Somfy TaHoma får kompatibilitet för Apple HomeKit

I linje med sin öppenhetsstrategi som leds av “So Open with Somfy”-programmet som lanserades 2018 och som ska leda till en kontinuerlig förbättring av användarupplevelsen, meddelar Somfy nu att kompatibiliteten för TaHoma med Apple HomeKit lanseras den 1 december.

Somfy TaHoma får kompatibilitet för Apple HomeKit 1
Somfy lanserar stöd för Apple HomeKit till sin lösning för smarta hem, TaHoma

Öppenhet: pelaren i Somfys strategi på Smart Home-marknaden

Somfys ambition är att utveckla nya lösningar som ger våra hem mer säkerhet, energieffektivitet och komfort och att göra dessa så tillgängliga som möjligt. Denna tillgänglighet innebär driftskompatibilitet mellan de olika system som finns på marknaden och Somfy har gjort detta till en av pelarna i sin strategi för utveckling av smarta hem med sitt program “So Open”.

Efter partnerskap med Amazon Alexa, Google Assistent och IFTTT meddelar Somfy nu att kompatibiliteten för TaHoma med Apple HomeKit lanseras den 1 december.

Uppkopplade lösningar från Somfy blir nu kompatibla med de viktigaste röststyrnings- och serviceplattformarna på marknaden för smarta hem.

Styr din hemutrustning med HomeKit

Användare kan nu styra och kontrollera sina solskydd hemma eller borta. Det är produktkategorierna rulljalusier, fasadpersienner, screens, pergolas och motoriserade terrassmarkiser samt fönstermarkiser som använder protokollet io-homecontrol. Via röststyrning med Siri, Apple Hem-appen eller från bilen med Carplay kan du nu enkelt hantera dina solskydd.

Till exempel, säg bara “Siri, öppna screens i sovrummet” för ett mild uppvaknande med solljus utan att behöva gå upp ur sängen.

Kompatibilitet sker via en kostnadsfri uppdatering till andra generationens TaHoma (ej den fyrkantiga modellen).

Användare kan naturligtvis fortsätta att använda sin TaHoma-app för att dra nytta av alla funktioner.