Framtidens AI är mer än bara robotar

[KRÖNIKA] Artificiell intelligens (AI) är inte längre bara en sci-fi-fantasi. Det är redan verklighet i vår datastyrda värld.

Greg Lensch, Nordenchef AT&T

Många människor inser inte att de redan använder AI-teknik dagligen. Använder du röstigenkänning på din smartphone? Då använder du AI-tekniken.

Trots den imponerande tillväxten av AI under de senaste decennierna är tekniken fortfarande i sin linda. Konsumenterna använder fler och fler appar och smart teknik, vilket driver den globala AI-marknaden. I kombination med företagens växande användning av AI för att förbättra kundservicen, kan vi ana djupet av dess potential.

Så hur utvecklas AI och, än viktigare, hur kommer det att förbättra våra liv? Svaret är långt ifrån enkelt. AI kommer att förbättra de flesta, om inte alla, aspekter av vår vardag.

AI kommer att hjälpa till att göra drönare, uppkopplade bilar, apparater och robotar till del av vår vardag. Inom ett par års tid kommer Internet of Things (IoT) och annan ny teknik att skapa en explosion av kommunikation.

Vi ser en framtid där det går att kommunicera med sina hushållsapparater för att göra inköp och förbereda en måltid, den självkörande bilen tar sig till verkstaden och tillbaka på egen hand. Möjligheterna är oändliga.

Men AI är inte bara effektivisering och ökad bekvämlighet, utan också en möjlighet att rädda liv. Det första steget mot avancerad AI är smart automatisering och prediktiv analys. Idag följer smarta klockor hjärtfrekvens, blodtryck och antalet steg en person har tagit på en dag. Snart kan smarta enheter rutinmässigt samla avancerade vitala tecken från till exempel blodprov och glukosmätningar.

AI har alla förutsättningar att förvandla sjukvården. Det kan hjälpa till att identifiera tidiga tecken på sjukdomar och minska antalet sjukhusbesök och korta väntetiderna. Och, kanske viktigast av allt, kan AI upptäcka hälsoproblem snabbare än rutinmässiga läkarkontroller. Det kan till och med föreslå den bästa behandlingen, baserat på miljarder datapunkter.

I affärslivet blir AI avgörande för att identifiera nätverkshot samt garantera säkerheten för information och kommunikation. Det kommer också att förbättra kundens upplevelse genom att påskynda åtgärdandet av problem. Dessa smarta system kommer att erbjuda en personlig och uppkopplad upplevelse för varje kund. Genom att mäta och förutsäga kunders beteenden kan de ge proaktiva rekommendationer för att matcha erbjudanden och tjänster som passar just dem.

AT&T förändrar AI och nätverket. Vi gör det säkrare och självläkande. Och AI hjälper oss att förbättra trafikflödet på nätet, vilket är viktigt i utvecklingen mot 5G. Kraften i maskininlärning och AI kommer att låta oss hantera den allt större volymen av trafik, upptäcka och förhindra säkerhetsattacker, förbättra trafikflödet och optimera nätverksbandbredden dygnet runt. Vilket leder till en effektivare användning av nätverket och förbättrade upplevelser för kunder.

AI förväntas påverka alla aspekter av produktutveckling och innovation. Men det börjar med att göra AI mer tillgängligt. Vi jobbar med att ta fram verktyg som gör utvecklingen av maskininlärning och AI-system lika enkel som att skapa en webbplats – även av dem som inte har någon programmeringserfarenhet.

Även om AI redan är en del av våra liv, har vi en lång väg att gå. Vi kommer att fortsätta att forska och utveckla intelligenta system som kan anpassas, lära och mogna över tiden. AI kommer bara att bli allt mer integrerat i vår vardag.

Greg Lensch, Nordenchef AT&T