[PÅ STAN MED] Arubas sverigechef Richard Schumacher, en man med ett enastående team i ryggen och stora framtidsvision
Richard har haft en förhållandevis lång aktiv yrkesroll inriktad mot molntjänster där kunden och relationen med densamma varit en viktig del.
Fram till för lite drygt ett år sedan arbetade han som marknadschef på systemintegratören Cygate där han även hade en bred kontakt med företagets kunder. Nu senaste kommer han från ett mindre finskägt företag vilka sålde just molnbaserade tjänster. Här var Richard i cirka tolv månader när han fick erbjudande om att ta över och leda Arubas svenska verksamhet.
- Både mina senaste arbeten har omfattat mycket arbete både överlag men även mot slutkunden, vilket framför allt var fallet under mina senaste tolv månader. Dessa har även varit oerhört intressanta och lärorika och lagt en grund för det arbetssätt som jag har idag. Kunden måste alltid vara i fokus och vi ska jobba nära våra kunder trots att detta kan ske på många olika sätt. Jag hade faktiskt inga planer på att sluta mitt föregående arbete men när detta erbjudande dök upp, om att leda ett av de, i mina ögon, mest intressanta företag på den trådlösa marknaden framåt så kände jag mer eller mindre omedelbart att detta var lite av ett ”once-in-a- lifetime” erbjudande.
Kokar ihop ett budskap
Det nya Aruba är som bekant en mix mellan tidigare fristående Aruba och HPE där hela Aruba teamet flyttat in till HPEs lokaler i Frösunda totalt består nya bolaget av 16 personer. Men med dubbla företag i botten så talar vi även om ”dubbla” i flera delar. Här fanns dubbla företagskulturer, här fanns dubbla kunder, dubbla partners med mera och en av de primära uppgifterna för Richard har varit att försöka ena dessa båda och skapa ett starkare nytt bolag där den gemensamma kompetensen från de två tidigare bolagen ska bli större än de enskilda delarna, lite enligt 1+1=3 principen.
- En av mina första, och kanske största utmaningar är att koka ihop ett gemensamt budskap. Jag vill att alla ska veta exakt vad vi gör, vad vi erbjuder och hur vi jobbar och detta ska på något sätt samlas samman i kanske tre enkla ord eller meningar. Vi är inte där riktigt än men snart så, säger Rickard.
När HPE före lite drygt ett år sedan köpte bolaget för en summa som motsvarar ungefär 25 miljarder kronor var det för att man ville stärka sin position inom mobila och trådlöst lösningar, ett område som Aruba varit ledande inom. Det var även just denna position och den positiva laddning som namnet innebar som gjorde att HPE lät Arubanamnet leva kvar.
- Teknologin som Aruba erbjuder är sylvass och har ett klart försprång mot andra aktörer. Den är dessutom en superbra kombination med Switchingplattformen från HPE för att skapa ett världsledande helhetskoncept. Vi skulle kunna säga så att Aruba står för entreprenörskapet och HPE kompletterar detta med musklerna, flexibilitet med tyngd vilket är lite av den ultimata kombinationen
Grupp med kundfokus
Idag är Aruba Sverige ett litet team på 16 unika personer eller resurser om vi så vill. Detta är ett blandat gäng med otroligt duktiga killar och tjejer som trots en hög teknisk nivå sällan fastnar i diskussioner kring bits och bytes eller tekniska aspekter utan istället ser till vad de kan tillföra för kunden, hur de på bästa sätt kan lösa deras problem eller önskemål. Dessa jobbar delvis med att bearbeta slutkundsmarknaden för att väcka ett intresse och skapa en efterfrågan. Men själva försäljningen går i slutändan mer eller mindre alltid via partners.
- Vårt fokus ligger alltid på vad vi kan tillföra kunden men själv avtalen sköts till 90 procent av våra partners och här har vi eller jag en stor uppgift. Vi har som nämnts redan både Aruba och HPE partners men den 1:a november i år ska dessa slås samman och för att inte skapa för mycket oro i leden så kommer vi förhoppningsvis redan under augusti att kunna ge en bättre fingervisning om hur vi vill jobba och vilka partners som vi anser passa bäst in i det nya Aruba.
- Både gällande våra kunder och partners så ser vi över vilka som verkligen är hängivna och vill se en gemensam framtid. Vi måste hitta de som har flest gemensamma nämnare och som vill jobba framåt – tillsammans.
