Varje dag möts vi av olika perspektiv på AI och dess konsekvenser för privatlivet, näringslivet och mänskligheten i stort.
Investeringarna är omfattande, möjligheterna likaså, men farorna med AI är samtidigt övergripande i rapporteringen.
Och faktum kvarstår, svenska företag, organisationer och myndigheter behöver vakna för att kunna omfamna AI till fullo. En djupare förståelse för AI såväl som en balanserad syn på hur man använder tekniken för att realisera dess fulla potential är en nödvändighet för det svenska näringslivet. Sveriges globala konkurrenskraft riskerar försvagas om inte AI tas på allvar.
I en nyligen genomförd undersökning av TCS vill närmare en tredjedel av företagsledare i Norden vänta och se hur andra branscher agerar innan de fattar beslut om implementering av AI. 24 procent av företagsledarna är inte heller klara med att undersöka vad tekniken kan bidra med. Sammanfattningsvis famlar nordiska och svenska företagsledare i sina AI-ambitioner. Kanske svårsmält, givet vår digitala framfart i övrigt.
Som salt på såren visar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSveriges undersökning att “svenska företagsledare generellt bedömer att kunskapen om AI hos ledningen för deras företag är låg, särskilt hos små och medelstora företag”.
Om Sverige ska behålla sin digitala position globalt och därmed också stärka näringslivets konkurrenskraft behövs radikala förändringar som omfamnar AI. Men att driva och utveckla AI kräver struktur och processer som bidrar till relevanta insatser, unika för just den bransch som organisationen verkar inom. Här är sex viktiga insatser som bidrar till AI-arbetet:
- Fokusera på värdet AI tillför, inte på tekniken
En insikt från vår AI-undersökning är vikten av att fokusera på affärsvärdet för AI istället för på själva tekniken. Företag bör skapa en AI-strategi baserad på prioriterade initiativ och användningsfall som har potential att driva påtagliga affärsresultat, såsom intäktsökning, kostnadsbesparingar och förbättrad kundupplevelse. - Inta ett mer strategiskt tillvägagångssätt
De flesta företag måste ta ett mer strategiskt förhållningssätt till införande av AI, ett som prioriterar initiativ som har potential att skapa affärsvärde. Även om intäktstillväxt är ett viktigt mått, är det inte det enda måttet på värde. Andra strategiska mål – som att bygga varumärkeskännedom, gå in på nya marknader, bilda strategiska partnerskap och öka marknadsvärdet – representerar en mångfacetterad definition av värde som sträcker sig långt bortom enbart intäktsmått. - Gör verksamheten och dess kultur redo för AI
För att kunna dra full nytta av AI måste företagsledare skapa en organisatorisk miljö som främjar AI-användning och -framgång. Detta innebär att inte bara investera i den nödvändiga tekniken och infrastrukturen, utan att också främja en kultur som bidrar till förändring, experimenterande och kontinuerligt lärande. - Skapa relationer på högre nivå med kunder
Att skapa relationer på högre nivå med kunder är avgörande för företag som vill förbli konkurrenskraftiga i den AI-drivna framtiden. Genom att utnyttja AI för att leverera personliga, proaktiva och värdefulla upplevelser genom kundresan, kan företag särskilja sig från konkurrenter och bygga långsiktig kundlojalitet. - Gör inte allt på egen hand
Inom AI-området, där komplexiteten och utvecklingstakten kan vara skrämmande, föreslår TCS ett samarbetssätt. Verksamheten och personalen bör uppmuntras att fokusera på sina kärnkompetenser och strategiska mål, söka partnerskap och utnyttja extern expertis, snarare än att axla hela bördan av AI-implementering internt. Företag inom tekniksektorn är de som är mest benägna att förlita sig på leverantörer av tekniktjänster för sitt implementeringsarbete. - Utnyttja befintliga resurser för AI-utveckling
Utöver att samarbeta med externa experter bör företag också försöka utnyttja befintliga resurser och plattformar för att påskynda sina AI-initiativ. Detta inkluderar att dra nytta av AI-ramverk och bibliotek under öppen källkod, samt samarbeta med teknikleverantörer som erbjuder förbyggda AI-lösningar och tjänster.
Sverige tillhör toppskiktet när det gäller digitalisering i Europa och vi måste därför ta vara på våra möjligheter och styrkor för att näringslivet ska bli konkurrenskraftigt inom AI-området. Vi får inte riskera att fortsätta förlora marknadsandelar i den globala konkurrensen.
Shreerang Talekar
Ansvarig för TCS i Norden och Sverige