Årets Kistaföretagare 2018 är Neosense Technologies

Nu är det avgjort. Entreprenörerna Kenneth Danehorn och Nils Holmström tog hem den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Kistaföretagare 2018 ”.

Kenneth Danehorn och Nils Holmström, Neosense Technology Prisutdelare och jury representant Johan Ödmark, VD Kista Science City AB Foto: Randy Braaten, Rodeopark Communication

De äger bolaget Neosense Technologies och utvecklar en lösning som mäter syrehalten i realtid i blodet hos för tidigt födda barn, något som är avgörande för om barnet ska utvecklas normalt.

Nästa steg för Neosense är att genomföra en klinisk prövning. I framtiden ser även bolaget möjligheter inom allmän och specialiserad intensivvård.

Det är första gången som affärsnätverket Kista Business Network tillsammans med en jury bestående av partners från bl.a Kista Science City, PwC och Aspia delar ut priset. Kista Business Network har skapat utmärkelsen för att de vill lyfta och hylla små och mellanstora företag i Kista. Priset delades ut under festliga former i Ericsson Studio under onsdagskvällens nätverksträff för Kista Business Networks företagsmedlemmar.

Juryns motivering löd: Neosense är en förebild för andra företagare genom sitt starka engagemang och nätverkande i Kistas företagsvärld. De uppvisar kreativitet och innovation inom sin bransch och banar ny väg med sin produkt. – De här är mycket värdiga vinnare med framtiden för sig, säger Magdalena Hagberg, VD för Kista Business Network.

Magdalena Hagberg nämnde även att det numera finns 17 Medtechbolag i Kista, varmed nätverket kommer att starta en särskild intressegrupp för dem.

Årets jury bestod av Kista Business Networks partners, Kista Science City AB, PwC, EIT Digital och Aspia Kvällens program inleddes med ett nätverksmingel där runt 80 personer från drygt 45 drivna små och mellanstora företagare i Kista bytte erfarenheter och lyssnade på andras lärdomar och breddade sitt nätverk och njöt av lite förtäring.

Under kvällen presenterade Anders Erlandsson från Consumer Lab på Ericsson de 10 hetaste konsumenttrenderna för 2019. Företaget har mer än 20 års erfarenhet att studera människors beteenden och värderingar, som hur de agerar och tänker kring IT-produkter och tjänster. Rapporten publiceras i december varje år.

– Ofta överskattar människor utvecklingstakten i närtid, det går saktare. Medan de underskattar takten på lång sikt, säger Anders Erlandsson.

De 10 trenderna baseras på avancerade vana internetanvändare i storstäder världen över. Medlemmarna i nätverket valde en fördjupning i några av trenderna och fick chansen att rösta vilken riktning som var mest trolig. Flera blev överraskade över resultatet: En trend handlad om ”min digitala tvilling”: Nära hälften av AR/VR-användare villa ha en digital, virtuell tvilling, så att de kan vara på två ställen samtidigt. En annan trend handlade om ”mental fetma” – var tredje konsument tror att de kommer gå till ett ”hjärngym” i framtiden, när alltfler beslut automatiseras. Och nästan 40 procent av konsumenterna vill ha en ”eco-smartwatch”, som kontrollerar deras koldioxidavtryck. Likaså tror majoriteten att VR-semestrar kommer att bli verklighet. Därtill tror nästan hälften av
användarna att apparna samlar in data även när de inte används aktivt och ”spionerar”. Hälften irriterar sig på detta. Rapporten finns i sin helhet att ladda ner på ericsson.com/consumerlab.

Nätverket fick många glada skratt när Ericsson produktspecialister berättade om Ericssons historiska milstolpar. – Tänk att mobiltelefonen från 1981 med dagens svenska krona kostar 170.000 kronor.

Därefter fick kistaianerna följa med på en tur i Ericsson Studio, ett kombinerat showroom och experimentverkstad. Företaget visade framtidens produkter och tjänster och besökarna kunde ta del av hur telekommunikation kan användas i olika delar av samhället.

Medlemmarna besökte olika stationer för specifika produkter. De fick ta del av hur självkörande ellastbilar från svenska Einride. De rullar hos DB Schenker i Jönköping. Testet sköts med 5G-teknik från Ericsson och Telia.

Dessutom visade Ericsson upp sitt samarbete med Volvo Cars och nya digitala fordonstjänster.

Därutöver fick medlemmarna en demonstration av en första prototyp av nästa generations mobila virtual reality-teknik, vilken visades för första gången på Mobile Wold Congress 2018 i Barcelona.

Genom att kombinera Tobiis ögonspårningsteknik med Ericssons 5G-testnät har KTH-forskare och anställda vid
företagen utvecklat en virtual reality-teknik som är mobil och som inte använder mer bandbredd än nödvändigt.

En reflektion efter den guidade turen är att Ericsson och de nya, små och mellanstora företagen verkar i samma ekosystem. – Det är helt nödvändigt att vi har kontakt med varandra för att inte tappa Sveriges försprång inom it och telekom, menar flera av medlemmarna. Ericsson menar att för dem är det självklart då de jobbar med små och stora partners inte bara i Sverige utan över hela världen.