Referenser som imponerar
Att Aruba har kunskapen som behövs för att lyckas går inte att ta miste på och under tiden vi pratat med Richard berättar han om två mycket imponerade projekt. Dels så var det Aruba som riggade och ansvarade för hela den trådlösa tekniken under Eurovision i Globen. Med totalt 19 000 uppkopplade besökare och cirka 4,4 terabyte data som skickades ut under tre dagar från Globen så förstår man lätt att detta var en jätteutmaning.
- Så här i efterhand så känns det fantastiskt skönt då allt lyckades till 100% utan några missöden och att vi lyckades så bra bygger så klart en otrolig självkänsla för gruppen – vi kan den här grejen, berättar Rickard.
Som nästa del berättar även Rickard att Aruba kommer att ansvara för uppkopplingen för nationalarenan i Paris till EM i Fotboll vilket företaget så klart är enormt stolta över. Här handlar det inte bara om ren WiFi utan det gäller en trådlös infrastruktur som även håller koll på exempelvis var affärer finns, hur långa köer det är med mera. Allt görs genom en kombination av WiFi och strategiskt placerade beacons som ger en helhetsbild av vad som finns, var det händer och var du är eller ska gå. Denna lösning kommer sedan att vävas samman med olika partners lösningar för att ta fram specifika appar och till och med försäljningskanaler. Kort och gott så skapar detta nya affärsvägar för såväl Aruba som företagets partners och kunder.
Stor handlingsfrihet
Richard är inte heller blyg när han pratar om framtida visioner. Idag har företaget någonstans mellan 12 och 15 procent av marknaden men inom ett år vill Richard att detta har ökat med i varje fall ett tvåsiffrigt tal. Men fram för allt så vill Richard se bevis på att företaget är på rätt väg, att man satsat på rätt kunder och rätt partners i alla led och det som kommer att göra detta möjligt är att Rickard har fått ett, enligt honom, mycket stort handlingsutrymme att bäst forma framtiden med det bästa av båda delar; Aruba och HPE.
- Jag vill skala upp Aruba och växa. Detta kommer att ske genom att ta kloka beslut i alla led och genom att vi har hela affärer och en balanserad portfölj.
- Känslan just nu är bara ett stort WOW; vilken utmaning, vilka möjligheter. Detta är verkligen en once in a lifetime möjlighet. Nu ska vi bara förvalta den på bästa sätt, avslutar Rickard.
Bor: Insjön Saltsjö-Boo I Nacka, min lilla oas med Bullerby idyll i ett naturreservat hyggligt nära Sthlm city. Här kan jag koppla av med familjen, ta en löprunda runt sjön eller ett dop en fin sommarkväll.
Familj: Fru Eva som hjälper mig enormt mycket på hemmaplan, Leo 13 år som älskar tennis & judo, samt Ludde som lirar fotboll.
Karriär: Har jobbat som Säljchef (Telia), Affärsutvecklingschef och Marknadsdirektör (Cygate) samt ansvarig för integrationsarbete av olika förvärvade bolag inom Telenor Tyskland.
Antal uppkopplade it-enheter hemma: otaliga? TV, decoder, stereo, telefoner, tablets, datorer, larm, bil etc. Vi är omgivna av uppkopplade devicer överallt numera och det är nog ingen vågad gissning att det kommer att öka.
Gillar: Entusiam kombinerad med en del ”guts” och ödmjukhet.
Ogillar: Halvhjärtat och halvfärdigt.
Talang: Vet inte om det kan betecknas som en talang men åtminstone en egenskap är att jag gillar att utmana mig/pröva nya saker på min fritid. Senast var det ridning & hoppning som gällde, nu är det enduro (ungefär som motocross i skogsspåren). All avsaknad av kunskap och kompetens försöker jag att kompensera mha vilja/”oräddhet”. Inte alltid ett framgångsrikt sätt att utöva en idrott, dessutom ibland smärtsamt när man ofrivilligt lämnar sadeln och upplever närkontakt med naturen. Men det är lärorikt!
Planerad nästa resa vart: Barcelona, här träffar jag vår hub för Inside sales aktiviteter där jag vill diskutera hur vi teamar ihop på ett bra sätt med mina säljresurser ute på fältet samt samtidigt som vill plocka hem minst en resurs för rekrytering.