Full satsning i Sverige och övriga Norden

[KANALRÖST] Ixia fortsätter att växa i Sverige och nu satsar de ännu mer på den svenska marknaden. En satsning som även omfattar Norden och Baltikum.

Markus Blid, Regional Sales Manager, på Ixia, a Keysight Business

Vi möter Markus Blid, Regional Sales Manager, på Ixia, a Keysight Business. Han är rätt person att berätta hur Ixias planer för Sverige de kommande åren ser ut.

”Om tre till fem år tror jag att vi har vuxit så mycket att vi kommer att ha lokal personal i alla de nordiska länderna. Redan idag har vi lokal närvaro genom att jag och mina kollegor reser runt i Norden regelbundet”, säger Markus.

Vill synliggöra helheten

Ixia blev år 2017 uppköpta av Keysight och Markus menar att det var bra för Ixia att bli en del av Keysight-koncernen.

”Keysight bildades ursprungligen som en avknoppning från HP och har därefter vuxit och utvecklats. Att vi är en del av Keysight ger i sin tur oss muskler att växa. Det är bland annat därför som vi på allvar kan satsa på Sverige och Norden”, förklarar han.

Ixia har tre fokusområden. De har lösningar för Test, Visibilitet och Säkerhet. Företaget, som grundades år 1997, har tagit fram erkänt bra lösningar inom test som används av många stora aktörer. Ixia Test as a Service (TaaS) är ett kostnadseffektivt sätt att sätta ihop ett välfungerande test där Ixia bidrar med expertkompetens, testplaner och en väl utprovad testmetodik samt ändamålsenliga testverktyg för hård- och mjukvara. Vid sidan om de ledande nätutrustningstillverkarna och alla operatörer har Ixia ett hundratal kunder i Sverige idag. Portföljen är väl positionerad för den nordiska marknaden, och lösningarna vänder sig såväl mot Enterprise-kunder som Service Providers, men även mot SMB-företag.

Han berättar att en viktig del av den pågående satsningen är att få ut budskapet om att Ixia är så mycket mer än Test och mät av datacenter och mobilnät. Han pekar speciellt på deras lösningar för Visibilitet, det vill säga förutsättningen och möjligheten att på ett smart och kostnadseffektivt sätt kunna serva monitorerings- och säkerhetslösningar med relevant trafik.

Full sikt i molnet

”Nu tar vi visibilitetstjänsten ut till molnet så att våra kunder kan se hur trafiken flyter i deras molnapplikationer. Vår lösning är ”Cloud-native” vilket innebär att den är byggd för molnet redan från start och fungerar därför bättre än många andra liknande tjänster”, säger han.

”En av utmaningarna är att säkerställa att rätt information styrs till säkerhets- och analysverktygen. I annat fall spelar det inte någon roll att du har tydlig monitorering om det du ser inte är det relevanta. De flesta företag och organisationer har dolda nätverks- och applikationsproblem. Genom att påvisa var dessa svagheter finns kan vi öka effektiviteten, säkerheten och minska driftskostnaderna”, berättar Markus.

Topp 5 i årets säkerhetsrapport

I Ixias senaste årliga säkerhetsrapport, som avser år 2018, kan vi läsa att de fem vanligaste säkerhetshoten är följande:

  • En felaktigt installerad säkerhetsprodukt utsätter företaget för ytterligare risker
  • Hotet, via phishing och skadlig programvara, förblev påtagligt
  • Den allmänt svaga medvetenheten om Cyberhotet kvarstår år efter år
  • En i grunden god tanke att dela information om sårbarheter, bidrog faktiskt till fler attacker
  • Crypto-mining fortsatte att växa i omfattning

”Vi ser tendenser när företag investerar i nya nätverk och säkerhetslösningar att informationsinsamlingen till verktyget faller lite i glömska. Resultatet blir då att de investerar i ett verktyg som skall skydda organisationen mot yttre och inre hot, och tror därmed att de är säkra. Men i själva verket är de inte det på grund av dålig tillförsel av information till dessa verktyg. Här kan vi verkligen hjälpa våra kunder att optimera deras säkerhetslösningar”, säger Markus

Drar upp mycket damm

Markus berättar att han kom till Ixia för ett år sedan och har en bakgrund bland annat inom återförsäljarledet.

”Ixia har en tydlig kanalstrategi, ett omfattande partnerprogram och är ständigt på jakt efter att jobba med de bästa återförsäljarna på marknaden”, förklarar han.

Vi frågar honom om vad han vill bidra med när det gäller Ixias fortsatta utveckling?

”Självklart vill jag vara med och bidra till vår fortsatta framgång. Jag har en erfarenhet och ett driv som drar upp mycket damm. Det är en liknelse som jag brukar använda för att beskriva någon, eller något, som får saker att hända. Jag känner att jag och mina kollegor har hittat ett tänk och ett arbetssätt som gör att vi tar Ixia framåt och till nästa nivå”, säger Markus nöjt.

Hur gör du och dina kollegor i Sverige för att skapa det molnet av damm?

”Det absolut viktigaste är att träffa kunderna och få höra vilka behov de har. Därför lägger jag och mina kollegor ner mycket tid på kundmöten, och att stötta våra partners i diskussionen med deras kunder. Behovet och intresset finns på marknaden, och vårt erbjudande blir väldigt påtagligt för kunderna när de får höra om våra lösningar”, svarar han.

”Dessutom försöker vi närvara vid så många event som möjligt för att säkerställa att vi syns och hörs så mycket vi kan. Vi är också med i många upphandlingar där vår teknik vinner framgång”, fastslår Markus.

Känslan vi får under mötet med Markus Blid är att han och hans kollegor menar allvar med sin satsning på Sverige och övriga Norden. Det ska bli spännande att följa deras fortsatta resa.

Läs Ixias säkerhetsrapport: https://www.ixiacom.com/resources/2019-security-report

Läs mer om Ixias visibilitetslösningar: https://www.ixiacom.com/solutions/network-visibility

Läs mer om Ixias molnlösningar: https://www.ixiacom.com/products/cloud

Läs mer om Ixias test as a service: https://www.ixiacom.com/products/professional-services/test-as-a-service-taas