Kriser har dominerat det gångna året, men med kriser föds också stora möjligheter oavsett om det är på individnivå eller ur ett affärsperspektiv.
Än är det visserligen för tidigt att utvärdera de fullödiga ekonomiska konsekvenserna av den globala pandemin. Men man kan ändå konstatera att en ökad digitalisering har varit en positiv bieffekt, vilket skyddar många företag och jobb. Avinash Limaye, Sverigechef för IT-tjänsteföretaget, Tata Consultancy Services (TCS) förutspår att från 2021 och framåt kommer företag att med laserprecision fokusera på att bygga vidare på de digitala kärnkompetenserna som lyfts fram i TCSs Enkät om COVIDs affärspåverkan (COVID Business Impact Survey).
Trend 1: Distansarbete är här för att stanna
Även om en massvaccinering ser ut att bli verklighet, är det fortfarande oklart hur arbetande under 2021 kommer att gestalta sig. Vi har alla anpassat oss till att arbeta hemifrån, men att hålla distansarbetare produktiva, säkra och motiverade kommer ändå att fortsätta att uppta en hel del tankeverksamhet hos HR-direktörer och andra medlemmar av koncernledningarna under det nya året.
- 43% av företagen har svårt att hantera viktiga förbättringsprojekt med team på distans.
- Investeringar i samarbetsverktyg ökar med 65%, i cybersäkerhet med 56% och i molnbaserad teknik med 51%.
- Före pandemin var det bara 9% av de anställda som arbetade hemifrån, det är nu 64% och andelen kommer att förbli hög, motsvarande 40% fram till 2025.
Trend 2: Stigande IT-budgetar och investeringar i digital transformation
De finansiella effekterna av Covid-19 har varit allvarliga över hela linjen. För att motverka dessa svårigheter har organisationer börjat påskynda sin övergång till att bli mer digitalt orienterade. Detta kommer att fortsätta under 2021. Men förutom de vanliga prioriteringarna som att lära sig mer om kunden, kommer företag också att ägna ett mer bestående intresse för deras anställdas hälsa och välmående
- Även om 68% av företagen ser sin totala budget krympa, ökar 25% sina utgifter för digital transformation och 66% av budgeten för digital transformation förblir densamma.
- Fyra av de väsentliga digitala kompetenserna, som beskrivs i vår rapport, kommer att ha använts av cirka två tredjedelar (63-69%) av företagen inom några år, inklusive både de som för närvarande har dessa funktioner och de som utvecklar dem.
- Företag över hela världen gör betydande investeringar i digitala transformationsinsatser. Teknikforskningsföretaget International Data Corp förutspår att de 2021 kommer investeringarna att ha stigit till mer än 2,1 biljoner dollar
Trend 3: Cybersäkerhet är högsta prioritet
Cyberattacker ökar, vilket drivs på av mer distansarbete inom branscher som gör det möjligt för bedragare att rikta sig mot mindre säkra, individuella nätverksåtkomstpunkter. Gamla säkerhetsvanor, där IT-experter först litar på och verifierar senare, gäller inte längre. Nu måste företagen arbeta enligt en modell som bygger på noll förtroende. 2021 kommer detta att fortsätta att vara ett stort bekymmer för IT-säkerhetschefer och en högsta prioritet att lösa!
- 56% av företagen ökar sina investeringar i cybersäkerhet
- Företag angav IT-säkerhet som ett av de 6 främsta fokusområdena för framtiden.
Trend 4: End-to-end digital CX
End-to-end digitala kundupplevelser är det enda sättet att lyckas 2021. Med övergången till hemarbete och den exponentiella tillväxten av e-handel kommer en organisation som utvecklar vägar att tillgodose kunder i alla medier till perfektion att vara de som lyckas de kommande månaderna.
- Före pandemin kunde endast 25% leverera en digital kundupplevelse från början till slut, TCS-studien visar att detta var en av de viktigaste digitala kompetenserna för att snabbt reagera på kris och skörda belöningar
- En förutsägelse är att om några år kommer 69% av företagen att ha en helhetsupplevelse på plats
Trend 5: Mer fokus på innovation
Företag kommer att ha utvecklat innovativa lösningar snabbt under pandemin för att reagera och återhämta sig så snabbt som möjligt. Under det kommande året kommer vi att se att dessa innovativa produkter med begränsad funktion blir effektivare när de förbättras med feedback i realtid.
- Fyra av de väsentliga digitala kompetenserna, som beskrivs i vår rapport, kommer att ha nyttjats av cirka två tredjedelar (63-69%) av företagen inom några år, inklusive såväl de som för närvarande har dessa kompetenser och de som utvecklar dem.
Slutsats
När företag förbereder sig för återhämtning från COVID-19 måste de fortsätta att sätta kunderna främst. På samma sätt är det absolut nödvändigt att de expanderar och investerar i den senaste tekniken som är tillgänglig för dem. Tack och lov visade vår nyligen patenterade undersökning att 90% av de företagsledare vi pratade med förväntar sig att behålla eller öka sina transformationsbudgetar under de kommande åren. I slutet av 2021 kommer företagen att vara mer innovativa, säkra, smidiga och kundcentrerade. Vilket gör dem starkare om de skulle drabbas av en ny kris.
Avinash Limaye, Sverigechef TCS