Det snabbväxande svenska adtech-bolaget BrightBid etablerar huvudkontor i London
Hem NYHETERAI Det snabbväxande adtech-bolaget BrightBid etablerar huvudkontor i London

Det snabbväxande adtech-bolaget BrightBid etablerar huvudkontor i London

Publicerat av: Redaktionen

BrightBid med kontor i Stockholm och Oslo etablerar huvudkontor i Londons dynamiska scale-up miljö i syfte att betjäna sin växande brittiska kundbas av annonsanvändare på Google.

Storbritannien är den näst största marknaden i världen gällande Google annonsering.

BrightBid hjälper företag att öka resultaten på Google Ads med hjälp av en egenutvecklad AI-motor.

”Vår ambition är att hjälpa företag, såväl stora som små, världen över att konkurrera med växande CPC-kostnader och leverera optimerade kostnadseffektiva kampanjer med den AI-drivna tekniken som vi har utvecklat”, säger VD Gustav Westman och tillägger, ”Vi ser med entusiasm fram emot nästa steg i BrightBids utveckling i och med etableringen i London.”

Det snabbväxande svenska adtech-bolaget BrightBid etablerar huvudkontor i LondonIdéen om en AI-motor uppstod när vännerna, Gustav Westman och Marcus Möller, såg behovet av AI-ledda insikter för att skapa optimerade annonskampanjer. I samråd med CTO, Edmund Aldrich de Leon utvecklades år 2021 en AI-motor i syfte att driva intelligentare beslut i kundernas Google Ads konton. AI-motorn som fungerar tillsammans med Googles automatisering och förstapartsdata, jobbar för att hitta de bäst presterande sökorden, sänka kostnaderna och generera fler potentiella leads och kunder.

Data som skulle ta alltför lång tid för individer på företag att ta fram. Konceptet underlättar för företag som konkurrerar på annonsmarknaden. Resultaten har visat på en genomsnittlig ökning på minst 20 procent av konverteringar det vill säga leads, över hela kundbasen.

BrightBids koncept skiljer sig från övriga adtech företag genom att kunden har tillgång till både en AI-motor som jobbar dygnet runt med data, och en digital specialist. Den digitala specialisten analyserar resultaten tillsammans med kund och rådgör om fortsatta strategier för bästa möjliga resultat. På den brittiska marknaden har majoriteten av konkurrenterna inte rådgivning kring utfallet av data i sina tjänster utan överlåter detta till företaget.

”Speciellt B2B-bolag ser en stor förbättring i sina kampanjer med vår AI-lösning. Dessa annonsörer har också blivit särskilt utsatta för konkurrens efter pandemin då många bolag sökt sig till Google Ads för att hitta leads,” säger Marcus Möller, Chief Commercial Officer. ”Övergången till online-marknadsföring har vuxit snabbt. Konkurrensen och kostnaderna har ökat för många företag och vi är övertygade om att vårt erbjudande kan hjälpa företag att ta sin digitala marknadsföring till nästa nivå,” påpekar Marcus Möller.

Höjdare inom tech och SaaS världen har sammanlagt investerat 25 mkr i BrightBid. Bland investerarna är Filip Lilja, medgrundare på företaget Einride, Mikael Lindblom, medgrundare och tidigare VD på Medius, samt Thor-Olof Philogéne, grundare och VD på Stravito samt tidigare CRO på iZettle. Investeringen driver utvecklingen fortsatt framåt och gör det möjligt att investera ordentligt i deras London satsning.

BrightBid AB grundades år 2020 och har under sina två år vuxit med över 400 procent per år i intäkter och placerar sig bland de tio procent snabbast växande SaaS-bolag globalt, baserat på jämförelse av tillväxt enligt ”SaaS Capital Growth Benchmarks Survey for Private SaaS Companies.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00