För att möta ett växande behov av direkta och personliga digitala upplevelser använder företag och organisationer i allt större utsträckning virtuella assistenter och chatbottar för att förbättra och effektivisera interaktionen med sina kunder.
SAS Institute lanserar SAS Conversation Designer som är ett verktyg för att skapa skräddarsydda chatbottar, som en integrerad del av dataanalysplattformen SAS Viya.
Verktyget används redan idag, bland annat för att hjälpa en ideell amerikanska organisation att hantera en kraftig ökning av offer för bedrägerier.
– Med avancerad AI-baserad hantering av konversationer har chatbottar och digitala assistenter blivit populära och de används i många branscher, som finanssektorn, detaljhandeln och sjukvården. Användargränssnitt baserade på naturligt språk underlättar också dataanalys, rapportering och visualisering på vår plattform SAS Viya, säger Saurabh Gupta, produktchef för data och analys på SAS Institute.
Naturlig språkbehandling, NLP, är en gren av artificiell intelligens som baseras på språkregler, maskininlärning och djupinlärning och som gör det möjligt att tolka komplexiteten i språk och förstå vad användaren frågar. Även svar kan genereras med naturligt språk, vilket förbättrar dynamiken i konversationen mellan människa och chatbott.
SAS Conversation Designer är integrerad med analysplattformen SAS Viya och kan därmed interagera med hela ekosystemetet för SAS Viya. Det gör att rapportering och visualisering sammanförs med AI och avancerad dataanalys. Det underlättar beslutsfattande och förstärker och effektiviserar konversationer ytterligare.
– Chatbottar och digitala assistenter har en stor betydelse för interaktionen mellan människa och maskin. De kan bli ett centralt gränssnitt för lärande, interaktion och beslutsfattande. I takt med att de blir vanligare ökar också kraven på kvalitet och träffsäkerhet snabbt. Att SAS Conversation Designer är en integrerad del av SAS Viya innebär att vi kan erbjuda våra kunder utvecklingsmöjligheter med de här digitala resurserna direkt i miljön för dataanalys. Det kommer att ge värde både för kundernas kunder, och som del av kundernas AI-satsningar, säger Josefin Rosén, AI-expert på SAS Institute Sverige.
AI-botten ViViAN hjälper brottsoffer och ger stöd till handläggarna
SAS Institute använder SAS Conversation Designer i ett projekt tillsammans med den ideella amerikanska organisationen Identity Theft Resource Center (ITRC) Den färdiga lösningen för att hantera konversationer kallas ViViAN (Virtual Victim Assistance Network), och utmärks av följande tre egenskaper:
- Att förstå vad en användare skriver med hjälp av analys av naturligt språk.
- Flöden för att hantera konversationer, beroende på deras innehåll.
- Hantering av naturligt språk för att formulera lämpliga svar.
Syftet med ViViAN är att hjälpa offer för bedrägerier och identitetsstölder, vilka har ökat explosionsartat i antal under pandemin. Förra året hjälpte ITRC 11 000 drabbade personer och hade 1,1 miljoner besökare på sin webbplats.
– Vissa personer behöver prata med en människa när de söker hjälp. Men vi vet vilken lättnad det kan vara att få information om hur man ska agera under tiden som man väntar på att få prata med en människa. ViViAN kan tillhandahålla sådan inledande information, för att sedan låta en mänsklig handläggare ta över processen för att hjälpa till med att återfå en identitet, säger Eva Velasquez, chef för ITRC.
– Ostrukturerade data innehåller information som är värdefull för din verksamhet och dina kunder. Att använda konversationsbaserad AI och NLP ger förbättrat beslutsunderlag och möjlighet att bygga upp bättre relationer med dina kunder i alltmer virtuella miljöer. I ITRC: s fall betyder det att man ger en virtuell livlina till fler brottsoffer, säger Saurabh Gupta.