Dell förenklar tillvaron för partners

Två år efter Dells stora förvärv av lagringsjätten EMC kan företaget nu presentera en större uppgradering av företagets partnerprogram.

Dell EMC:s kanalchef Joyce Mullen

Allt sedan samgåendet mellan EMC och Dell har de båda företagens partners känt behov av bättre verktyg för att mer effektivt kunna sälja och rulla ut produkter från det samlade utbudet. Nu meddelar Dell EMC att man kommit till skott med ett nytt partnerprogram samt en enhetlig partnerportal som ska komma till rätta med de problem som partners inrapporterat.

– Eftersom närmare 60 procent av vår försäljning sker via partners är det givetvis av stor vikt att kunna erbjuda partnerledet bästa tänkbara service, säger Dell EMC:s kanalchef Joyce Mullen under veckans webbsända partnerkonferens.

– Det vi gjort nu är att genomföra investeringar i proaktiva åtgärder för partnerledet, särskilt för lite mindre partners som ska få bättre erbjudanden via vår partnerportal.
Detta ska innebära bättre integrerade konfigurationsverktyg som omfattar hela Dell EMC där partners ska få ett helt strömlinjeformat tjänsteutbud, lovar Joyce Mullen.

Den nya satsningen går under namnet Dell Technologies Advantage framework och ska förenkla partnerledets hantering av certifieringar och utbildningar för både Dell, Dell EMC, VMware, Secureworks, Pivotal, RSA och Virtustream.

Som exempel på hur detta kan fungera i praktiken nämner Joyce Mullen hur partners som har en certifiering för VMwares hyperkonvergerade infrastruktur inte behöver gå igenom motsvarande utbildning inom Dell EMC:s partnerprogram.

– Samma sak gäller för den som exempelvis har expertis kring Pivotal Ready Architecture eller Kubernetes som nu inte längre behöver komplettera sina kurser via VMwares program.
Under det senaste året har Dells utökade satsning på partners inneburit att försäljningen i partnerledet ökat från 43 till 49 miljarder dollar och Joyce Mullen är övertygad om en stark tillväxt framöver.

– Partners som satsar på flera olika produktkategorier har visat sig kunna öka sin omsättning 20 gånger snabbare jämfört med de som enbart håller sig till en och samma produktlinje. Med en bredare produktfamilj får man nämligen också ett bättre grepp om kundernas hela infrastruktur.

Bland de nya partnerprogram som Dell lanserade under förra året märks Enterprise Partner Preferred Program och Commercial Partner Preferred Program. Här utlovas bättre rabatter på en rad olika produkter och utökade möjligheter att kunna genomföra smidigare teknikuppgraderingar.
Ramverket Dell Technologies Advantage har nu börjat rullas ut som pilotprojekt på olika håll och ska breddas allt mer under det kommande året. Joyce Mullen betonar att detta stora ramverk inte kommer att ersätta de redan etablerade partnerprogram som finns kring såväl VMware, Pivotal eller Secureworks.
– Även framöver kommer det att finns separata partnerprogram kring olika produktgrenar men det vi arbetar mot nu är smidigare metoder för att sammanfläta dessa, säger Joyce Mullen.