Kanalpartnern Technia Transcat fortsätter skörda framgångar inom PLM
Hem NYHETER Kanalpartnern Technia Transcat fortsätter skörda framgångar inom PLM

Kanalpartnern Technia Transcat fortsätter skörda framgångar inom PLM

Publicerat av: Redaktionen

Technia Transcat höll PLM Innovation Forum i dagarna tre på Fotografiska Museet i Stockholm nu i början av oktober.

IT-Kanalen var på plats och fick höra av en av cheferna på  Dassault Systèmes att det definitivt var rätt konferens att besöka under hösten. Kanalpartnern Technia Transcat fortsätter skörda framgångar inom PLM

Technia Transcat, med huvudkontor i Oslo, är kanalpartner åt det franska bolaget Dassault Systèmes som utvecklar mjukvaror för industrin. 

Det går riktigt bra för Technia Transcat. Genom att köpa upp bolag i andra europeiska länder har de seglat upp som en av de största spelarna i Europa i sin bransch. Det handlar ofta om PLM-mjukvara och om förändringar (i digitaliseringens framfart) av ett företags affärer med konsekvenser ända ut på fabriksgolvet. Dassault Systèmes pratar just nu mest om den produkt de släppte för snart fem år sedan, 3D Experience-plattformen, som bland annat är ett samarbetsverktyg där kunder kan vara med och utveckla produkter. 3D Experience-plattformen gör också så att bolag med enkelhet kan jobba globalt.

Dassault Systémes säger att 3D Experience är den fjärde omvälvande förändringen för dem själva och även så för de användare som varit med dem hela vägen. 3D Experience är en utveckling av PLM där fler bjuds in till samarbeten. 3D Experience är nästa steg i utvecklingen av produktlivscykeln. 

PLM rev väggarna och innebar att man kunde titta närmare på processerna i det egna bolaget. Det inledande steget med PLM innebär att man kan höja värdet på processerna på hela bolaget genom att använda dessa kunskaper.

Får med kunder och underleverantörer

Att både kunder och underleverantörer sedan kan tas med och delta i produktutvecklingen innebär ett ökat värde för bolaget som använder metoden/systemet. Man kan få ett snabbare innovationsarbete (cyklerna blir kortare) och det går att göra många upprepningar. Man får med sina ”partners”, kunder och säljare, och underleverantörer, och fångar därmed deras kunskap, erfarenheter och önskemål. Det går att utveckla modeller baserade på erfarenheter och nå längre än till att lägga arbete på själva produkten. 

Tänker på det känslomässiga

IT-Kanalen fick en personlig intervju med Stephen Chadwick som är VD för norra Europa på Dassault Systèmes. 

-Våra kunder har sagt i många år att det inte räcker med produkter. Man måste skapa en känslomässig kontext vid köpen, i praktiken något som känns i slutkundens liv. Att göra modeller som fungerar är syftet med 3D Experience, bortom PLM, säger Stephen. 

Stephen pratade också om Scanias beslut (som offentliggjordes samtidigt som konferensen) att använda 3D Experience-plattformen från Dassault Systèmes. (De använder redan produkter från Dassault Systèmes som Enovia). Scanias nästa utvecklingsfas handlar (förstås) om hur de kan driva fram ett högre värde. Idag kommer stora delar av Scanias intäkter från serviceavtal (2/3 av vinsten) och Stephen tror att man kan komma vidare och öka värdet med hjälp av data från utvecklingen av designen och genom att involvera leverantörerna. 

Michael Thel, teknisk chef på Scania, kom med ett uttalande om beslutet som IT-Kanalen också fick ta del av. Han säger att 3D Experience-plattformen kommer att hjälpa dem med förbättrad simulering för snabbare validering av Scanias fordon. Man kommer att få ”full spårbarhet och digital kontinuitet, från design till tillverkning” och genom ”avancerade, virtuella produktutvecklingsprocesser”, säger han.

Scania köper direkt av  Dassault Systèmes men Technia Transcat är verkligen intressanta för sitt arbete i kanalen, säger Stephen Chadwick. Technia Transcat har särskilt ökat försäljningen till företag som gör konsumentförpackade varor eller är verksamma inom biovetenskap. Samarbetet mellan Dassault Systèmes och Technia Transcat har utvecklats och blivit bättre över tiden och Technia Transcat har helt klart bidragit till att utveckla den svenska marknaden. Man har kunder i Sverige inom många olika branscher.

Stephen berättar att han tittar på vem som driver på utvecklingen av ekonomin och är viktig inför framtiden. Han jobbar med flera länder och ser efter vad som händer i varje land specifikt. Sedan tänker han på hur Dassault Systèmes, själva eller i samarbete med Technia Transcat, kan öka sina intäkter genom att jobba med just dessa drivande industrier. 

-Jag tittar på hur vi kan använda rätt kanal på rätt marknad, säger Stephen, med korrekta kunskaper för att kunna driva fram korrekt utveckling av ekonomin på de marknader vi valt tillsammans med våra kunder. 

