Han vill göra skillnad!

[PÅ STAN MED] Nutanix nye Sverigechef Mats Ericson vill, tillsammans med sina medarbetare, göra skillnad på riktigt för kunderna.

Mats Ericson Sverigechef på Nutanix

Vi träffar Mats på hans nya arbetsplats där han började den 13 januari i år. Han berättar att han först fick åka till USA för en veckas utbildning – New Hire Training. Det betyder att när vi träffar honom har han endast varit ett par veckor på plats i Sverige i sin nya roll. Han berättar också att han inte kände någon på Nutanix när han blev tillfrågad i somras. Trots det upplever vi honom som hemmastadd när han visar runt oss på kontoret, ett stenkast från Stockholms Central.

Vem är det då som har tagit över rollen som Sverigechef för Nutanix i Sverige?

Det startade med ett sabbatsår

Han är född och uppvuxen i Hedemora i Dalarna. Vi frågar Mats om det var självklart att han skulle arbeta i IT-branschen?

”Efter gymnasiet var det naturligt att börja på högskolan men jag ville också ha ett sabbatsår för att känna mig för vad jag egentligen ville göra. Utan någon större eftertanke började jag på Expert-butiken i Hedemora där jag fick upp ögonen för försäljning. Att arbeta mot försäljningsmål var något som triggade min tävlingsinstinkt”, berättar han.

Något år därefter, i slutet på 90-talet ”exploderade” den så kallade dotcom-eran även kallad IT-boomen. Allt var möjligt och de nystartade IT-bolagen formligen skrek efter medarbetare. Mats flyttade till Borlänge för att arbeta på en mindre Internet-leverantör. Samtidigt började han på IHM Business School i Stockholm. Han pendlade mellan Borlänge och Stockholm under en period men kände till sist att det var dags att flytta bopålarna till huvudstaden. Millennieskiftet var ett faktum och Mats började som Large Account Manager på KPNQwest. Företaget, en joint venture mellan holländska KPN och amerikanska Qwest, arbetade med att gräva ner egen fiber och bygga egna datahallar över hela Europa. Nästa steg i hans yrkesliv blev en anställning på UUNet, ett företag inom Worldcom-koncernen. Där arbetade han som Account Manager med inriktning på offentlig sektor.

Dags att se världen

Efter några år tog hans längtan att se världen över och han bestämde sig för att ta ett nytt sabbatsår. Under ett knappt år reste han runt i Asien och bodde en tid i Sydney i Australien.

”Det ångrar jag inte. Det var en härlig tid. Allting hade snurrat på i några år och när möjligheten att resa runt ett tag uppenbarade sig tog jag den”, säger han.

År 2004 blir Mats headhuntad tillbaka till Sverige. Han börjar som storkundsansvarig på Equant, numera Orange Business Services, som var en del av France Telecoms internationella gren. Efter ett par år på Equant kände han att han ville prova sina vingar i en annan del av IT-sektorn och började arbeta med IT-säkerhetslösningar på McAfee. I rollen som Manager Government Sales fick han användning av sina tidigare erfarenheter från offentlig sektor.

”Jag var där i fyra år och det var en väldigt rolig tid och det var dessutom mitt första steg in i den snabbrörliga mjukvarubranschen. Jag tycker om att prova nya saker och att stretcha min komfortzon”, förklarar Mats.

Att han menar vad han säger blir tydligt när han berättar att nästa anställning skulle få honom att ”bredda sig” ännu en gång. Återigen blir han headhuntad. Denna gång till Fujitsu där han arbetade med outsourcing i ett par olika roller.

”Jag lärde mig väldigt mycket på Fujitsu och arbetade bland annat som chef för Fujitsus strategiska alliansteam. En av de viktigaste insikterna från detta jobb var vad som gör vissa säljare framgångsrika och varför andra misslyckas. Säljare från företag som ville göra affärer med mig var alltför ofta helt egencentrerade i sin försäljning, och alltför ofta missade de att kommunicera värdet för mig som mottagare. Resultatet för de som fokuserade på mig som kund talade för sig själv. Denna insikt från andra sidan förhandlingsbordet är något som jag tror alla som arbetar med försäljning skulle ha stor nytta av”, säger han.

Efter ungefär fem år på Fujitsu gick Mats vidare till Citrix där han först ansvarade för partnerkanalen i Sverige, och därefter blev nationell säljchef. Det gjorde han så bra att han efter några år fick erbjudande om att bli övergripande chef för det svenska bolaget. En roll som han hade när han återigen blev headhuntad. Denna gång till sin nya roll som Sverigechef för Nutanix i Sverige.

Medarbetarna är viktiga

Vad har han då för tankar om sin nya roll?

”Något som är viktigt för mig är att känna att det företag jag representerar gör en skillnad på riktigt för våra kunder. Att vi gör skillnad både för våra kunders bottenrad men även att vi gör skillnad för de människor vars liv vi förenklar med hjälp av våra lösningar. Jag vill tillsammans med mina medarbetare känna en äkta stolthet över det vi gör”, svarar han engagerat.

”Min grundfilosofi i ledarskapet är att jag inte vet mest och bäst. Alla här vet mer om Nutanix än vad jag gör. Jag kommer att arbeta nära teamet och lära av dem, för att säkerställa att de beslut jag tar för Nutanix i Sverige är de långsiktigt bästa. En fördel som jag däremot har är att jag vet hur Nutanix uppfattas av marknaden eftersom jag har sett företaget från utsidan. Vi är fortfarande för okända. Många uppfattar oss fortfarande som ett hårdvaruföretag när vi i själva verket är ett mjukvaruföretag vars mål är att optimera våra kunders IT-miljöer. Att säkerställa tillgänglighet, prestanda och strömlinjeformad drift av IT plattformarna. Smidiga lösningar för flyttar av applikationer och data mellan publika moln och egna datahallar är en av våra unika styrkor”, förklarar Mats.

.Next

Han berättar att deras årliga event .Next är ett sätt att tydliggöra vad Nutanix erbjuder.

”Det är ett mycket viktig event för oss där vi får en chans att träffa såväl våra kunder som våra partners. I år hålls .Next den 17 mars i Stockholm och vi hoppas på uppemot 500 besökare. Vi kommer att ha flera parallella spår med bland annat affärsfokus och teknikfokus”, avslutar Mats Ericson.

Det ska bli spännande att följa Nutanix fortsatta resa under ledning av Mats.

Läs mer om .Nexthttps://events.nutanix.com/event/?id=1572611780-5dbc26c49fb4c-5dd3bbd7ce0fa&utm_source=%25company%25&utm_term=%25term%25

Privat:
Namn:                                        Mats Ericson
Ålder:                                         42 år
Bor:                                             Täby
Familj:                                        Fru Eva, sönerna Axel 8 år och Ludvig 3 år
Intressen:                                  Sonen Axels fotbollsdrömmar, Tennis med Axel, Träning
Resor, Landstället på västkusten
Senaste bok:                             Äntligen vardag! : älska måndagar och uppnå dina mål av Petter A. Stordalen
Senaste TV-serie                      Kalifat på SVT
Favoritmat:                               ”En schysst stek med pommes & bea”
Nästa resa:                                Amsterdam
Antal devices:                           11