Bilister vill ladda bilen hemma – inte på macken, visar studien “Sverige Laddar” från CTEK

Ladda vid bostaden är det absolut mest populära när ägare av elbilar och laddhybrider får välja enligt den landsomfattande studien “Sverige Laddar” som företaget CTEK låtit utföra.

Bilister vill ladda bilen hemma – inte på macken,  visar studien “Sverige Laddar” från CTEK 1
Cecilia Routledge, globalt ansvarig för Energy & Facility på CTEK

Den visar också att Naturvårdsverkets bidrag för installation av laddboxar är viktigt i omställningen mot en elektrisk fordonsflotta.

Studien omfattar 550 svenska bilägare, varav 360 elbils- och laddhybridägare, som bland annat fått svara på frågor om hur de laddar sina fordon och var de helst vill se ny laddinfrastruktur för fordon.

Förutom vid hemmet (95 procent) är bilägarna positiva till installation av laddinfrastruktur på offentliga platser (90 procent), parkeringshus (91 procent) och gemensamma bostadsparkeringar (90 procent). Bensinstationer är undantaget där endast 76 procent är positiva till en installation av utrustning för laddning av fordon.

– Att ladda sin bil i hemmet underlättar för privatpersoner som då inte behöver planera utifrån när och var de ska tanka eller ladda sin bil. Med det sagt så används laddare på bensinstationer vid längre resor, men för de flesta är laddning i hemmet och på jobbet viktigast, säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för Energy & Facility på CTEK.

Fler insikter från undersökningen är:

  • Majoriteten av deltagarna 96 procent är positiva till elbilar och 89 procent är positiva till en generell utvecklingen och utökning av installationer av laddinfrastruktur.
  • 72 procent av de som har tillgång till/äger en elbil eller laddhybrid laddar för det mesta sin bil i hemmet.
  • En något större andel av personer som bor på landsbygden vill i första hand ladda sitt elfordon i hemmet 76 procent, medan denna siffra är 71 procent bland de som bor centralt i stadsmiljöer.

Stödet “Ladda bilen” avgörande för utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige

I undersökningen ställdes också frågan om man kände till Naturvårdsverkets bidrag Ladda bilen, vilket ger elbils- och laddhybridägare möjlighet att få stöd med 10 000 SEK för egen installation av laddinfrastruktur. Hela 85 procent kände till möjligheten och över 50 procent svarade att bidraget påverkar deras möjlighet att investera in en elbilsladdare till hemmet.

Schukoladdare används i stor utsträckning på fel sätt

De flesta av deltagarna i studien laddar sin elbil eller laddhybrid i hemmet och 63 procent av dem har installerat en laddbox i hemmet. En femtedel av alla som laddar i hemmet har dock ingen laddbox installerad utan använder en så kallad schukoladdare. Det vill säga laddning med vanlig stickkontakt från ett fast eluttag.

– Det är intressant att de flesta elbilsägare väljer att ladda sitt fordon hemma. Men det är oroväckande att en femtedel väljer att använda schukoladdaren som den primära laddaren. Schukoladdaren ska inte användas för laddning varje dag. Den är en portabel laddare som är smidig att ta med i bilen och att använda när man är på resande fot, vilket kan jämföras med ett reservdäck, säger Cecilia Routledge.