Hem PÅ STAN MED För honom är det naturligt att simulera

För honom är det naturligt att simulera

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Efter närmare tio framgångsrika år hos tillverkaren Hanza Group återvände Thomas Lindström i augusti till Dassault Systèmes. Nu i rollen som Sales Director Sweden.

Vi bokar ett möte med Thomas för att få höra vad som lockade honom att komma tillbaka till Dassault Systèmes. Vi är också nyfikna på vad han har gjort tidigare i sin karriär?

Funderade på att bli polis

För honom är det naturligt att simulera

Thomas Lindström, nu i rollen som Sales Director Dassault Systèmes Sweden.

Thomas är född och uppväxt i Stockholm. Närmare bestämt i Örby. Grundskolan avverkades i Örby skola och därefter gymnasiestudier på Åsö gymnasium på söder. Många av oss kanske fick fundera både en och två gånger innan vi bestämde oss för vilken gymnasielinje vi ville gå. Trots att urvalet då endast var en bråkdel av dagens utbud. För Thomas var valet lätt.

”Jag gick 4-årig Teknisk linje. Jag har alltid gillat teknik. Jag tyckte också om att träna och det gör jag fortfarande. Jag hade faktiskt allvarliga funderingar på att bli brandman eller polis. Vid den här tiden, tro det eller ej, hade Polishögskolan stopp för intagningar under ett par terminer. Annars hade jag nog sökt dit”, säger han.

Faktum är att en ny dörr till polisyrket öppnade sig något år senare för Thomas. Det var i samband med att han gjorde lumpen som kompanibefäl i Karlsborg. I slutet av den 15-månader långa militärtjänstgöringen ingick det att arbeta som militärpolis och tankarna på en ansökan till Polishögskolan dök upp igen i huvudet på Thomas.

Nu började resandet ta fart

Lusten att prova sina vingar inom teknikens värld tog ändå överhanden och han började som servicetekniker på MYDATA. Året är 1998 och det blev mycket resande för att installera och serva maskiner till en början, men även vara med på mässor. Det gjorde han så bra att efter två år hörde marknadsavdelningen av sig och ville att Thomas skulle börja där. Då blev den formella titeln Area Sales Manager och i den rollen hade han ansvar för Norden, Italien, Spanien, Tjeckien, Polen och Israel. Det blev en hel del resande och han hjälpte deras partners med såväl teknik- och säljsupport som marknadsföring. Han blev kvar på MYDATA i åtta år. De två sista åren i rollen som Europachef för försäljningen.

Nu är vi framme vid år 2006 och hans första tid på Dassault Systèmes. Det blev sammanlagt fyra år vid den sejouren. Han var bland annat huvudansvarig för Scania, Ericsson och Volvo Cars.

Från 300 miljoner till 2,3 miljarder!

Därefter följde nästan tio framgångsrika år på tillverkningsexperten Hanza Group innan Thomas och Dassault Systèmes vägar korsades igen.

”Jag började på Hanza i oktober 2010 som ansvarig för försäljning och marknadsföring. Jag var med och byggde upp den globala verksamheten med huvudfokus på den europeiska marknaden. Det blev en hel del resande igen http://HTTPS://HANZA.COMoch även om det stundtals var slitsamt så ångrar jag inte en minut. Jag lärde mig otroligt mycket och framgången gav mig en stimulans att vilja gå vidare. När jag började där hade vi en omsättning på 300 miljoner. Nio förvärv och en börsintroduktion senare hade vi en omsättning på hela 2,3 miljarder. Jag menar inte att det var enbart min förtjänst men jag var en del av teamet bakom den framgångssagan”, berättar Thomas.

De erfarenheterna kommer han att ha med sig när han nu tar sig an nya arbetsuppgifter hos det franska företaget Dassault Systèmes. Ett globalt och mycket framgångsrikt företag men också ett ganska okänt varumärke i de nordiska länderna. Det vill Thomas ändra på.

Gör misstagen innan de blir verklighet

Vad var det då som fick Thomas att komma tillbaka till Dassault Systèmes?

”En anledning var att jag vet vilka bra lösningar och tjänster som vi har att erbjuda. Det finns självklart många företag som också har det, men det som sticker ut med våra lösningar är att kunden kan i förväg se hur en tänkt satsning eller produktutveckling kommer att se ut. I vår 3DEXPERIENCE-lösning kan kunderna simulera alltifrån stadsplaner och smarta fabriker till nya fordonsmodeller. Genom våra 3D-lösningar kan man idag se hur det blir imorgon innan man startar ett tänkt projekt. Det är nästan som att titta i en spåkula för att spå hur framtiden blir. Skillnaden är att träffsäkerheten med våra lösningar är oändligt mycket högre. Våra kunder förkortar ledtiderna för såväl utveckling, testning och produktion. Vilket i sin tur minskar deras kostnader för dessa steg. Det är helt enkelt tuffa och häftiga lösningar som vi hjälper våra kunder med. Jag kände en längtan tillbaka och när tillfället dök upp hade jag inte svårt att bestämma mig”, svarar han.

