Veeam går in i nästa fas – backup med hybrida molnlösningar

Ett av världens mest ekonomiskt framgångsrika IT-företag höll konferens i Miami

Om ett enda ord ska sammanfatta vad VeeamON 2019 i Miami gick ut på så är det det sammansatta ordet CloudData. CloudData var också lösenord på konferensen för uppkoppling till besökarnas Wi-Fi-nätverk.

Ratmir Timashev som varit med och grundat Veeam sågs gå omkring i gröna skor av märket Balenciaga. Balenciaga är Veeam-kund och samtidigt är det en rolig grej bland medarbetarna att ha gröna skor, samma färg som i egna loggan.

Timashev är inte bara en av grundarna utan också vice VD med särskilt ansvar för försäljning och marknadsföring.

Datalagring i molnet nästa grej

Timashev utlovar att Veeam kan hjälpa kunden flytta över datalagring i molnet. Intresset är stort, säger han. Det är nu den stora migrationen till molnet kommer att komma igång. Han nämner en undersökning där de flesta företagen, hela 73 procent, planerar för användning av en hybrid molnlösning (bygger ’hybrid cloud infrastructure’).

En mindre andel tänker fortsätta ha hela datalagret i egna lokalerna, så kallad ”on prem”. Det finns också företag som planerar använda molnet för all sin lagring men långt de flesta väljer en hybridstrategi, alltså både och.

Veeam nådde försäljning på en miljard dollar

Veeam är ju som många känner till ett data-backup-företag med huvudkontor i Baar i Schweiz. På konferensen gick man ut med att företaget just nu är mycket framgångsrikt. I år, 2019, blev Veeam medlem i en exklusiv och än så länge ganska begränsad grupp IT-företag (även om IT-hypen gör att det låter som om det skulle vara fler) när Veeam passerat en miljard dollar i försäljning, ’bokningar’, på ett år. Man har dessutom kommit upp i 350 000 kunder och växer med ungefär 4 000 kunder i månaden. Att det går så fort beror enligt Veeam på att man har ett så bra partnernätverk. Veeams partners känner redan kunderna i sina områden och därför kan de snabbt hitta fram till dem och sälja. All försäljning sker genom kanalen, ekosystemet. Nya kunder har ofta hört om Veeam och deras produkter från någon annan, det har man undersökt, säger Timashev. Produkterna anses framförallt enkla, skalbara och flexibla.

Microsoft Data Box

Ett snabbt sätt att komma igång med en molnlösning är att beställa Microsofts Data Box och använda den med mjukvara från Veeam. En representant från partnerföretaget Microsoft, Tad Brockway, deltog på stora scenen under öppningsanförandena och berättade hur Microsoft ser på saken. Han nämnde förstås Azure som är Microsofts molnlösning.

Visionen är, säger Brockway, att konceptet intelligent moln ska nå fram till det som kallas Edge, dvs tillhör nätverket fysiskt nära användarna, så att Edge blir smartare. Hybrid är en del av strategin och vid Edge ska det ske en evolution. För att uppnå detta lägger man till moderna applikationer. Styrning är essentiell.

-Det går att ge personalen styrka att jobba effektivt. Just nu handlar det om att flytta data till molnet. Microsoft kan ge stöd och visa hur det ska gå till. Den resan kan ett företag, en användare, påbörja redan idag. Den som vill komma igång med en molnlösning kan tänka på vilka problem det skulle vara bra att finna lösningar på och börja med att lösa dessa, säger Brockway.

Han nämner också att man kan använda Microsoft Azure om man tvingas återställa systemen (som ’disaster recovery eller DR’). Det blir både bra och billigt.

Andra molnlösningar med AWS, IBM och Google

Sedan kom Timashev tillbaka upp på scenen. Han säger helt oblygt att Veeam är världsledande inom backup-lösningar. Det som sker nu är att man går in i nästa fas där kunderna kommer att bygga molnlösningar i samarbete med Microsoft Azure, AWS, IBM och Google. Veeam kommer att jobba på samma sätt som man gjort under företagets inledande fas. Företagets strategi kommer att fungera lika bra i molnet som hittills, säger Timashev.

Timashev talar om innovation och hur det går till att lyckas. När han för många år sedan var verksam i Silicon Valley lärde han sig att den bästa produkten inte alltid vinner. Han befarade till och med att den aldrig vinner. Hur gör man då om man redan sitter med den produkt som man tycker är den bästa och vill få ut den på marknaden? Jo, säger Timashev, man måste ha bra partners. Det handlar om ekosystemet. Men, innovation är lika viktigt och något Veeam jobbar med kontinuerligt.

