Oracle hjälper organisationer hantera sina utmaningar inom B2B försäljning i flera kanaler

Ledande aktörer från olika branscher inom e-handel frågar inte bara hur man kan koppla ihop försäljnings- och inköpsprocesser bättre i den nuvarande miljön.

Oracle hjälper organisationer hantera sina utmaningar inom B2B försäljning i flera kanaler 1De frågar också om hur nya tillvägagångssätt kan ge dem en långsiktiga konkurrensfördelar.

Behovet av att ompröva befintliga metoder betonades i vår nyligen genomförda studie med Denis Pombriant, en CRM-analytiker och grundare och chef för Beagle Research Group, LLC. Studien “Komma förbi brytpunkten” fann att traditionella CRM-system helt enkelt inte fungerar och ses mer som en börda än en resurs. Faktum är att 66 procent av säljarna hellre vill städa badrummet än att uppdatera sitt CRM-system. Något är är trasigt.

Det är inte bara traditionella CRM-system som är ett problem i dagens komplexa försäljnings- och handelsmiljöer. Företagen behöver också en mer sammanhängande försäljning i flera kanaler, så kallad omnikanalsförsäljning.

Det kräver att man samlar de kanaler i vilka man möter kunderna och bakomliggande, så kallade ”backoffice”, applikationer på en enhetlig plattform som kan ge en enhetlig bild av kunden och verksamheten. Det hjälper direktförsäljningsteam att utnyttja möjligheter och avsluta affärer snabbare. Det bidrar även till att koppla kunderna närmare till försäljningsupplevelsen online.

Med det i åtanke har vi introducerat ett antal nya försäljnings- och handelsinnovationer inom Oracle Fusion Cloud Customer Experience (CX) för att förbättra den virtuella försäljnings- och köpupplevelsen.

Förbättrad virtuell försäljningsupplevelse

  • Prognosticerad poängsättning: Hjälper säljare att bestämma var de kommer att ha störst påverkan, så att de kan fokusera sina ansträngningar på de bästa möjligheterna. Det görs genom att använda artificiell intelligens (AI) för att skapa en sannolikhetspoäng som visar en säljare hur sannolikt det är att ett en potentiell kund (lead) kommer att leda till avslut, baserat på egna och historiska data om tidigare interaktioner, produktköp, samt konto- och kundprofiler.
  • Ny användarupplevelse: Hjälper säljare att förbättra effektiviteten och påskynda försäljningscyklerna. Den nya användarupplevelsen anpassar sig till säljarens roll och ger händelsestyrda uppmaningar för att fokusera säljaren och ta bort gissningar. Den nya CX Sales Mobile-applikationen är baserad på Oracles Redwood UX designfilosofi som främjar naturliga, intelligenta interaktioner.
  • Strömlinjeformade försäljningsprocesser: En ny integration mellan Microsoft Teams och Oracle CX Sales låter säljare arbeta i välbekanta samarbetsverktyg utan att oroa sig för dataförlust eller duplicering av data. Dessutom fortsätter vi att bygga vidare på integrationen mellan CX Sales och Oracle CPQ för att ge säljare möjlighet att starta, söka efter och avsluta offerter och förslag inom Oracle CX Sales användargränssnitt.
  • Avancerad försäljningsprognos: En ny kontrollpanel för försäljning hjälper säljare att fatta bättre beslut, med visning av utvecklande prognostrender och kompletta intäktsmodeller. Kontrollpanelen tillhandahållar en noggrannhet och förutsägbarhet för försäljningsplanering och prognoser, med data från händelser i affärssystem och CRM-system i realtid.

Förbättrad virtuell köpupplevelse 

  • Nya möjligheter för kundanalyser: Nya integrationer mellan CX Commerce och Unity, vår kunddataplattform, hjälper företag att utnyttja inköpsbeteende och -data online under hela kundresan, i kombination med andra typer av data (demografiska, IoT, anrikade från tredje part). CX Commerce är nu också kopplat till Oracles system Customer Data Management. Det innebär länkar från onlineförsäljning till kunddata för automatiserad dataprofilering och anrikning i flera kanaler. Slutligen förbättrar nya AI-funktioner inom Oracle CX Commerce kundsupplevelsen med optimerade och inbäddade rekommendationer och sökningar.
  • Strömlinjeformade möjligheter för hantering av konfigurationer: Hjälp företag att göra även de mest komplexa varorna och tjänsterna tillgängliga för onlineinköp. Det ger B2B-köpare möjlighet att konfigurera sina egna paket och tjänster online. Dessutom kan förslag som ges online sömlöst skickas till direktförsäljare om det krävs ett högpresterande engagemang.
  • Ny kapacitet för prenumerationshantering: Hjälp företag att snabbt och enkelt starta affärsmodeller baserade på prenumerationer och att göra intäkterna mer förutsägbara. Det görs genom att sammanföra Oracle CX Commerce, CPQ och Subscription Management.
  • Nya möjligheter för innehåll som stödjer försäljning: En ny integration mellan Oracle CX Commerce och Oracle CX Content ger köpare det produktinnehåll och den information de behöver som vägledning för självbetjäningsbeslut.

Av Katrina Gosek, vice vd för produktportföljstrategi, Oracle CX Sales & Commerce