TCS och SAS i strategiskt partnerskap för att leverera digitala kundupplevelsen

Tata Consultancy Services (TCS) har ingått ett nytt strategiskt partnerskap med Scandinavian Airlines (SAS).

Amit Bajaj, TCS och Mattias Forsberg, SAS

Sedan samarbetet startade 2012 har TCS byggt en digital plattform åt SAS, som bland annat innehåller en always-on IT-plattform och en digital e-handelsplattform. TCS har även arbetat med SAS Innovation Lab för att leverera den bästa kundservicen i alla kanaler genom till exempel Turi, en personlig AI-driven chatbot för reseplanering.

SAS förnyade partnerskap med TCS bygger vidare på tidigare framgångar och fortsätter fokusera på att skapa en förbättrad digital upplevelse för SAS kunder, samtidigt som den fortsatta utvecklingen av SAS teknikplattform kommer att bidra till att utveckla verksamheten och dess tillväxt. SAS kommer även att använda TCS prisbelönta ignio™ för att på ett intelligent sätt hantera IT, utveckla verksamheten och fatta datadrivna affärsbeslut.

TCS kommer även att arbeta nära SAS för att implementera en ny agil modell i hela verksamheten, för att företaget snabbare ska kunna ta innovativa produkter och tjänster till marknaden.

“Att bli ett flygbolag som är sätter kundens digitala upplevelse först är en viktig del av vår långsiktiga strategi. Därför är AI, automatisering, molntjänster och agila arbetssätt viktiga för att ytterligare förbättra den service vi tillhandahåller till våra kunder och för att driva vår verksamhet. Detta kommer bland annat att förbättra kundservicen, minska svarstiderna på kundernas frågor och ge nya insikter för affärsbeslut, samtidigt som det ger ökad stabilitet och säkerhet. TCS har blivit en viktig partner för SAS i vår digitala utveckling och vi ser fram emot att arbeta med TCS-teamet under de kommande åren”, säger Mattias Forsberg, CIO, SAS.

“Digitalisering ger företag förutsättningar att växa och skapa lönsamhet, vilket är särskilt viktigt inom flygindustrin som historiskt sett har haft hård konkurrens och små marginaler. Vår omfattande erfarenhet inom ”Business 4.0” innebär att vi kan säkerställa att digitaliseringen effektivt bidrar till att de utvecklas snabbare och utnyttjar nya marknadsmöjligheter. Vi är glada att utöka vårt partnerskap med SAS i takt med att deras verksamhet fortsätter sin resa att bli ett världsledande flygbolag med stort fokus på digitalisering”, säger Avinash Limaye, Country Head Sweden, TCS.