Den 30 november 2018 arrangerar Arrow ECS ett event i Stockholm med inriktning på molnlösningar i allmänhet och ArrowSphere i synnerhet.
Förändringens vindar blåser allt kraftigare när det gäller hur marknaden för licenshantering och driftavtal ser ut. Upplägg som innebär att slutkunderna i praktiken prenumererar på månadsbasis på olika tjänster ökar lavinartat. Vi frågade Martin Svennberg, Product Sales Specialist Cloud på Arrow ECS, vilka förväntningar och förhoppningar som han har på eventet.
Bra för slutkunderna
Martin menar att den nya trenden med ett prenumerationsupplägg är smidig och bra för slutkunderna som kan skala upp respektive ner på ett mycket flexibelt sätt men det är ett par saker som bekymrar honom.
”Det här ställer stora krav på våra partners. För att inte riskera att förlora kunder måste de hela tiden ligga i framkant och själva förstå vad en såld lösning innebär för kunden samt inte minst viktigt säkerställa att kunden själv förstår vad de faktiskt behöver och har köpt”, säger han engagerat.
”Jag vågar påstå att det är alldeles för många slutkunder som inte riktigt vet vad som ingår i de tjänster som de prenumererar på. Ta Office 365 som ett exempel. Där ingår inte backuptagning på samma sätt som kunden är van vid om de kommer från en traditionell IT-miljö och jag är rädd för att många kunder inte känner till det. Det är så lätt att en falsk trygghet infinner sig när man flyttar in i molnet. Känslan av att nu är det min molnleverantör som har tagit över ansvaret för vårt data. Jag tror att även många återförsäljare har levt i den tron”, säger en bekymrad Martin Svennberg.
Ekonomiavdelningen måste överleva
Han lyfter fram en annan sida av de prenumerationsbaserade uppläggen. Det handlar om faktureringen där många ekonomiavdelningar hos våra partners riskerar att hamna i ett administrativt kaos om de inte har förberett sig ordentligt.
”Jag ser nyttan med dessa upplägg men jag och mina kollegor känner ett ansvar att förklara vad det innebär för våra kunder. Det finns många företag vars ekonomiavdelningar får hantera fakturor på kanske 200 sidor manuellt och det upprepas månad efter månad. Dessutom ska de ofta själva skapa en internfakturering avseende vad de olika avdelningarna har konsumerat under perioden. En av de viktigaste delarna blir därför hur kostnadsunderlag och faktureringsrutiner ser ut. ArrowSphere har funktioner där man får ut översiktliga rapporter per slutkund, där våra partners på ett enkelt sätt kan jämföra beloppen på fakturan och rapporten”, förklarar han.
Under vårt samtal blir det tydligt att Martin har ett äkta engagemang när det gäller frågor runt hur vi blir framgångsrika i vår resa till molnet. En resa som ibland kanske går lite för fort. Han och Arrow ECS vill med sitt kommande event lyfta fram olika lärdomar som de har gjort och hur till exempel ArrowSphere kan vara en del av en vettig lösning för att undvika ett administrativt kaos.
Eventet är större än så
Martin säger att de tre viktigaste delarna är insikt och kunskap om:
· Backup
· Säkerhet
· Faktureringsrutiner
De utgör grunden för en lyckad lösning med prenumerationsupplägg.
”Evenemanget är inte ett vanligt ”kom och lyssna på alla våra leverantörer”-event, utan innehåller en röd tråd; hur du överlever Hybrid IT som partner samt hur du kommer ut som en vinnare. Vi kommer även att lyfta in ett GDPR-resonemang i agendan och några av de partners som kommer att vara på plats är IBM, Symantec och Commvault”, förklarar han.
”Vi vill att deras presentationer ska vara fokuserade på den produkt som de är stoltast över och som har en naturlig koppling till Microsoft Cloud, antingen på klientsidan (Windows, Office 365), eller som tillför något till en Iaas-lösning (Azure), eller hör hemma i en partners datacenter (SPLA)”, avslutar Martin.
Det låter som ett spännande och genomtänkt event.
Länk till anmälan: Arrow ECS Cloud Event – Utveckla dina Cloud affärer med ArrowSphere