Tieto och PopInWork samarbetar för att skapa smarta arbetsplatser i Sverige

Tieto och PopInWork inleder nu ett samarbete för att etablera nästa generations smarta arbetsplatslösningar i Sverige, det innebär att PopInWork blir först i Sverige med att implementera Tietos IoT-lösning ”Emphatic Building”.

Med Emphatic Building går det att förbättra arbetsmiljön genom realtidsvisualisering och analyser av användardata.

PopInWork öppnade Sveriges första aktivitetsbaserade medlemskontor i november 2017. Företaget satsar nu på Tietos IoT-lösning för smarta arbetsplatser ”Empathic Building” för att utveckla kontoret till nästa nivå. Samarbetet ger medlemmarna möjlighet att skräddarsy sin arbetsdag efter sina egna behov och göra det enkelt hitta kollegor, lediga arbetsplatser samt mötesrum.

– Med Tietos lösning erbjuder vi våra medlemmar innovativa och s6marta lösningar som hjälper dem att blixtsnabbt hitta rätt kollega, rätt plats och rätt expertis. Med hjälp av positioneringsteknik kan vi i realtid analysera kontorets beläggning och anpassa användandet av kontoret därefter, något som bidrar till att höja våra medlemmars upplevelse av att arbeta på vårt kontor, säger Karin Ståhl, partner och medgrundare av PopInWork.

PopInWork blir den första arbetsplatsen i Sverige som använder Tietos IoT-lösning ”Empathic Building”.

Samarbetet innebär också att Tieto använder PopInWorks kontor som ett showroom för ”Empathic Building”-konceptet i Sverige. Tietos huvudkontor i Finland är sedan tidigare utrustat med samma lösning.

– PopInWork har lyckats vidareutveckla det aktivitetsbaserade kontoret och deras koncept ligger helt i linje med vår vision av den moderna arbetsplatsen. Vi har ett mycket tätt samarbete för att erbjuda fler företag möjligheten att upptäcka potentialen med smarta och inkännande kontor. Tekniska lösningar bidrar till förbättrad effektivitet och en bättre arbetsmiljö, säger Tomi Teikko, chef för Empathic Building på Tieto.

Lösningen ger varje PopInWork-medlem möjlighet att själv välja vilken information som ska delas med andra medlemmar. Det är också möjligt att rapportera problem, ge feedback, fråga efter specifika kompetenser och skriva meddelanden till andra med Empathic Building-konceptet. Allting finns tillgängligt från det gemensamma gränssnittet, som användare kan komma åt via sina telefoner, datorn eller via gemensamma interaktiva skärmar på kontoret.

Kvalitativt samarbete skapat av nya tekniska lösningar blir allt viktigare för företag och är en betydande trend, vilket konsultfirman GoToWork, systerbolag till PopInWork, identifierat i en ny trendrapport för 2018.

– Allt fler företag har slutat se på sina lokaler som endast en kostnad. Istället ser vi kontoret som en plats för innovationer, samarbetsmöjligheter och en möjliggörare för ytterligare tillväxt, säger Tomi Teikko.