Miljardregn över hanterade tjänster – så är läget för de svenska leverantörerna
Hem LEVERANTÖRCISCO Miljardregn över hanterade tjänster – så är läget för de svenska leverantörerna

Miljardregn över hanterade tjänster – så är läget för de svenska leverantörerna

Publicerat av: Redaktionen

Under 2023 beräknas hanterade tjänster inom IT fortsätta växa kraftigt, visar en ny global marknadsanalys.

I Sverige ökade intäkterna under det gångna året med 13,6 procent vilket är mer än det globala genomsnittet, och omsätter nu mer än 50 miljarder kronor.

I rapporten Managed Services Analysis 2023, som tagits fram av Canalys på uppdrag av Cisco, speglas det globala läget för hanterade IT-tjänster – det vill säga tjänster som läggs ut på en extern leverantör delvis eller i sin helhet, inom områden som exempelvis cybersäkerhet och molntjänster och nätverkstjänster.

Trots den globala ekonomiska inbromsningen är hanterade tjänster ett kraftfullt tillväxtområde, konstaterar rapportförfattarna. Globalt beräknas marknaden vid årsskiftet 2023/24 omsätta 472 miljarder USD, mer än fem biljoner kronor i dagens penningvärde. Det motsvarar en tillväxttakt på 12,7 procent, vilket är betydligt högre än IT-tillväxten överlag (+3,5 procent).

Miljardregn över hanterade tjänster – så är läget för de svenska leverantörerna35 procent av de tillfrågade företagen spår en tillväxt på mer än 20 procent under räkenskapsåret 2023, medan 10 procent tror att intäkterna ska minska jämfört med föregående år.

Viktiga faktorer som driver tillväxten är nya lösningar och mer komplexa hotbilder inom cybersäkerhetsområdet och den fortsatt snabba molnmigrationen. Det skapar nya utmaningar som är svåra att hantera inom ramen för den egna verksamheten. Ciscos globala chef för hanterade tjänster, Alexandra Zagury, utvecklar resonemanget i ett blogginlägg:

”Inflation och ekonomisk osäkerhet leder till stramare budgetar och lägre acceptans för risk. Kundernas behov och förväntningar fortsätter också att växa, och IT-investeringar fokuserar alltmer på resultat och upplevelse. Därför måste teknologier som tillämpas inom en organisation visa att de är värda investeringen. Efterfrågan på IT-expertis med tillräcklig kunskap och erfarenhet av framväxande teknologier är större än utbudet och om man inte rekrytera digital kompetens internt tappar man i konkurrenskraft.”

I rapportens genomgång av den svenska marknaden noteras att marknaden lokalt växte med 13,6 procent under 2022, och omsatte totalt 4,7 miljarder USD, motsvarande 51 miljarder kronor. Ett område där Sverige sticker ut är att en större andel av företagen är specialiserade på just hanterade tjänster – där detta står för mer än 50 procent av omsättningen – än i andra länder i undersökningen.

Rapporten undersöker också hur fokusområden som AI kan förväntas påverka marknaden för hanterade tjänster. 59 procent av de tillfrågade ser AI som en möjlighet att öka intäkterna under de kommande två åren, och 39 procent av dessa ser stora eller mycket stora tillväxtmöjligheter.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00