Nya begrepp

Det finns några begrepp som håller på att förändra våra liv, säger han. Molnet, mobilitet, AI/maskininlärning och Edge/Sakernas Internet. Under de kommande fem åren kommer innehållet i dessa begrepp att ge styrka åt varandra och generera stora mängder data som får ökad betydelse för kunden. Data blir faktiskt den viktigaste tillgången i våra liv. Data hjälper våra kunder att jobba snabbare, säger Timashev.

En kund medverkar i en video på stora skärmen under öppningssessionen och berättar att det tidigare tog flera timmar att ta en back-up där han jobbar. Nu går det på en kvart. Det betyder att man fått en ökad flexibilitet. Det går fortare också idag att få upp systemet om det hänger sig eller av någon anledning stängs av. Han säger också att all hans företags kritiska data skyddas av Veeam.

Under konferensen fick IT-Kanalen några intervjuer med medarbetare på Veeam. Jim Kruger som jobbar med marknadsföring av lösningar och produkter säger att molnet används av kunden till att spara data och att det går att hämta tillbaka datan därifrån när det behövs.

Veeam fokuserar nu på molntjänster och det betyder att varumärket genomgår en förändring.

Blir expert på molnet

-Vi var kända som expert på det virtuella och nu blir vi expert på molnet, säger Kruger.

Två andra medarbetare kommer från Europa och ansvarar för bland annat den europeiska marknaden där de säger att Veeam är det främsta bolaget på sitt område.

-Vi är ett kanalbolag, säger Gilles Pommier, VP Channel och Alliances EMEA. Vi säljer till distributörer som sedan säljer till partners och molnleverantörer. Vi ser till att tillhandahålla rätt verktyg för att locka nya prospekt och vi hjälper våra partners att följa med och förstå marknaden. Våra partners är vanligen ganska specialiserade. Vi går nu allt mer till partners med någon form av molnerbjudande.

-Vi har produkter som gör det möjligt för våra partners att erbjuda molntjänster, säger Daniel Fried, General Manager i EMEA. Vi erbjuder inte själva dessa tjänster utan jobbar genom ett bra partnernätverk.

Veeams jobb är att höja ribban (bidra med “leverage”). Man marknadsför också direkt till slutanvändare. Veeam växer snabbare än marknaden just nu. Man kommer att behålla den nuvarande strategin samtidigt som produkten är ny (hybrida moln). Ett sätt att fortsätta leda över konkurrenterna är att “köra fort”.

James Mundle, VP worldwide channel, är från Kanada men bor i USA, i Florida där konferensen hålls. Han ansvarar för kanalen globalt och rapporterar direkt till Timashev. Hans ansvarsområde inkluderar alla vägar till marknaden. Både Veeams molnaffär och digitala återförsäljning. Det inkluderar distributörer och de som driver på molntjänstförsäljningen. Man jobbar exempelvis med företag som erbjuder molntjänster, MSP:er (IT-tjänsteföretag) och SI-företag (som kan integrera delar från olika IT-system). Han är dessutom starkt involverad i kontakten med återförsäljare som HPE, Cisco och NetApp.

Användbar portal

Kanalen styrs regionalt. Det är intressant hur ett företag drivs, säger han. Hur tar man det vidare från en miljard dollar till två miljarder? Ibland är små saker betydelsefulla. Veeam har en partnerportal som nyligen kom i en mobil version. Man kan logga in, registrera en försäljning och kommunicera genom portalen. Partnerns försäljare får både en mer automatiserad och en mer positiv upplevelse på jobbet.

Den som vill annonsera hittar allt som behövs på portalen. Dessutom finns det ett marknadsföringscenter som kan hjälpa till. Veeam vill leverera bästa möjliga upplevelse till sina partners, säger Mundle.

IT-Kanalen träffade också två nordiska partners. Benjamin Elving är CTO på any.cloud i Danmark. Hans företag jobbar just nu aktivt med att informera om DR, disaster recovery. Alla behöver DR men inköp av DR har vanligtvis ännu inte börjat dyka upp i företagens budget. Informationen behöver nå ut.

Säkerheten är viktig och alla kan göra misstag. Elvings företag anlitar IBM Cloud för molntjänster.

Lätt kyla datahall på Island

Vi träffade också Agla Steinunn Bjarnþórudóttir, systemadministratör på Advania som är Islands största IT-företag. Företaget gör allt inom IT. Agla tycker att konferensen varit intressant.

Advania har egna datahallar på Island. Det är enkelt att kyla dem i det isländska klimatet och man använder grön energi.

Bjarnþórudóttir gillar mjukvaran från Veeam. Veeam är viktigt för Advania. Just nu gör man mycket DR-planering för kunders räkning. Många tänker mer på det nu, säger Bjarnþórudóttir.