Technia Transcat går som tåget

Kanalpartnern Technia Transcat fortsätter skörda framgångar inom PLMStephen hjälper också Technia Transcat att utveckla de kunskaper som de behöver. Technia Transcats framgång är viktig för Dassault Systèmes. 

-Med deras uppköp av andra bolag är de ett fantastiskt bolag, säger han. Technia Transcat växer i och med köpen av Infostrait (i Holland) och Intrinsys (i Storbritannien). De är därmed en mycket viktig partner till Dassault Systèmes. Det var de redan innan uppköpen men den nivå de nått nu hjälper alla parter att driva utvecklingen för 3D Experience. Technia Transcat jobbar med Dassault Systèmes och med andra företag i deras ekosystem men säljer inget från konkurrerande bolag. 

Stephen berättar att han möter Jonas Gejer som är CEO på Technia Transcat ungefär en gång i månaden och talar med honom ännu oftare. Dessutom har Stephen en säljchef under sig som möter alla partners regelbundet, förmodligen möts den säljchefen och Jonas så ofta som en gång i veckan. Trots det vill inte Stephen säga att Technia Transcat nästan blivit nen del av Dassault Systèmes. Trots ett omfattande samarbete är det fortfarande två unika bolag. 

Samtidigt vill Stephen understryka att Dassault Systèmes går längre i sina samarbeten än till att bara ha ett kontrakt på ett papper med sina partners.

-Vi får dem att växa och inte främst för att få dem att göra som vi vill utan för att de har kunskaper, exempelvis lokalkännedom, som hjälper alla att bli bättre. Den ethos och den syn som vi har skapar ett starkare samarbete än om det bara handlade om vad som står i kontraktet, säger Stephen. 

Ger stöd till kanalpartners

IT-Kanalen träffade också Bertrand Sicot som är global chef för Value Solutions Channel på Dassault Systèmes. Han berättade om Technia Transcat att nu när Addnode Group (Technia Transcats moderbolag) köpt upp flera andra bolag, också Intrinsys, har de blivit den viktigaste kanalpartnern för 3D Experience-plattformen för Dassault Systèmes i Europa. 

Dassault Systèmes har 600 partners över hela världen som levererar system från Dassault Systèmes och tjänster till kunder. Det handlar om både PLM och 3D Experience-plattformen. Man säljer också Dassault Systèmes varumärken Catia, Enovia, Simulia och Delmia. Bertrands team hjälper återförsäljare för att de ska lyckas väl i kontakterna med sina kunder. Sammanlagt rör det sig om ungefär 25 000 kunder och 100 000 användare. 

-Mitt jobb är fantastiskt. Jag har haft den här uppgiften i tre år, säger Bertrand. Det som gör det så intressant är att vi befinner oss i en omvandlingsprocess från PLM till den nya fas inom PLM som vi på Dassault Systèmes beslutat oss för att kalla 3D Experience. Med den går det att göra mycket mer. Det är en omvandling för våra partners från försäljning av produkter till att sälja lösningar. Det betyder att vi samarbetar med kunderna på ett nytt sätt. Vi måste förändras och det krävs också nya kunskaper. 

I praktiken innebär förändringen att man går från ett system som utgår från dokument och datafiler – till ett som är datadrivet. Om du får ditt boardingkort på flygplatsen som PDF-fil måste du få ett nytt ifall någon uppgift ändras, exempelvis gaten. Men, om du får ett datadrivet boardingkort så byts informationen ut vid förändringar och du har alltid rätt uppgifter när du kontrollerar ditt boardingkort i mobilen eller på surfplattan. Man får helt enkelt den senaste datan. 

Företag bör bygga sin infrastruktur på datadriven struktur och sluta jobba ”document centric”, säger Bertrand. 

Scania använder Enovia

Vi träffar också Stèphane Declee som berättar att han jobbat på Dassault Systèmes i 26 år. Han har bytt mellan olika roller och under några år satt han i USA och jobbade med utveckling av produkten Enovia. Det är alltså ganska passande att han återvänt till avdelningen för Enovia där han nu sedan början av 2016 är VD. 

Den som använder Enovia kan jobba med så kallad ”collaboration product development” och ”change management” av samtliga processer på företaget från design till tillverkning. Det går även att få med marknadsföring och styrning av ”after sales”. Samarbetsaspekten är viktig. Det finns exempelvis ett program för projektstyrning. Det går att ansluta vem som helst i ett företags ekosystem. 

Enovia har över 15 000 kunder över hela världen med över en miljon användare. Dassault Systémes delar in kunderna branschvis (de talar om industrier) och har speciallösningar för 12 branscher. Enovia finns till de flesta av dessa. 

En av kunderna är P&G som jobbar i en digital miljö av samarbeten. De har nyligen flyttat till 3D Experience-plattformen och har en Enovia-lösning anpassad till den. 

Scania utvärderade 

Stephane har själv direkt varit med och jobbat fram det nya avtalet med Scania om att flytta till 3D Experience-plattformen. De använder redan Enovia och det var dags för dem att byta, säger han. 

-De har gjort en ordentlig utvärdering av möjliga lösningar för framtiden, säger Stphane. Det tyckte att vi är rätt partner. Vi kan leverera det som de ville ha. 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00