”Det heter ju att en bild säger mer än tusen ord och 3D-tekniken ger tydliga och visuella svar. Det underlättar för kunden att fatta rätt beslut och undvika onödiga misstag som annars inte skulle upptäckas förrän produktionen påbörjas. I värsta fall ännu senare. Vi har till exempel modelerat upp hela Singapore för att man skulle kunna simulera olika lösningar för parker, biltrafik och allmän logistik. Att få arbeta med den typen av projekt gillar jag”, fortsätter Thomas.

Han berättar att Dassault Systèmes, som grundades av en fransk familj år 1981, är mycket kända inom flyg- och bilindustrin. De första lösningarna inriktade sig på flygindustrin. Därefter har företaget växt kraftigt både vad det gäller marknader runt om i världen och när det handlar om branscher. Idag finns de i ett 80-tal länder. Det finns egentligen inte någon begränsning för vad man kan skapa, simulera och testa med Dassault Systèmes lösningar. Därför kommer de sannolikt att fortsätta att växa.

Tillväxt även under pandemin

Det känns nästan ofrånkomligt att inte fråga honom om hur den pågående pandemin har påverkat Dassault Systèmes?

”Jag tänker inte i termer av vinnare och förlorare. Det här är en prövning för oss alla men vi har klarat oss mycket bra och vi har en tillväxt även i år. En förklaring, av flera, till det är vårt förvärv av Medidata som genomfördes förra året. Det innebär att vi kan erbjuda lösningar för kliniska tester av nya mediciner och annat inom hälsovård”, svarar Thomas.

Hur ser då en typisk kund ut, undrar vi?

”Flera av våra kunder är riktigt stora företag och organisationer. De har många gånger störst användning av våra lösningar. Det kan handla om myndigheter som vill simulera framtida stadsplanering av alltifrån ett köpcentrum till hela stadsdelar eller kanske till och med nya städer. Eller flygplanstillverkare som ska ta fram en ny flygplansmodell. Våra lösningar är skalbara vilket innebär att vi även har många kunder som är mindre till storleken men inte mindre viktiga för oss. Startup:s är också välkomna hos oss. De kan till exempel pröva om den tänkta idé som de bygger företaget runt håller i praktiken. Våra lösningar finns även i molnet nuförtiden och det kan gynna de nystartade företagen som börjar sin resa på den plattformen till skillnad från etablerade verksamheter som sitter med egna datahallar med mera”, förklarar Thomas.

Viktiga trender

Thomas berättar att han ser flera tydliga trender som kommer att påverka många branscher de kommande åren. Vilka trender tänker han främst på, frågar vi?

”Jag tänker först och främst på elektrifieringen. Den vänder upp och ner på många branscher, till exempel bilindustrin. Den skapar nya infrastrukturer. Utrullningen av 5-G är en annan viktig faktor som i sin tur möjliggör en mängd olika tekniska lösningar. Hållbar utveckling är en tredje trend och det ser vi i användningen av våra PLM-mjukvaror (Product Lifecycle Management). Slutligen vill jag lyfta fram den kanske mest spännande och fortfarande relativt okända trenden, nämligen digitala tvillingar. Det innebär att du, med hjälp av mjukvara, skapar en exakt kopia av till exempel en maskin, byggnad eller människokropp. Den fysiska förlagan kan dessutom i realtid skicka information till sin digitala tvilling om olika mätvärden och tillstånd. Det möjliggör att vi kan planera och prova renoveringsarbeten eller mediciner på den digitala tvillingen. Därefter utvärderas resultatet och man tar ett beslut om man ska göra motsvarande förändring på den fysiska tvillingen”, förklarar Thomas Lindström avslutningsvis.

Den spännande och intressanta trendspaningen gör att vi förstår att Thomas är tillbaka på Dassault Systèmes.

Privat:


Namn:                                        Thomas Lindström
Ålder:                                         48 år
Bor:                                            Spånga i västra Stockholm
Familj:                                        Fru och två döttrar på 17 respektive 20 år, Dessutom består familjen av två Chihuahuor och en Mellanpinscher
Intressen:                                  Båtliv i skärgården, Gå ut och äta gott, Träna, Hänga med vänner, Resa med familjen (vilket inte går för tillfället)
Senaste bok:                             Legacy av James Kerr
Favoritmat:                                En grillad köttbit med ett glas rött
Favorit film/TV-serie:                 De omutbara (Kevin Costner & Sean Connery)
Antal devices:                           14

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>