För Girish Mathrubootham, medgrundare och VD för Freshworks, var receptet för att bygga ett stort företag enkelt – det handlar till syvende och sist om lycka.
Detta kodifierades i företagskulturen genom att skapa en glad arbetsmiljö, bygga fantastiska produkter och glädja kunder, berättade Girish Mathrubootham på årets ON Festival – ett evenemang där Freshworks bjudit in några av världens mest eftertraktade talare som lyfte vikten av långvariga kund- och medarbetarrelationer.
Freshworks är inte bara ett globalt SaaS-bolag – det är även ett företag där värderingar kommer i första rummet. Uppstickaren inom kundtjänst och kundengagemang har alltid varit ett “happy company” berättade Girish Mathrubootham, medgrundare och VD för Freshworks, på årets ON Festival.
– Om du älskar det du gör känns arbetet inte som något tråkigt och betungande. Vi vill att de år som man arbetar hos oss på Freshworks ska vara de bästa åren i ens karriär, säger han.
Pandemin la sordin på stämningen
En programvarusvit som är intuitiv och enkel att använda ger även en glad och engagerad arbetskraft. Något som i slutnändan hjälper företag och organisationer att bygga långvariga relationer till sina kunder. Enligt Girish Mathrubootham har Freshworks jobbat hårt för att skapa ett företag som anställda älskar att arbeta hos. Men ibland kommer livet i vägen, som vi alla upp känner till efter utbrottet av COVID-19.
– Vi har fortfarande en pandemi och det har varit svårt för många av oss, inte minst med den andra vågen i Indien där vi har vårt huvudkontor. Men även om vi inte kan ändra situationen, så kan vi ta hand om varandra. Vi fokuserar på att hitta små sätt att få tillbaka lycka till vår arbetsplats. Vi har till exempel infört en ledig betald dag var sjätte vecka för våra anställda, förklarade Girish Mathrubootham i ett förinspelat klipp som spelades upp på evenemanget.