En dag med fokus på Digital Transformation

[KANALRÖST] Den 11 juni landar det globala och årliga eventet Hitachi Vantara Forum i Stockholm. Årets rubrik är satt till; Your Data, Your Innovation.

Tom Christensen, CTO & Customer Advocacy – Northern EMEA

Det blir en dag fylld av intressanta föredrag och lärorika presentationer av verkliga kundprojekt. De sista pusselbitarna sätts nu på plats avseende innehållet. Vi ringde upp Tom Christensen, CTO & Customer Advocacy – Northern EMEA, för att få höra mer om innehållet och tankarna bakom upplägget av årets Hitachi Vantara Forum.

Vad ska företag, som inte är födda i den digitala tiden, göra?

Tom berättar att huvudfokus i år kommer att vara Digital Transformation och kopplat till det finns det tre olika utgångspunkter; Get Agile, Get Smart, Get Real.

”Agendan har vi skapat tillsammans med våra kunder och partners. På så sätt har vi säkerställt att ämnesområdena är relevanta för våra besökare. De flesta företagen tampas sedan några år tillbaka med utmaningen att ställa om sin verksamhet till att bli digital. De har kommit olika långt och har olika förutsättningar. Därför vill vi bidra till att erbjuda ett ekosystem av kunder som ges möjligheten att lära av varandra. Det är något som vi alla tjänar på”, förklarar Tom engagerat.

Han lyfter speciellt fram en intressant utmaning. Det finns många företag som har funnits länge och som byggde upp sina affärsstrukturer innan till exempel Internet överhuvudtaget fanns. När de företagen ska skapa en digital strategi blir påverkan på den dagliga verksamheten ofta ganska omfattande.

”Alltfler branscher börjar nu att anamma olika molnlösningar, agilt arbetssätt, DevOps samt Artificiell Intelligens (AI) och Maskininlärning (ML). Det skapar många spännande möjligheter och helt nya utmaningar. På Hitachi Vantara Forum vill vi ge våra besökare både en överblick och en fördjupning inom bland annat dessa områden. Att vi dessutom gör det tillsammans med våra kunder och partners tycker jag visar på att vi lever som vi lär”, säger Tom.

Get Agile, Get Smart, Get Real

Som nämns i artikelns inledning satsar man på tre olika infallsvinklar på årets event. Detta görs bland annat genom de olika föredragen. Under rubriken ”Get Agile – Companies Shifting from Data Generating to Data Powered Organizations” kommer Tom själv att prata om ett antal lyckade projekt där Hitachi har hjälpt kunder med analyser av sin kärnverksamhet för att hitta nya lösningar. Det handlar till exempel om en tågoperatör som skapade ett IT-stöd som larmade när en dörr på en tågvagn var på väg att gå sönder, med andra ord innan den verkligen gick sönder. Ett annat exempel är finansbolag som använder ML för att effektivisera sitt dataflöde.

”Det handlar om synen på sitt eget data. De flesta företag generar en massa data. Fokus blir då i första hand på hur de ska lagra det på ett effektivt och säkert sätt samt att säkerställa att de följer lagar och riktlinjer, som till exempel GDPR. Inget fel i det, det är nödvändigt. Utöver det vill vi hjälpa kunderna med att kapitalisera på sitt redan genererade data. Genom att förädla sitt data med AI och ML kan företagen både spara och tjäna pengar. Det finns flera lyckade exempel och det vill vi också lyfta fram på årets upplaga av Hitachi Vantara Forum”, berättar Tom.

”Get Smart – with Data Analytics, IoT & AI” är rubriken på ett föredrag som kommer att hållas av Wael Elrifai, VP for Solution Engineering EMEA – Big Data, Analytics & IoT, Hitachi Vantara. Hans pass vänder sig till de som vill veta mer om hur man kan designa och automatisera sina rutiner respektive processer. Det blir en nödvändighet inom en snar framtid för att klara av att hantera den alltmer komplexa IT-miljö som företagen lever i. Data skapas och lagras på en mängd olika ställen och för att behålla greppet om den på ett säkert sätt behövs det genomtänkta lösningar inom bland annat AI.

Ytterligare ett exempel på ett föredrag är ”Get Real – Genome Diagnostics with Intelligent” med Per Sikora, Co-Chair, Technology and Infrastructure, Genomics Medicine Sweden. Här handlar det om ett mycket viktig område nämligen tidig upptäckt av cancer i olika former. Återigen är en av utmaningarna att strukturera och analysera stora mängder data för att så snabbt och säkert som möjligt få fram en tillförlitlig diagnos.

Nya kontakter skapas

Tom berättar om ett annat lyckat samarbetsprojekt. Det svenska företaget Vironova AB och Hitachi High-Technologies är ett bra exempel på hur två företag som verkar inom samma område men med lite olika produkter eller tjänster kan komplettera varandra och tillsammans skapa lösningar som de var för sig inte kunde se. I det här fallet handlar det om elektron mikroskop som används i utvecklingen av nya läkemedel. Efter ett tag blev även Hitachi Vantara inbjudna att delta i projektet. Deras bidrag har varit att skapa en skalbar IT-infrastruktur som möjliggör att analyserna av datamängder, som är tidskrävande, kortas genom att optimal datakraft hela tiden finns tillgänglig.

Det kommer att finnas många partners som ställer ut i det utställningsområde som kommer att finnas under dagen. Här finns det möjlighet att prata direkt med experter från de olika kundfall som presenteras på eventet.

Tom Christensen avslutar med att slå ett slag för REAN Cloud. En leverantör av molnlösningar som Hitachi Vantara förvärvade under år 2018.

”Med REAN Cloud har vi kunnat komplettera vårt erbjudande med en säker, smidig, skalbar och stabil molnplattform. Det känns mycket bra. På Hitachi Vantara Forum kommer vi att ha ett pass där REAN Cloud-plattformen presenteras. Självklart kommer vi även att ha representanter i utställningsområdet som kan svara på frågor om REAN Cloud”, avslutar Tom nöjt.

Det händer mycket just nu hos Hitachi Vantara. Ett exempel på det är den pressrelease som kom den 14 maj. Nu introduceras Lumada Video Insights som en integrerad del av Hitachi Vantaras DataOps strategi. Läs mer om det via länken i slutet av denna artikel.

Därmed står det klart att Hitachi Vantara har skapat förutsättningarna för en mycket lärorik dag i Stockholm den 11 juni.

Läs mer om: Hitachi Vantara introducerar Lumada Video Insights 

Länk till Hitachi Vantara Forum: https://hitachivantaraforums.com/event/stockholm/

Länk till Lumada Video Insights as Video, IoT Analytics and DataOps Drive Smart Spaces Growth and Innovation: https://www.hitachivantara.com/en-us/news-resources/press-releases/2019/gl190514.html 

Läs mer om projektet med elektronmikroskop: https://www.linkedin.com/pulse/co-creation-case-sweden-how-make-electron-microscopy-tom-christensen/