Viruset ökar behovet att kunna jobba mer flexibelt

Coronaviruset påverkar vardagen och arbetslivet för miljarder människor världen över.

Viruset ökar behovet att kunna jobba mer flexibelt 1Ny statistik från Cisco visar en stor tillväxt av videomöten och användning av samarbetsverktyg under de första månaderna 2020.

Över hela världen stängs skolor och arbetsplatser, och mässor, fotbollsmatcher och offentliga sammankomster ställs in på grund av viruset; bland annat teknikmässan Mobile World Congress i Barcelona med fler än 100 000 registrerade besökare; Facebooks utvecklarkonferens F8 och bilsalongen i Genéve. Dagligen kommer nya besked om internationella konferenser och events som skjuts på framtiden eller ställs in helt. Och många av de arbetsmöten som normalt skulle äga rum öga mot öga sker nu digitalt.

Cisco bedömer att användningen av den digitala samverkansplattformen Webex ökat med 22 gånger i Kina jämfört med innan virusutbrottet. Samma trend märks i andra länder som tidigt drabbades av smittspridning – i Japan, Sydkorea och Singapore har antalet användare ökat mellan fyra och fem gånger och i genomsnitt har tiden användare tillbringar i videomöten fördubblats.

Cisco berättar om statistiken i ett nytt blogginlägg av Sri Srinivasan, globalt ansvarig för samarbetsverktyg, där man också informerar om tillfälliga gratislicenser för betalversionen, och extrafunktioner, i alla länder där Webex finns, däribland Sverige.

“Vi arbetar proaktivt med att öka kapaciteten i USA och Europa, samarbetar med ideella verksamheter för att hjälpa skolor och andra verksamheter och har nära kontakt med kunder som snabbt vill erbjuda större möjligheter för anställda att arbeta hemifrån”, skriver Sri Srinivasan i inlägget.

Andra tjänsteleverantörer har också lanserat liknande erbjudanden enligt en genomgång som gjorts av techsajten ZDnet.

”Vi tycker att det är självklart att bidra på de sätt vi kan för att underlätta för människor att arbeta hemifrån och minska riskerna för sig själva, sina närstående och samhället.  Det är en fråga jag tror att alla som verkar i branschen kan enas kring, oavsett vilket varumärke vi representerar till vardags.”, säger Per Samuelsson, Sverigechef på Cisco.