Förbättra kundupplevelsen med integrerad analys

[KRÖNIKA] Bra kundrelationer skapas genom god kännedom och lyhördhet.

Men många varumärken har svårigheter att leverera någon eller båda av dessa ingredienser. Detta på grund av att deras anställda inte har tillgång till rätt resurser för att fatta välgrundade, datastyrda beslut om kunderna, och göra det vid rätt tidpunkt.

Företag har inte råd att nedprioritera kundernas engagemang. Exempelvis förutspår Gartner att 89 procent av alla företag planerar att prioritera kundupplevelser för att bli mer konkurrenskraftiga.

Peter Fredriksson_liten
Peter Fredriksson, Sverigechef, Logi Analytics

Rätt information, vid rätt tidpunkt

Bättre kundupplevelser är beroende av bra verktyg för omvärldsbevakning och analys, som ger varje anställd som kommunicerar med kunder rätt information, vid rätt tidpunkt. Utmaningen för många företag är dock att de infört någon form av strategi för omvärldsbevakning/business intelligence, men att detta implementerats på plattformar där användarna normalt inte rör sig. När användare tvingas bort från de applikationer de normalt använder, leder det inte bara till att de blir mindre benägna att använda verktyget, men det hindrar även att slutanvändare från att snabbt kunna förstå, utforska och visualisera kunddata.

Med tanke på att kunder idag är mer benägna att dela sina erfarenheter om dåliga kundbemötanden än de som är bra, har företag som är verksamma inom branscher som handel, telekom, hälsa och tillverkning inte råd att låta sina anställda fatta beslut som gäller kundservice utan rätt underlag.

Allt börjar med integrerad analys

Så, hur kan företag säkerställa att deras anställda har rätt information, som alltid är uppdaterad, och att de faktiskt använder den? Allt börjar med integrerad analys.

Att integrera omvärldsbevakning och analys direkt i mjukvaran gör det möjligt för användare att arbeta med information som är godkänd av IT-avdelningen, och samtidigt kunna dela den med andra på ett snabbt och enkelt sätt. En inbyggd analyslösning ger företag en fullständig bild av deras data, i realtid. Den här typen av lösningar är enkla att integrera med befintliga säljsystem, och ger en totalbild över all verksamhet, oavsett om det sker i en fysisk miljö eller digitalt.

Välgrundade beslut 

Nyckeln till ett bättre kundengagemang är att ge anställda möjlighet att snabbt fatta välgrundade beslut om sina kunder. Genom att bygga in analysverktyg i en befintlig lösning, går det snabbt för användaren att producera kundrapporter med realtidsinformation, utan att behöva vara en IT-expert eller behöva använda en rad olika plattformar. Tillgängligheten ökar på alla nivåer och bidrar till att kundernas problem kan lösas snabbare och smartare än tidigare. Företag kan analysera kunddata från olika källor, exempelvis webbtrafik och affärssystem, för att kunna ta fram det bästa erbjudandet för kunden. Exempelvis kan distributionskedjan integreras med leverantörs-, handels- och logistiksystem för att få en bättre överblick.

Forskning visar att företag över hela världen anser att en investering i integrerad analys är värt pengarna. Två av tre applikationsleverantörer planerar att investera i någon integrerad analys inom ett år och att öka kundnöjdheten står högt på agendan. Om integrerad analys inte står med i din affärsplan så gör den garanterat det hos dina konkurrenter. Den här typen av lösningar kan både öka lönsamheten, förbättra prestandan och driva affärer i din verksamhet.

Peter Fredriksson, Sverigechef, Logi Analytics

Post Comment