Tre förutsägelser för 2021. Här är trenderna som påverkar svenska företag

[KRÖNIKA] 2020 är nog för många ett år man bara vill glömma.

Tre förutsägelser för 2021. Här är trenderna som påverkar svenska företag 1
Dan Bjurman, Sverigechef Salesforce

Men det är också ett år som man bör dra lärdomar av. Detta är trenderna och de viktigaste förutsägelserna för 2021.

Ingen kunde ana hur fundamentalt 2020 skulle förändra villkoren för företag – både här i Sverige och utomlands. Svenska chefer mer eller mindre tvingades att lära sig innebörden av digital transformation, och blixtsnabbt konvertera sin verksamhet till att sälja, ge service, marknadsföra och överlag fungera i en digital miljö.
Så sent som i februari i år ansågs dessa projekt som ”trevliga att ha” och var tänkta att ske lugnt och gradvist under de kommande åren. Bara ett par månader senare fick samma projekt ”måste ha”-status, något som behövde slutföras i raketfart. Hjältarna i detta drama har varit många.

Även om pandemin förhoppningsvis släpper stryptaget om våra samhällen, kommer dess konsekvenserna att finnas bland oss i många år framöver. Därför vill jag dela min syn på de tre viktigaste trenderna jag ser framför oss under 2021 och framåt.

Digitala kunder i en digital värld
2020 såg vi hur snabbt användare kan vänja sig vid ny teknik. Den hjälpte dem att hålla kontakt med kollegor, att handla mat, titta på film och få tillgång till olika onlinetjänster. Skiftet var så snabbt att vi knappt har reflekterat över den stora omställning som det har inneburit.

Frågan är nu om företag kan anpassa sig lika snabbt? Och svaret är att de helt enkelt måste. 2021 kommer att bli ett år där användningen av ny teknik och användarnas förväntningar på ständigt bättre digital interaktion med varumärken bara fortsätter att öka.

Våra undersökningar visar att de globala digitala intäkterna ökade rekordartat med 54 procent under 2020. För att hålla jämna steg med denna utveckling räknar vi med att se en markant förbättring av företagens användning av AI-teknik. AI behöver i högre utsträckning användas för att öka engagemang och ge de många digitala kunderna bästa möjliga service. Den så kallade mötesekonomin kommer att växa med tjänster som garanterar bekväma interaktioner, både virtuellt och fysiskt. Även bots kommer att användas i större utsträckning för att stödja kunderna 24/7.

Molnet driver användarbehoven
Tre förutsägelser för 2021. Här är trenderna som påverkar svenska företag 2Gemensamt för de företag som har presterat bäst under krisen är att de oftast använder molnlösningar. Molnet gör det möjligt att vara tillgänglig, att skala upp och ner och göra åtkomst till information enkel och säker, oavsett var kunder, anställda eller parters befinner sig. Molnet är den perfekta tekniken i att minimera utmaningarna med Corona.

Därför tror jag att migreringen till molnet kommer att accelerera under 2021 – i långt snabbare takt än vi kanske tänkt tidigare. Detta skifte kommer att tillsammans med ökat automatisering, AI och prognostiseringsmodeller att hjälpa företag att stadigare hantera framtiden.

Vi kommer även se den trenden med att arbeta hemifrån växa nu när det tekniskt sett är möjligt att utföra alltfler jobb online. Många bolag vittnar om hur deras arbetsstyrka förväntar sig den möjligheten. Bland Scanias medarbetare vill exempelvis hela 96 procent arbeta hemifrån även efter pandemin. Hos oss på Salesforce har vi precis instiftat en ny roll, VP, Work From Anywhere som kommer att ansvara att våra medarbetare får bästa förutsättningarna för att arbeta varhelst de vill.

Företag blir plattformar för förändring
Mycket har hänt under 2020 och det kan vara svårt att minnas hur Sverige reagerade i början. Men kanske minns man ändå de många företag som direkt och utan egenintresse tog ansvar för att hjälpa det svenska samhället. Vi minns hur Skanska gav sina medarbetare tjänstledigt för vårdarbete, hur Astra Zeneca donerade ansiktsmasker, hur Scania hjälpte till med leveranser av skyddsutrustning och hur Getinge arbetade dubbla skift för att möta behovet av respiratorer.

Jag tror starkt på företagens roll i att skapa positiv samhällsförändring, vilket många företag under pandemin visat att de kan. Kravet på ansvar har aldrig varit större från konsumenthåll. Men det är minst lika starkt bland bolagens anställda och de talanger bolag försöker att attrahera. I min bransch, kämpar många för att locka högkvalificerad IT-personal. Det är mer en regel än ett undantag, särskilt bland den yngre generationen, att ESG-arbetet (Environment, Social and Governance) utgör ett centralt kriterium för vilken arbetsgivare man väljer. Dessa människor vill helt enkelt arbeta för företag där de aktivt kan bidra till att göra skillnad i samhället.

Med den här typen av press från såväl kund- som medarbetarsidan har jag svårt att se hur företag kan överleva om de inte börjar att ta ett mer aktivt ansvar för samhället runtomkring dem.

Kom ihåg att titta tillbaka
Det kan vara frestande att försöka återgå till det normala när Corona-frågan lagt sig. Men det här året är inte bara ett hack i det normala. Det är ett grundläggande paradigmskifte som skapat helt nya förväntningar på företagen. Bara genom att granska 2020 går du stark in i ett 2021.

//Dan Bjurman

Sverigechef Salesforce