OnePlus – mobiltillverkaren med världens kanske bästa Community

Vad gör du om du inte är nöjd med den mobil du använder? Eller om du inte tycker att det OS som erbjuds för den mobila plattform som du valt inte har den kraft eller de funktioner som du önskar?

Här på bild, Juha Rytkonen.

Svaret för mer eller mindre alla är – jag byter mobil, eller jag byter till ett annat mobilt OS. Men för Pete Lau och Carl Pei var svaret ett annat. De bestämde sig nämligen att själva skapa den perfekta mobilen med det bästa mobila OS som fanns, eller rättare sagt, bästa skal OS, allt under mantrat “Never Settle”.

Global lansering

Tillsammans grundade Peter och Carl företaget OnePlus i december 2013 och med målsättningen att ta fram en vackert designad, gediget byggd enhet som ska höja användarens varje-dag-upplevelse av den tekniska lösning som mobiler idag är och erbjuder.

Redan den 23:e april 2014 var det dags för lanseringen av företagets första mobil, OnePlus One. Denna lansering, som hade försiggått av en smått otrolig nyhetsbevakning, skedde samtidigt i totalt sexton länder vilket omfattade Nordamerika, Europa och Asien. Trots att modellen enbart såldes genom en form av inbjudningssystem där den som ville skaffa en mobil var tvungen att göra det genom en rekommendation av en som redan ägde en enhet eller genom att ha anmält sig för att få en inbjudan, så såldes denna första enhet i över en miljon exemplar.

Anledningen till denna succé kan ses som tvåfaldig. För det första så höll så klart enheten grundarnas löften om en högkvalitativ enhet med stilren design av högsta kvalitét. Men det som verkligen gjorde att mobilen lyckades och som fortfarande är någon av OnePlus stora kännetecken är den enorma basen av hängivna fans och aktiva medlemmar. Sedan starten har företaget nämligen lyckats nå mer 2,4 miljoner fans på Facebook, närmare en miljon mer eller mindre aktiva medlemmar på företagets forum samt över 43 miljoner visningar på företagets YouTube kanal.

Fortsatt succé

OnePlus fortsatte sedan på sin inslagna väg med försäljning baserat på inbjudan och lanserade sin nya, så kallade flaggskeppsdödare, i juli 2015. Modellen hette OnePlus 2 och till lanseringen hade mer än fem miljoner människor över hela globen registrerat sig för att få en inbjudan att köpa mobilen. Anledningen till att OnePlus fortsatte med detta inbjudningssystem var för att skapa en optimal kostnadseffektivitet. Med total kontroll över antal enheter som skulle produceras, så kan såväl lagerhållning minimeras samt frakthantering och support ordnas på bästa sätt.

Efter ytterligare några månader så lanserade företaget även en mellanklass enhet kallad OnePlus X vilket var en 5” tums mobil med nya premiumbaserade material vilket bland annat omfattade en keramisk, tidsbegränsad, version. Samtliga modeller var konstruerade med samma yrkesskicklighet som tidigare modeller.

Ett år efter att version två lanserat så presenterar OnePlus nästa toppmodell, kallad OnePlus 3. Då efterfrågan på denna modell varit stor så beslöt företaget att ta bort inbjudningssystemet för att nå en snabbare försäljning. Detta visade sig även vara rätt väg att gå och på samma sätt vi som kunnat bevittna vid Apples lanseringar så var det långa köer utanför de butiker som sålde OnePlus 3 vid dess lansering.

Modellen blev en succé vilket bland annat resulterade i att antalet aktiva forummedlemmar ökade lavinartat. Det som gjorde dessa än mer unika var dess aktiva engagemang i det att de både hjälpte varandra och gav konstruktiv feedback till OnePlus utvecklingsteam. Denna feedback tillsammans med det faktum att flera nya tekniker och hårdvarurelaterade nyheter nått den mobila marknaden fick OnePlus att göra en nyansering av den senaste modellen men med tillägget T. Denna enhet lanserades i slutet av 2016.

Slimmad organisation

För att lyckas på det sätt som OnePlus gjort så krävs så klar mer än bara en bra affärsidé och en bra produkt. Hela företagets affärsmodell baseras på minimala marginaler gällande hårdvaran. Detta har gjort det möjligt att ta fram och sälja premiummobiler till en bredare massa med en större geografisk spridning.

OnePlus drivs dessutom med mycket små driftskostnader och förlitar sig primärt på e-handel och webbaserad marknadsföring. Genom att dessutom ha en egen operativsystems anpassning kallad OxygenOS, vilket är en specialanpassad version av Android som lyfter fram Googles OS styrkor och optimerar dessa än mer så skapas en intern kontroll som underlättar felsökning och support.

3T i verkligheten

Om vi tar denna bakgrund och applicerar den på OnePlus senaste mobil, 3T, och ser vad detta innebär så möter vi följande;

Vi får en 5,5 tums FHD skärm på 401 ppi skyddad med Corning Gorilla Glass 4. Skärmen använder Optic AMOLED och kommer bland annat med ett specifikt nattläge. Under ytan finner vi en Quad Core, Kryo processor samt Adreno 530 GPU, 6 GB LPDDR4 RAM och 128 gigabyte lagring.

Enheten kommer med multipla sensorer i form av fingeravtryckssensor, hallsensor, hastighetsmätare, gyroskop, närhetssensor, ljussensor och elektronisk kompass och använder en unik ladd-teknik kallad för Dash som laddar det 3400 mAh kraftfulla batteriet på cirka 30 minuter, vilket sedan räcker för att driva mobilen i drygt ett dygn.

3T använder såväl trådlös överföring av AC standard som blåtand 4.2, NFC och flervägs positionering. Som kamera så erbjuder 3T 16 megapixel sensorer både fram- och baktill och med en ljuskänslig bländare som tas otroligt levande bilder även under sämre ljusförhållanden.  Trots att vi här inte lyfter fram allt så kan vi enkelt konstatera att det är en mobil i det absolut yttersta toppskiktet men detta till ett pris som, utan abonnemang, bara ligger på knappar 4300 kronor.

Det ska sedan även tilläggas att OnePlus var en av de först tillverkare som släppte Androids senaste version – Nougat eller version 7.0 redan innan årsskiftet och tack vare ett fortlöpande arbete med att optimera program och hårdvara så har även uppdaterade versioner hunnit med att lanseras sedan dess.

När nu snart nästa version ska lanseras är redan listan på potentiella köpare mycket lång och företaget planerar redan vidare utveckling och geografisk breddning. Detta är verkligen ett anstående exempel på att det går att slå sig in i toppen på en marknad där det tidigare bara varit en handfull leverantörer. Allt genom att följa några enkla riktlinjer;

Gör riktigt, gör rätt, och satsa helhjärtat eller som OnePlus säger – NEVER SETTLE!