Svenska schemaläggningsbolaget Quinyx har tecknat avtal med PostNord.
Affären, som är värd minst 50 miljoner kronor, innebär att PostNord investerar i AI och automatiserar schemaläggningen av sina 18 000 anställda.
Samarbetet är en del i ett större förändringsarbete för PostNord där man investerar i drift och sina medarbetare.
Quinyx, som är ledande inom AI-driven schemaläggning, har gjort en affär värd minst 50 miljoner kronor. Affären, löper över fem år och innebär att PostNord köper verktyg för schemaläggning, bemanningsplanering och tidrapportering från Quinyx.
– Att schemalägga och bemanna 18 000 medarbetare kräver otroligt mycket administration. Förutom att ha koll på kollektivavtal, så finns även personliga önskemål från medarbetarna samt skiftande efterfrågan och arbetsbelastning att ta hänsyn till. Genom att använda AI hoppas vi kunna automatisera stora delar av detta arbete, och även synliggöra under- och överbemanning, säger Martina Smedman, HR-chef PostNord Sverige.
Samarbetet är en del i ett större förändringsarbete där PostNord gör omfattande investeringar i sina medarbetare och drift, och där användning av AI och smart teknik får ta stor plats.
– PostNord är störst i Norden inom logistik, och vi vill också ligga i framkant när det gäller att ta tillvara på teknikens möjligheter och vara en modern arbetsgivare. Quinyx kommer hjälpa oss säkerställa att vi följer lagar och regler, får en rättvis fördelning av arbete, förbättrad kommunikation, minskad administration och bli mer datadrivna, säger Martina Smedman.
Affären med Quinyx innebär ett ramavtal för hela PostNord Sverige där den svenska organisationen får tillgång till ett komplett paket för automatiserad schemaläggning, bemanningsplanering, tidrapportering och kommunikation.
– Jag är otroligt glad och stolt över att få presentera PostNord som ny kund och samarbetspartner. Att få bidra till utveckling av samhällskritisk verksamhet känns hedrande och vi ser väldigt mycket fram emot den här resan tillsammans, Erik Fjellborg, VD Quinyx.