Canon visar besökarna på FESPA 2018 flera olika vägar till bättre affärsmöjligheter och tillväxt

På FESPA 2018 visar Canon hur deras heltäckande lösningar för storformatsproduktion ger grafiska producenter möjligheter att hitta nya tillväxtområden .

Det här blir Canons hittills största monter på en FESPA-utställning och ett brett spektrum av flatbädds- och rullmatad utskrift och automatiserade beskärningssystem och arbetsflöden visas. Där finns också inspirerande exempel på alla de olika tillämpningar som Canons tekniker och utskriftsmaterial ger – med allt ifrån traditionell skyltning och grafik till tryckt inredningsmaterial och anpassade förpackningar.

Mark Lawn, chef för Graphic & Communications Group på Canon Europe förklarar: ”Med vår stora globala kundbas får vi en fantastisk infallsvinkel på alla de utmaningar och möjligheter som grafiska producenter ställs inför. Och vi kan identifiera två viktiga vägar till framgång för våra kunder. Vissa kanske sätter diversifiering i centrum för sina verksamhetsplaner, lägger till nya tillämpningar till sina portföljer och utvidgar till nya marknader, till exempel inredning eller förpackning. Andra kanske föredrar att fokusera på grundläggande förbättringar genom att utveckla innovativa affärsmodeller eller investera för att strömlinjeforma produktionen och öka kapaciteten. Med den här förståelsen av omgivningen kan Canon hjälpa kunderna att kartlägga verkliga möjligheter, ge dem en strategi för riktningen och kontinuerlig support på vägen – via våra fortlöpande tekniska innovationer och vår tydliga insikt om hur de vill förbättra och också omvandla sina verksamheter.”

Oavsett vad de enskilda besökarna på FESPA 2018 inriktar sig på, får de inspiration från de tekniska utvecklingarna och faktiska tillämpningarna som visas i Canons monter. En riktig höjdpunkt i montern blir den rullmatade skrivaren Océ Colorado 1640, som bygger på Canons banbrytande UVgel-teknik. Två separata skrivare demonstrerar systemets exceptionella produktivitet och flexibla utskriftsmaterial. Här visas allt från förstklassig utsmyckning/inredning för hem eller kommersiellt bruk, till självhäftande material med efterbehandling via teknik från Canons partner Fotoba.

Océ Colorado 1640 lanserades på FESPA 2017 och blev det stora samtalsämnet.

Ända sedan dess har den förändrat rullmatad produktion för hundratals grafiska producenter över hela världen. På FESPA ska vi dela med oss av mångas erfarenheter av tekniken. Besökande utskriftsleverantörer kan också själva se en mängd inrednings- och grafiska tillämpningar som producerats av Colorado-användare. Allt för att kunna föreställa sig hur den egna kapaciteten ska kunna utökas med de unika egenskaperna i Canons UVgel-teknik.

Andra rullmatade lösningar som visas är Océ ColorWave 910, bläckstråleskrivaren som klarar allt i en enda körning, hanterar falsning och producerar både affischer och AEC-framställningar (Architecture, Engineering and Construction). Modellen Océ ColorWave 700 uppvisar sin mångsidighet när det gäller utskrift på bestrukna och obestrukna utskriftsmaterial för allt från affischer till banderoller och tapeter. Skrivarna imagePROGRAF PRO-4000 och TX4000 finns också på plats och producerar fotoutskrifter och konsttryck liksom säljmaterial och affischer – och dessutom demonstreras ett nytt vattentätt Canon-material för utomhusanvändning.

För flatbäddsproduktion finns modellerna 280GT och 6170XTS från den flerfaldigt prisbelönta Océ Arizona-serien. Skrivaren Océ Arizona 6170XTS visar ett strömlinjeformat arbetsflöde för utskrift och skärning – med skärbordet Océ ProCut G3 XL-3200 – och producerar förpackningar i små upplagor.

Océ Arizona 6170 är en modell som påvisar Canons förmåga att integrera högteknologiska lösningar som verkligen maximerar och effektiviserar kundernas produktivitet. Modellen ska visa ett robotautomatiserat arbetsflöde med teknik från Canons partner Rolan Robotics, som optimerar placeringen av outskrivna material på flatbädden och därefter förflyttar det utskrivna till skärbordet. Det här arbetsflödet återspeglar det faktiska införandet hos Van Vliet Printing i Nederländerna, en framsynt användare av Océ Arizona som inledde samarbete med Canon och Rolan Robotics för att åstadkomma högsta automatiseringsnivå för sina flatbäddsutskrifter.

FESPA 2018 blir också det första tillfället i Europa att få se Océ Arizona-seriens nya lösning för upphöjt tryck, som innebär att struktureffekter kan läggas till på inredningsprodukter, förpackningsprototyper och skyltar.

Ett tydligt sätt att maximera värdet och öka konkurrenskraften.

Besökare får också lära sig hur de kan komplettera sitt storformatsortiment med lösningar för mindre format, som till exempel Canon imagePRESS C850-serien för förpackningstillämpningar inklusive vikkartonger i mindre upplagor, liksom för kundkommunikation och säljmaterial. Bläckstrålefotoskrivaren DreamLabo 5000 i kombination med efterbehandlingslösningen Canon FlatSpread FS-500 visar grafiska producenter – där många redan är aktiva inom tryckta fotoartiklar – den kommersiella möjligheten med att även trycka förstklassiga fotoböcker.

Förutom de användningsområden som demonstreras live i montern kan besökarna gå in i en ”kvartersbutik” för att se vilken roll målinriktad kundkommunikation, reklamgrafik och dekor kan ha. Kundresan handlar i det här fallet om konceptkampanjen för det fiktiva skönhetsvarumärket Elemental. I butiksmiljön visas användningsområden som vinylgolv, väggmålningar, förpackningar, visningsmöbler och butiksdiskar. I butikens hemma-del visas laminatgolv, möbler, tapeter och kakelplattor.

Mark Lawn sammanfattar: ”Elemental-kampanjen har utökats sedan FESPA 2017 och visar nu hur utskrivna tillämpningar i alla olika format stärker framgången när ett varumärke ska lanseras. Från den första träffen med kunden i hemmamiljön, kunskap via smart integrerad reklam utanför hemmet och till en imponerande varumärkesupplevelse hos återförsäljare, med allt från dekor till förpackning. Tillsammans med de tekniker vi demonstrerar på FESPA 2018 är det här ett väldigt slagkraftigt sätt att visa kunderna alla potentiella vägar för att skapa mervärde för ett kunduppdrag och det hjälper dem att se den större bilden av betydelsen i varumärkets värdekedja.”