Navigera på en osäker marknad med strategisk IT-automatisering
Hem NYHETER Navigera på en osäker marknad med strategisk IT-automatisering

Navigera på en osäker marknad med strategisk IT-automatisering

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Hur företag i finansbranschen kan införa heltäckande automatisering, med fokus på människor, processer och teknik.

Dagens finansiella tjänsteföretag står inför en rad komplexa utmaningar där de behöver driva tillväxt samtidigt som de måste hantera ständiga förändringar i marknaden.

Robusta IT-strategier är av högsta prioritet för alla finansiella tjänsteföretag. Det är en nödvändighet för att effektivisera processer och vara framgångsrik med innovation i hybrida molnmiljöer. IT-automatisering är grundläggande för att lyckas med detta. I takt med att organisationer anpassar sig till den snabba digitala förändringen växer deras IT-miljöer i komplexitet. IT-team underhåller och hanterar system som omfattar äldre infrastruktur, molntjänster och allt däremellan, vilket kräver mycket tid, pengar och resurser. Dessutom innebär manuell konfigurering av system och patchning av programvara ökade risker för mänskliga fel och förseningar.

Med IT-automation kan organisationer lättare upprätthålla en samordnad IT-miljö och förbättra compliance. Genom att minska repetitiva, manuella uppgifter för IT-team, kan de fokusera på de mer kreativa och värdeskapande aspekterna av sin roll, inklusive att underlätta modernisering och leverera förbättrade digitala tjänster till kunder.

Navigera på en osäker marknad med strategisk IT-automatisering

Armin M. Warda

För att säkerställa att IT-automatiseringen är så effektiv som möjligt behöver de finansiella tjänsteföretagen anta en strategisk inställning till IT-automation. Istället för att driva isolerade insatser av automation, vilket kan öka komplexiteten på det stora hela, behöver de bryta ner silos och implementera heltäckande automatisering som spänner över olika domäner.

Som med alla större förändringar innebär övergången till heltäckande automation att noggrant överväga allt från befintlig teknik och processer till kultur.

Här följer några viktiga överväganden för att säkerställa en smidig övergång samt för att få ut det mesta av investeringen.

  • Människor först: få acceptans och skapa delaktighet

En effektiv och heltäckande automatiseringsstrategi bör alltid börja med människor. Förändringsledning är avgörande för att säkerställa att anställda hela tiden känner sig delaktiga och bekväma. Det är viktigt att människor förstår att automatisering är ett verktyg de har kontroll över och något de kan använda för att bli mer produktiva och på så sätt skapa bättre resultat. Att främja en öppen kultur bör vara en högsta prioritet för ledare redan från start. En stor del av detta är att uppmuntra kunskaps- och informationsutbyte mellan olika avdelningar. Att tidigt sätta produktionsmått och definiera realistiska delmål är nyckeln för att mäta framgång och belöna prestationer. Tydlig rapportering och mätning hjälper till att öka medvetenheten om fördelarna med automatisering hos ledningen. Att arbeta tillsammans för att uppmärksamma framgångsrika automationsprojekt internt hjälper till att öka användningen och ger enhetlighet i automatiseringsrutiner.

  • Sätt strukturer för att hantera komplex transformation

Det handlar om att etablera tydligt ägarskap och ansvarsskyldighet i förväg, samt att identifiera automationsförespåkare på varje IT-avdelning och se till att de håller kontakten. Till exempel, när det finansiella tjänsteföretaget Discover implementerade organisationsomfattande automatisering satte de upp ett återkommande möte i ledningsgruppen för att visa framsteg och framgång. Ett annat bra sätt att säkerställa att teamen förblir motiverade är att komma överens om en dedikerad ”automatiseringsdag” varje vecka eller månad. Det är här IT har spenderat tid åt att hjälpa andra team att övervinna utmaningar genom automatisering.

  • Välj en enda, förenande företagsautomationslösning

I tället för att försöka koppla samman separata automatiseringsprojekt kan organisationer välja en enda skalbar plattform som hjälper IT-team att enkelt implementera, dela och hantera automatisering över olika delar av organisationen. En integrerad plattform kan hjälpa till att minska den tid som IT-team lägger på hantering och underhåll. Under tiden rekommenderas teknisk support för automatisering som körs i produktionsmiljöer. Säkerhet bör också vara ett grundläggande övervägande och bör ses som en central del av att anta automatisering, inte en bromskloss. För pålitlig automation bör alla lösningar ha säkerhet implementerad tidigt i utvecklingsprocessen, med Policy-as-Code och DevSecOps-metoder. Förutom att vara säker bör plattformen ha förmågan att automatisera och integrera olika säkerhetslösningar över hela organisationen. Det hjälper företag att utreda och agera på hot på ett samordnat sätt.

  • Frigör tid för mänsklig kreativitet

En del av strategisk automation är att planera vad man ska göra med den tid som frigörs. Finansiella tjänsteföretag kan göra det möjligt för IT-medarbetare att fokusera på mer kreativa, värdeskapande aspekter av deras jobb, som IT-modernisering och innovation. Då många branscher och avdelningar nu uppmanas att spara samtidigt som de vill skapa tillväxt, kan IT göra verklig skillnad där det behövs som mest.

  • Förena automation med AI

IT-automatisering är avgörande för att hjälpa finansiella tjänsteföretag att förbli kompatibla inom en strikt och ständigt föränderlig regulatorisk miljö. Ett exempel är rapportering kring teknik. Ta AI: när en modell har utvecklats måste den övervakas för att avgöra om och när den behöver justeras. Förståelsen för detta blir allt viktigare i ljuset av den föreslagna EU-lagen om artificiell intelligens, som syftar till att skärpa regler kring datakvalitet, transparens, mänsklig tillsyn och ansvar. Automatisering kan förenkla denna process och säkerställa att övervakningen är konsekvent och kontinuerlig. Förutom nyare AI-modeller hjälper detta finansiella tjänsteföretag att rapportera tillbaka om befintlig reglering som SOX, PCI-DSS, FIPS och CIS. OpenSCAP (Security Content Automation Profile), till exempel, kan upptäcka om kritiska systeminställningar överträds – upptäcka om SELinux har inaktiverats och om en Boot Loader-konfiguration inkluderar USB-portar – eller om nätverkstjänster är konfigurerade för att tillåta osäkra kryptografiska algoritmer.

Förhöjd företagsomfattande automatisering

Lyckligtvis har finansiella tjänsteföretag gjort stora framsteg när det kommer till att införa IT-automation. Prioriteten bör nu vara att lyfta detta arbete, genom att skala automatisering på ett kontrollerat och informerat sätt över hela företaget.

Att skapa en strategi med ett samordnat fokus på människor, processer och teknik är avgörande för att lyckas. Genom att implementera en flexibel, säkerhetsfokuserad grund och hantera anställda genom förändringen, kommer organisationer att kunna implementera automatisering som förbättrar samarbete och driver innovation. Med detta tillvägagångssätt kommer de att ha bättre förutsättningar att navigera i det nuvarande tumultartade ekonomiska landskapet, samtidigt som de fortsätter att driva affärskritisk tillväxt.

Av Armin M. Warda, FSI EMEA chief technologist, Red Hat

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00