lämna sin arbetsgivare till förmån för en som tar ställning i samhällsfrågor som ligger i linje med vad de själva anser.

I it-sektorn är det också vanligt att prata politik på jobbet. 78 procent av de anställda i Europa gör det, medan 70 procent gör det I USA.

Den förändrade attityden ställer nya krav på chefer, men de känner sig illa förberedda. 64 procent av ledare anser att de inte har tillräckligt stöd för att möta kraven på samhällsengagemang och behovet av att diskutera politik på arbetsplatsen. Nu ökar kraven på att HR-funktionen bättre ska hantera den nya situationen.

HR-chefer måste ge anställda säkra möjligheter att ha den här typen av kommunikation.

För att klara det behövs ett regelverk med klara mål och riktlinjer. Det kan till exempel vara att sätta upp klara mål för en session, att skapa en säker plats där inga inspelningar tillåts, att påminna deltagarna om att det är en dialog och inte en debatt.

– Den gyllene regeln är att förmå deltagarna att behandla andra så som man själv vill bli  behandlad.

Attitydförändringen, speciellt bland yngre, gör att gränsen mellan arbete och fritid blir mer diffus. Den ställer också krav på företag och organisationer att ta ställning i samhällsfrågor.

– Vår undersökning visar att 74 procent av de anställda vill att deras arbetsgivare spelar en större roll i den sociala, poliska och kulturella debatten, säger Brian Kropp.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00