Digitaliseringsminister Peter Eriksson och Ericssons vd och koncernchef Börje Ekholm är två av de nominerade till Telekompriset.
Som delas ut på Telekomgalan den 20 februari på Grand Hôtel i Stockholm. Det står klart sedan nomineringarna i dag tillkännagivits.
Telekompriset är Sveriges främsta pris för telekombranschen och delas ut av det oberoende nyhetsbrevet Telekomnyheterna.
Peter Eriksson är nominerad i kategorin Årets Digitaliseringsprojekt för sitt målinriktade arbete att göra Sverige till ett föregångarland inom digitalisering. Börje Ekholm är nominerad i kategorin Årets Ledare för vändningen av Ericsson till ett framgångsrikt bolag som åter överträffar förväntningarna.
I övrigt domineras nomineringarna av de stora operatörerna där Telia och Telenor har sex nomineringar var, och Tele2 har fem nomineringar.
Här är samtliga nomineringar:
Årets kvinnliga förebild
Anne Gro Gulla, Telia – är framgångsrik och mycket omtyckt marknadsdirektör på Telia i Sverige. Hon är dessutom romanförfattare och har skrivit om sin bröstcancer som hon för bara några år sedan behandlades för.
Anne-Louise Wirén, Hallon – är motorn bakom flera av 3s mest framgångsrika produkter, samtidigt som hon ansvarar för operatörens viktiga fighting brand Hallon.
Frida Westerberg, IP-Only – fick ta över ett IP-Only som var i allt annat än toppform, men har energiskt och entusiastiskt lotsat bolaget genom en stor förändringsresa.
Nathalie Dahmm, Portfolio Management, Tele2 – ansvarar för de viktigaste projekten på Tele2 och är en av bolagets tydligaste kulturbärare som nu leder arbetet med att skapa en gemensam kultur för nya Tele2.
Ylva Mälarstig, PTS – är som en av personerna bakom PTS Spektrumstrategi och andra tunga poster en förebild för att locka fler kvinnor att arbeta med och styra framtidens radioanvändning.
Årets ledare
Anders Nilsson, Tele2 – var en av nyckelpersonerna bakom fusionen av Tele2 och Com Hem och nu är han koncernchef för Sveriges nya tydliga marknadstvåa inom telekom.
Bengt Nordström, Northstream – har lett konsultbolaget Northstream framgångsrikt i 30 år och gjort både bolaget och sig själv till en stark kunskapskälla för strategi och teknik.
Börje Ekholm, Ericsson – som trots kritik och rasande börskurser hållit fast vid sin strategi för framtiden och i år visat att bolaget åter börjar resa sig med överträffade prognoser och resultat.
Charlotta Rehman, Telia – har drivit Telias förändring på företagssidan med stort fokus på sina medarbetare och framgångsrika innovationer som till exempel Personlig Tekniker.
Johanna Sahlman, chef Halebop – vågar ta djärva grepp för att modernisera och anpassa Halebop med ny design, ny kommunikation, och nya processer för att samskapa tillsammans med målgruppen.
Årets talang
Christian Roth, Telenor – är med sina 34 år den yngste i Telenors svenska ledningsgrupp och har ett högt engagemang för förändringsarbete.
Göran Sidgren, Tele2 – har gjort succé som ansvarig för Com Hems prisstrategi och minskning av churnen, nu ska han lyfta Tele2/Com Hems kundupplevelse.
Kendra Ibsen, Telenor – var kursetta på Handels och gled in som trainee på Telenor. Under året har hon bland annat ansvarat bolagets rebrandingkampanj.
Martina Klingvall, Telness – som grundare och vd för Telness har Martina under året flyttat fram positionerna för vad en bra telekomkundupplevelse är.
Sebastian Kåla, HMD – ansvarar för Nokias comeback på den svenska mobilmarknaden och har lyckats få tillbaka Nokia i sortimentet för alla de stora operatörerna.
Årets marknadskampanj
Halebop, förseningssurf – två år i rad har Halebop erbjudit julresenärer 1 GB gratis surf vid större tågförseningar.
Tele2 Surfbältet – i filmer där den egna personalen hade huvudrollen dramatiserade Tele2 sin mobilnätsutbyggnad i norr vilket blivit bolagets mest lyckade kommunikationssatsning.
Telenor Bättre tillsammans – genom att lansera ett emotionellt löfte grundat i kundernas vardag lyckades Telenor överträffa förväntningarna på både kampanjen och samgåendet med Bredbandsbolaget.
Telia Play – med hjälp av humor, igenkänning och en flaxande mås presenterades Telia Play som filmsommarens bästa vän.
Tre, vd på praktik – för att stärka bolagets varumärke och attraktion gentemot presumtiva anställda får vd praktisera i olika roller inom bolaget.
Årets nätoperatör
Affärsverken i Karlskrona – har fått med sig angränsande kommuner i sin IoT-satsning och visat att man inte behöver vara störst för att ligga långt fram.
Bahnhof – släppte årets bomb när man lanserade 10 Gbit/s för bara 298 kr per månad. Även om lanseringen varit begränsad är signalen stark.
Net4Mobility – Tele2 och Telenors gemensamma mobilnät, når nu 99,9 procent av svenskarna och satsar vidare mot ett gemensamt 5G-nät.
Ownit – vars mål är att hela tiden bli allt bättre, har snabbaste nätet enligt plattformen Steam och Sveriges nöjdaste bredbandskunder enligt SKI.
Telia – lanserade tillsammans med Ericsson det första 5G-nätet i Sverige på KTH. Nätet är inte bara en innovationsarena utan även den första byggstenen i 5G-nätet.
Årets digitaliseringsprojekt
Digital Frontrunner – Telenors program för att bli en ledande digital spelare inom telekombranschen har lett till kortare time to market, mer innovation och lärkraft.
Mer Digital – Telias samarbetsprojekt tillsammans med ett antal kommuner, låter yngre kommuninvånare utbilda äldre att bli mer digitala.
Peter Eriksson, Mp – har tagit digitaliseringsfrågorna på större allvar än någon annan minister i svensk historia och lagt grunden för en stark nationell digitalisering.
Telness – är operatören som har skapat en helt onlinebaserad lösning för att hantera abonnemang och tjänster vilket bland annat hållit nere svarstiderna för support.
Öresundskraft – som med sin öppna stadshubb i Helsingborg har skapat en digitaliseringsplattform som nu tas vidare ut i landet via Stadshubbsalliansen.
Årets operatör
Utses genom oberoende NPS-undersökning som genomförs av Nordic Bench.