TechSverige identifierar åtta fokusområden för att framtidssäkra Sverige som AI-nation.
Det händer mycket kring AI nu, men Sverige halkar efter. I Global AI Index, som jämför 62 länders investeringar, innovation och införande av AI, hamnar Sverige först på plats 17.
– Sverige tappar fart i det globala AI-racet. Men vi har stor potential att stärka vår position. I våra rapporter kommer vi med förslag på åtgärder som vi vill att regeringen och AI-kommissionen tittar närmare på, säger Peter Kjäll, näringspolitisk expert på branschorganisationen TechSverige som nyligen har släppt två rapporter om AI.
I den första rapporten “Nutid och framtid för AI ” diskuteras ett antal nyckelfrågor knutna till AI, exempelvis Sveriges strategiska position inom AI-utvecklingen, den praktiska användningen av AI och ekosystemet runt AI. Innehållet är en sammanfattning av insikterna från tre rundabordssamtal med ledande AI-experter och det finns en hög grad av samsyn kring möjligheter och utmaningar.
I den andra rapporten, “Med AI som medel“, lämnar TechSverige åtgärdsförslag inom åtta områden som kan förbättras för att stärka Sverige som AI-nation. Det handlar bland annat om att tillgodose behovet av AI-kompetens, att tillhandahålla beräkningskraft och data samt att skapa bättre förutsättningar för både näringslivet och den offentliga sektorn att tillvarata fördelarna med AI.
Enligt Peter Kjell har Sverige flera strategiska fördelar i den gryende AI-ekonomin, exempelvis tillgången till högkvalitativa data, förmågan att skapa lokala och specialiserade AI-tillämpningar, ett etablerat tech-entreprenörskap och en historisk förmåga att ställa om.
– Det finns behov av ett samlat ledarskap för att driva och samordna AI-arbetet både inom organisationer och från regeringen, säger han.
AI-utvecklingen skapar både möjligheter och utmaningar för svensk konkurrenskraft, enligt TechSveriges förbundsdirektör Åsa Zetterberg.
– AI kan innebära att traditionella industriella fördelar, som avancerad tillverkning och högkvalificerad arbetskraft, undermineras. Men om svenska företag lyckas integrera AI på ett framgångsrikt sätt kan det leda till en förnyad konkurrenskraft och nya möjligheter på den internationella arenan. AI kan bli en drivkraft för entreprenörskap, nya företag, nya tillämpningar och nya tjänster som stärker vår konkurrenskraft, säger Åsa Zetterberg.
Ta del av rapporterna:
Nutid och framtid för AI –Tre rundabordsamtal om förutsättningarna för AI i Sverige
Med AI som medel – Stärkt konkurrenskraft med användning, utveckling och ekosystem för AI i Sverige