Cygate utsedda till ”Årets innovatör”

Systemleverantören Cygate utsågs under onsdagskvällen till ”Årets innovatör” inom employer branding på Universums gala i Stockholm. Företaget prisas bland annat för sitt arbete med rekryteringskonceptet ”Kickstart”.untitled

Varje år uppmärksammar Universum personer och företag som sticker ut från mängden genom sitt engagemang och sin kunskap inom employer branding. Det handlar om personer och företag som har en tydlig strategi för vilka talanger de vill rekrytera, som erbjuder spännande karriär- och utvecklingsmöjligheter och som vågar utmana och tänka nytt för att nå ut till Sveriges ”young professionals” och få ett försprång i kampen om talangerna.

Utmärkelsen ”Årets innovatör” gick i år till Cygate för deras nytänkande rekryteringsarbete. Juryns motivering löd:

”Genom ett framgångsrikt och innovativt förhållningssätt arbetar detta företag kreativt med employer branding-frågor. Frågorna är väl förankrade i ledningen och drivs därför med stort engagemang i hela företaget. Företags rekrytering karaktäriseras av stor mångfald samt nytänkande vilket har inspirerat och kommer att fortsätta inspirera många arbetsgivare framöver”.

– Vi är oerhört stolta över utmärkelsen som tillsammans med alla fantastiska rekryteringar vi gjort de senaste åren är ett kvitto på att vi har rätt strategi för att nå potentiella anställda. Genom våra rekryteringskampanjer och studentsatsningen Kickstart har vi lyckats nå både erfarna konsulter och unga talanger, samtidigt som många befintliga anställda har vuxit i rollen som ambassadörer för företaget, säger Petter Dolk, HR-chef på Cygate.

Konceptet ”Kickstart” togs fram av Cygate i samarbete med rekryteringsföretaget Magna med syftet att hitta och knyta till sig Sveriges främsta IT-talanger. Under tre månader får utvalda studenter ta del av kompetensutvecklande aktiviteter för att få förberedande kompetenser inför rollen som konsult på Cygate. Alla som genomgår utbildningen anställs hos Cygate från dag ett och efter avslutad utbildning går de rätt in i konsultrollen. Efter ett pilotprojekt i Stockholmsområdet 2015 hoppas Cygate nu kunna implementera satsningen på de tjugo lokalkontoren runt i om i landet.

Under 2016 har Cygate även lanserat en stor rekryteringskampanj, där företagets anställda fungerat som ambassadörer. Cygate har släppt en rad korta filmer, där medarbetare med glimten i ögat berättar om sina hobbyer och hur de passar in på företaget. Målet med filmerna har varit att väcka intresse för företaget och få projektledare, säljare och säkerhetskonsulter att söka jobb på Cygate.

Post Comment