Den servicecentrerade ERP-lösningen från IFS levererat genom molnet kommer stötta Samhall i sin digitaliseringsresa.
Idag meddelar IFS, den globala affärssystemleverantören, att den svenska tjänsteleverantören Samhall har valt IFS Applications 10 som sin nya ERP-plattform för att hjälpa företaget på resan att optimera och förenkla viktiga affärsprocesser och samtidigt göra arbetet både mer protuktivt och givande för sina 25 000 anställda.
Samhall AB är en av Sveriges största tjänsteleverantörer inom tvätt och städ, lagerhållning och logistik, arbetsplats och fastighetstjänster, vårdtjänster samt handel, industri och tillverkning.
Samhalls uppdrag är att skapa riktiga och inspirerande jobb för personer med funktionsnedsättningar som leder till reducerad arbetskapacitet. För att inspirera till personlig och professionell utveckling erbjuder Samhall sina tjänster på konkurrensutsatta marknader med målet att överföra sina anställda till sina kunder i form av permanenta tjänster. Bland Sahalls kunder finns välkända varumärken som Volvo, IKEA, Axfood, Ingram Micro och den svenska hamburgerkedjan Max.
Med verksamhet på en konkurrensutsatt marknad behövde Samhall investera i en ERP-plattform för att förbättra sin effektivitet och optimera sin affärsverksamhet.
Efter en noggrann utvärdering av flera ERP-leverantörer föll Samhalls val på IFS Applications 10 som sin nya digitala plattform.
”Vi behövde en framtidssäkrad ERP-lösning med starkt fokus på serviceorienterade processer som kan stötta våra olika affärsområden och hjälpa oss i vår digitaliseringsresa,” säger Paul Lidbom, CFO på Samhall. ”Vi är nöjda med vårt val av IFS Aplications och ser fram emot att jobba med IFS för att förbättra vår affärsverksamhet, tjänsterna vi levererar och för att göra varje dag mer produktiv för våra anställda.”
Det nyligen utannonserade IFS Applications 10 innehåller stora investeringar gentemot servicefokuserade organisationer, särskilt serviceföretag som behöver en integrerad applikationssvit skräddarsydd för just deras affärsmodell. Lösningen för Samhall kommer att köras på IFS Managed Cloud och inkluderar stöd för nyckelprocesser som finans, tillverkning och service. Lösningen kommer även hjälpa företagets fältpersonal med robust funktionalitet designad för att leverera mervärde till sina klienter.
”Vi är väldigt glada över att ha fått den här möjligheten att hjälpa Samhall på deras digitaliseringsresa och vara en del av deras viktiga sociala arbete,” säger Elni Kullmer, Skandinavienchef på IFS. ”Att vi knutit den här kunden till oss är ytterligare ett bevis på vår starka position inom serviceindustrin och att IFS Applications är ett perfekt val för företag med mångfacetterad verksamhet och komplexa krav. Vi ser fram emot att jobba med Samhall för att kunna utveckla deras erbjudande och konkurrenskraft.”