Den 16 juni 2022 meddelande Visma att man kommit överens om att avyttra sin it-konsultverksamhet med fokus på digital transformation till CVC Capital Partners Fund VIII.
Transaktionen är nu slutförd.
I en pressrelease idag har det nya bolaget lanserat sitt nya varumärke “twoday” som kommer att ha över 2 200 medarbetare på 30 kontor runt om i Norden och Litauen, med fler än 8 000 kunder inom både privat och offentlig sektor.
Bakgrunden till affären är att Visma och twoday har bättre förutsättningar att utvecklas och växa som två separata organisationer.
Med sitt fokus på utveckling av kundanpassade lösningar och it-konsulttjänster skiljer sig affärsmodellen från resten av Visma-koncernen som är fokuserad kring SaaS (Software as a Service) och standardiserade lösningar.
För Visma betyder affären en renodling av kärnverksamheten inom verksamhetskritisk, molnbaserad programvara till privata och offentliga kunder i Europa.
– Jag är glad att vi kan slutföra affären och jag önska våra tidigare kollegor lycka till i deras fortsatta resa med CVC som nya ägare under ett nytt spännande varumärke. För Visma betyder detta ett ännu tydligare fokus på vår kärnverksamhet och det ger oss ytterligare resurser att fortsätta på vår ambitiösa tillväxtresa, säger Merete Hverven, Vismas CEO.