AI, Cannabusiness och en hel del svenskar på årets hippa SXSW i Austin

[KRÖNIKA] AI i alla dess former. En hel del om Cannabusiness, hälsa och en ny presidentkandidat inför 2020.

André Persson är kommunikationskonsult och författare som delar sin tid mellan Stockholm och Dallas.

Därtill det mesta inom film, musik och tech. Och så mycket svenskar förstås. André Persson rapporterar från Austin om ett allt spretigare och svällande South by Southwest (SXSW), som har blivit en riktig maktfaktor inom nordamerikanskt samhällsliv och lockar allt fler utländska besökare.

AI var liksom förra året det hetaste ämnet på 2019 års South By Southwest. I år mer konkret och med en större bredd och en ambition att gå djupare in på hur AI ska användas. Hälsa och sjukvård, kundtjänst och manusförfattande var bara några av dessa områden som kan befruktas med AI och som det pratades om på otaliga sessions. För SXSW är monumentalt stort. Det är svårt att hinna med ens en bråkdel. Andra officiellt trendande ämnen i år var blockchain, transporter, framtidens arbete och säkerhet på nätet. Att teknik och politik går hand i hand blir också extra tydligt när man besöker SXSW. Men också populärkultur, bör det kanske tilläggas.

Evenemanget startade som en film- och musikfestival för drygt trettio år sedan och är idag också ett viktigt tech-event. Men det är framförallt en populärkulturellt marinerad och creddig arena för samtal om politik och samhället i stort. För att översätta det till svenska förhållanden, så kan SXSW närmast beskrivas som ett sorts omvänt Almedalen, där det istället är politiker och PR-folk som hakar på trenderna.

Därför är det heller ingen slump att amerikanska politiker ritar in SXSW i sin kalender. Barack Obama var här 2016 och i år kom amerikansk politiks nya fix-stjärna Beto O’Rourke i samband med premiären av en ny film om honom själv. SXSW är helt enkelt coolt och hippt. Och årets hype med Cannabusiness som ett separat tema spär förmodligen bara på hipp-faktorn. Måhända gör det svenska besökare något ängsliga, men här i USA betyder green business inte bara grön teknik, för övrigt ett område som inte trendade här i år.

Cannabusiness har på bara några år blivit ett etablerat begrepp i USA. Och vägen dit har gått genom hälsosektorn, främst som ett hälsopreparat för att lindra plågsamma sidoeffekter av svåra cancerbehandlingar. På temat hälsa så pratades det också mycket om hur tekniken ska få oss att kunna förebygga hälsoproblem. USA med ett stort inslag av privata vårdlösningar utgör grunden för detta och här finns det naturligtvis pengar att spara.

Och svenskarna då? Svenska besökare är väl representerade här på SXSW och det inom alla områden. Enligt presstjänsten, som utan att kunna nämna några exakta siffror, så ökade antalet svenska besökare även i år. Sverige och Skandinavien var också väl representerat genom SAS satsning House of Scandinavia, som förutom skandinavisk mat kunde visa upp ett omfattande program i skärningspunkten musik och teknik där Björn Ulvaeus var ett av dragplåstren. Det största antalet utländska besökarna kommer dock från Japan, England och Brasilien.

Och vad kan man förvänta sig 2020? SXSW:s program och trendande ämnen bestäms av evenemangets eget programmeringsteam baserat på trender föregående år, men också genom en analys av programmeringsidéer som har skickats via PanelPicker, en virtuell panel som administreras av SXSW. Så, saknade du något ämne i år? In och rösta på PanelPicker!

André Persson är kommunikationskonsult och författare som delar sin tid mellan Stockholm och Dallas.