Så kommer tekniken revolutionera besöksnäringen
Hem Teknik Så kommer tekniken att revolutionera besöksnäringen

Så kommer tekniken att revolutionera besöksnäringen

Publicerat av: Redaktionen

 – Fem framtidsspaningar framtagna av HPE Aruba i samarbete med trendbyrån Foresight Factory.

Den globala pandemin innebar enorma påfrestningar för besöksnäringen.

Från att traditionellt byggt på direkta kontakter mellan kund och leverantör fick många nu hitta nya vägar för att överleva. Främst handlade det om digitala lösningar för bokningar, incheckning, betalningar, beställningar och möten – mycket var förstås redan på gång innan pandemin och numera är det ju här för att stanna.

Men vilka är besöksnäringens nästa steg in i den digitala världen i jakten på allt bättre kundupplevelser? HPE Aruba har i samarbete med den internationella trendbyrån Foresight Factory arbetat fram fem förutsägelser för hur tekniken kan komma att omvandla besöksnäringen inom det närmsta decenniet. Här är listan:

Så kommer tekniken revolutionera besöksnäringenNR 1 – NÄRVAROFRIA UPPLEVELSER
Företag inom besöksnäringen kommer kunna ha gäster som inte ens är fysiskt närvarande. Innovativ teknik som förstärkt verklighet (AR), virtuell verklighet (VR) och The Metaverse kommer att skapa möjligheter för närvarofria upplevelser för besökare var som helst i världen. Hur kommer dessa upplevelser se ut? Vi vet än så länge inte så mycket, men bara det faktum att en rad stora företag idag satsar stora summor på dessa tekniker gör att vi kan vara säkra på att få uppleva många nya tjänster på de här områdena.

NR 2 – LÄNGRE, RIKARE OCH MER SKRÄDDARSYDDA UPPLEVELSER
Framtidens gäster kommer att kunna prova på erbjudanden fullt ut innan de bestämmer sig – interaktivt och digitalt. Vilket också innebär ökade krav för besöksnäringen att vara kreativa, leva upp till löftena och även kunna erbjuda större mått av skräddarsydda upplevelser. Upplevelsen förlängs också genom digitalt innehåll som låter gästen återuppleva ögonblick från sitt besök.

NR 3 – SAMARBETEN MELLAN FÖRETAG FÖRBÄTTRAR UPPLEVELSER
Olika företag inom besöksnäringen kommer tillsammans skapa uppkopplade nätverk som hanterar alla delar av gästens upplevelse. Genom att dela data kommer man exempelvis kunna ge rekommendationer om mat och dryck baserat på vad gäster har beställt på andra platser, rekommendera aktiviteter och automatiskt bekräfta tillgänglighet. Lokaliserings- och vägvisartjänster kommer att eliminera väntetider genom att spåra förväntad ankomst och skapa en digital kö.

NR 4 – BESÖKSNÄRINGEN VET VAD GÄSTERNA ÖNSKAR INNAN DE SJÄLVA VET DET
Smarta, automatiserade system och biometriska data kommer att göra det möjligt för exempelvis hotell att läsa och reagera på fysiska signaler från sina gäster. Justera musik, ljus och doft för att skapa rätt stämning eller kanske att i förväg med hjälp av prediktiv AI veta när kunderna börjar bli hungriga.

NR 5 – BESÖKSNÄRINGEN ERBJUDER MER KUNSKAP OCH INSIKTER TILL KUNDERNA
Företagen måste vara beredda att dela mer kunskaper och insikter för att hjälpa besökarna i deras val och överväganden.  Dessutom måste företagen vara beredda att erbjuda fler alternativ som tillgodoser de eko-, hälso- och etikmedvetna gästerna.

För att möta dessa och andra förväntningar krävs en effektiv insamling, hantering och tolkning av stora mängder data och förmågan att snabbt kunna reagera och agera optimalt på detta gentemot gästerna.

”Under loppet av de kommande tio åren kommer innovativ teknik att leda till stora förändringar för besöksnäringen – en sammansmältning av den fysiska och digitala världen för att förbättra kundupplevelsen. Ett högpresterande, säkert, pålitligt och automatiserat nätverk kommer underlätta de digitala innovationerna och skapa mervärde”, säger Morten Illum, EMEA-chef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>