Digital plattform effektiviserar kommunalt samordnade varutransporter
Hem NyheterHållbarhet/Miljö Digital plattform effektiviserar kommunalt samordnade varutransporter

Digital plattform effektiviserar kommunalt samordnade varutransporter

Publicerat av: Redaktionen

Idag ställs det höga krav på att svenska kommuner ska upphandla mer lokalt och hållbart.

För transportörer och logistikbolag innebär detta stora utmaningar och många söker tekniska hjälpmedel för att effektivisera arbetet.

För transportbolaget GDL i Linköping blev lösningen att införa pinDelivers digitala plattform för planering, genomförande och uppföljning av varuleveranser.

–Genom pinDeliver har vi kunnat spara mycket tid och fått en bättre överblick, men framför allt har vi minskat pappersarbetet, säger Jenny Johansson, produktionsledare och affärsutvecklare på GDL i Linköping.

Vid millennieskiftet började svenska kommuner att experimentera med samordnade varutransporter för att effektivisera leveranserna. I stället för många enskilda transporter samlastas gods från flera olika leverantörer och transporteras med ett gemensamt fordon till kommunens enheter, vilket sparar tid, resurser och minimerar koldioxidutsläpp. Idag är tillvägagångsättet standard och överpinDeliver-plattformen 40 svenska kommuner har infört samordnad varudistribution. En av dem är Linköpings kommun där transportföretaget GDL valt att använt sig av för att underlätta arbetet.

Digital plattform effektiviserar kommunalt samordnade varutransporter– Innan vi började med pinDeliver för tre år sedan var våra chaufförer tvungna att ständigt gå runt med en bunt papper som skulle skrivas på och lämnas in på rätt ställe. Idag behöver våra chaufförer bara ha med sin telefon och få en underskrift direkt på skärmen. Det underlättar väldigt mycket, säger Jenny Johansson och fortsätter:
– För oss är statistikinsamlingen en av de stora vinsterna med pinDeliver, även om det finns många andra fördelar med plattformen.

Det mesta hanteras inom plattformen
Genom pinDeliver – Next generation TMS kan transportörer och logistikföretag få hjälp att planera, genomföra och följa upp sina transporter. I stället för att manuellt föra samman ordrar från flera olika leverantörer för en gemensam transport konsoliderar pinDeliver automatiskt dem och räknar ut det optimala körschemat utifrån kommunens GLN- nummer. Det gör att chaufförerna kan vara säkra på att de undviker eventuella omvägar eller, i värsta fall, tvingas köra till samma adress flera gånger för olika leveranser. Plattformen kan lätt integreras med andra system och, som i GDL i Linköpings fall, användas som en applikation i chaufförernas telefon.

– Det är väldigt smidigt att kunna skicka ett sms till chauffören med en länk till pinDeliver som visar morgondagens uppdrag. Sedan sköts mycket av arbetet automatiskt i applikationen – alla leveranser registreras och när chaufförerna tar emot returemballage, till exempel SRS-backar registreras även detta vilket gör det väldigt lätt att ta fram rapporter till kommunen, säger Jenny Johansson innan hon avslutar:

– Jag har inte testat något annat transportledningssystem, förutom det vi själva jobbar i inom GDL, och tycker pinDeliver är ett superbra komplement till de uppdrag som kräver det lilla extra som just pinDeliver levererar. Vi hörde oss självklart för om olika transportledningssystem innan vi bestämde oss för just pinDeliver och fick flera rekommendationer vilket gjorde beslutet enklare. Vi ångrar oss inte.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>