Med kundrelationer som vapen – Riverbeds Sverigechef
Hem PÅ STAN MED Med kundrelationer som vapen – Riverbeds Sverigechef

Med kundrelationer som vapen – Riverbeds Sverigechef

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Riverbeds Sverigechef Mats Jeborn vågar sticka ut hakan. Om två år har Riverbed satt standarden för hur företag bygger sina hybrida nät med bibehållen prestanda.

På kvällarna är föräldrarna i villan i Täby vana att se sin 17-åriga son Mats Jeborn sitta nere i källaren och bygga datorer. Hyllorna är välfyllda med komponenter.

DSC_0081

Mats Jeborn, Riverbeds Sverigechef

– Min affärsrörelse övergick successivt till att importera och sälja datortillbehör. Så växte mitt stora it-intresse fram, säger Mats Jeborn.

Över två decennier senare är han svensk vd för snabbväxande Riverbed, verksamma inom infrastruktur för applikationsprestanda.

Klädd i vit skjorta och svart kavaj har Mats Jeborn, 43, varit hett efterfrågad hos olika it-företag genom åren.

Yrkeskarriären startade han på Ericsson 1994. Där var han först framgångsrik innesäljare, sedan ut på fältet för att bygga kundrelationer. Åren därpå jobbade han på Nexus, Dimension Data, Netscreen och Juniper. Majoriteten av dessa bolag har it-säkerhet i sina kunderbjudanden.

År 2007 blev det ett nytt grepp i karriären. Då rekryterades han av Motorola. Som Senior Account Manager blev han ansvarig för retailkunder inom självskanning, och därefter ansvarig för globala storkunder.

Mats hann även med en sväng på Avaya innan Riverbed handplockade honom sommaren 2011. Det första året hos Riverbed var han ansvarig för produktdivisionen Stingray.

– Det var en euforisk känsla att börja jobba hos Riverbed. Först hade jag ansvaret för större kunder sedan kunde jag också axla rollen som Sverigechef, säger han.

Mats sätt att resonera med och kroppsspråket avslöjar att han är en god lyssnare. Han ser avspänd ut här inne på caféet Le Café vid Klarabergsviadukten medan folk skyndar förbi utanför fönstret, mot centralstationen.

Några våningar ovanför oss finns Riverbeds svenska kontor med tio anställda.

Mer bandbredd inte tillräckligt

– När det i wan-förbindelsen går för långsamt för företagen att skicka data mellan till exempel sina huvudkontor och lokalkontor köper de mer bandbredd. Men förbättringen blir inte alltid så stor, konstaterar Mats Jeborn, när vårt morgonkaffe landar på bordet bredvid frukostmackorna.

I regel är det inte för lite bandbredd som skapar flaskhalsarna. I stället beror långa svarstider i datatrafiken främst på avlägsna avstånd mellan sändare och mottagare, olika routrar som ska passeras på vägen och delvis dålig ­kvalité på linorna.

Det är då wan-optimering kommer med i bilden för att få fart på trafiken i nätverken.

Riverbed wan-optimeringslösning heter Steelhead som bygger på tekniker som komprimering, accelerering, mellanlagring, datareducering och trafikstyrning. Och Riverbeds produktutbud är större än så. På menyn finns lösningar för att övervaka nätens prestanda, användarupplevelser och applikationsprestanda för att få en analys av var flaskhalsarna finns.

–  Våra partners har globalt rullat ut våra lösningar till 25 000 kunder. Det är allt från småföretag med ett par kontor till globala koncerner med kontor över hela världen, säger Mats.

Riverbeds företagsledning finns i USA. Mats har ändå mycket frihet att styra hur Riverbed ska agera på den svenska marknaden.

– Business is local. Mitt mål är att utveckla Riverbed och vårt team i samma positiva riktning och få fortsatt förtroende för befintliga och nya kunder. Jag ska ha en fot kvar ute hos kunderna samtidigt som Riverbed ska växa i Sverige, säger han.

Företaget har drygt halva marknadskakan när det gäller wan-optimering.

För honom är det viktigt att vara väl insatt i varje kunds verksamhet och noggrant ta reda på behoven.

– Jag jobbar långsiktigt och vill träffa större kunder för att bygga relationer, och utveckla samarbetet med våra få duktiga partners, säger Mats Jeborn.

Tiden då företag kunde sälja mest på grund av bäst produkter eller tjänster är nästan förbi. Som It-Kanalen har skrivit om tidigare handlar personlig försäljning om 80 till 90 procent om relation för att vinna större affärer. Bara 10 till 20 procent handlar om produkt, tjänst och säljteknik.

Molnet skapar nya affärer

Det är ingen vild gissning att Riverbed lär få mer fart på affärerna i takt med att företagen satsar på moln, eller hybrid-it då den egna it-miljön blandas med privata- och publika moln.

– Det finns en uppsjö fördelar att flytta apparna till molnet eller satsa på hybrid-it, men många utmaningar. Dels skapas ett större avstånd mellan användarna och deras data, dels blir det fler inblandade parter i företagens hybrida miljöer, säger Mats.

I  Riverbeds egna undersökning kallad ” The Riverbed Global Application Performance Survey 2015” svarade 756 av totalt 900 beslutsfattare i undersökningen att det är svårare att felsöka prestandaproblem i applikationer i en hybrid it-miljö.  Och hela 96 procent är eniga i att optimal prestanda i applikationerna är affärskritiskt.

– Undersökningen bekräftar vad vi hör från it-beslutsfattare som vill öka applikationernas prestanda i sina komplexa och hybrida it-miljöer. Med applikationer, data och slutanvändare överallt måste företag ha full visibilitet ända till slutpunkten, likaså full kontroll över applikationerna, säger Mats

Hur ser Riverbed ut om två år?

– Då har vi satt standarden för hur företagen bygger sina hybrida nät. Företagen har fått större förtroende från sina kunder inom Zero branch it. Det sistnämnda innebär en konsoliderad och centraliserad infrastruktur från lokalkontoren med bibehållen prestanda, säger han.

Du är känd för att jobba hårt och samtidigt vill ha kul på jobbet?

– Om man skapar en bra atmosfär möjliggör det samarbete. Det resulterar i nöjdare medarbetare, som i sin tur jobbar hårdare, vilket leder till högre resultat. Det är något som alla vinner på.

Jobbar du mycket efter kontorstid?

– På kvällarna kan det bli mycket jobb framför datorn. Jag är ledig på helgerna, då jag prioriterar familjen.

När Mats vill slappna av rejält åker han med familjen till landstället på Blidö, i Stockholms norra skärgård. På Blidö ägnar han sin tid åt att lära barnen segla, fiska, bada, snorkla och åka motorbåt.

Mats Jeborn

Ålder 43 år.

Bor Villa i Täby.

Familj Fru och två barn.

Antal uppkopplade it-enheter hemma 12 stycken, från paddor till Playstation.

Gillar Skärgårdsliv och personliga möten hos kunder.

Ogillar Att folk generellt inte tar tillräckligt stort ansvar för miljön.

Planerad resa Skidresa i Italien.

På webben riverbed.com

Så bygger du lönsamma relationer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00