Med kurs på den digitala tidsåldern

Som för så många branscher innebär digitaliseringen radikala förändringar även för sjöfartsbranschen.

Förarlösa fartyg, utan vare sig kapten eller styrman, autonoma containerskepp och digitaliserade fartyg har redan testats och diskuteras flitigt. Digitaliseringens fördelar är fler även inom sjöfarten, med innebär också att kraven ökar på god uppkoppling.

Många fartyg använder redan avancerade sensorer för att spåra last eller kunna förutsäga underhåll och reparationer. Med IoT-teknik (Internet of Things) kan också ett fartygs enskilda delar och drift övervakas och kontrolleras.

Nät är avgörande

Oavsett digitaliseringsnivå är dock själva uppkopplingen ett problem för sjöfarten och där ligger branschen efter mer landbaserad verksamhet. De flesta fartyg har idag någon form av satellitanslutning, som VSAT (Very Small Aperture Terminal) eller HTS (high-throughput satellites) och utvecklingen av nästa generations markantenner och modem har bidragit till att förbättra uppkopplingskvaliteten ombord på ett avsevärt sätt. Tekniken som används är dock inte särskilt kostnadseffektiv och ger inte heller användare nödvändig kontroll över hur mycket datatrafik som applikationerna använder.

God uppkoppling blir allt mer avgörande för fartyg och rederier, för att kunna hantera och överföra känslig information, att kunna optimera drift och rutter samt för att erbjuda anställda goda kommunikationsmöjligheter.

För att möta denna utmaning har Orange Business Services utvecklat en ny lösning, kallad Ship-in-a-box. Det är ett anslutningspaket, som gör att fartyg kan välja bästa och mest optimala anslutningen i hamn eller under färd. I paketet ingår förutom dynamisk uppkoppling till mobila, satellit- eller andra typer av nät, nödvändig säkerhet och disaster recovery. Fartygets kapten kan också, när som helst, prioritera de system och applikationer som anses nödvändiga, om uppkopplingskapaciteten skulle begränsas.

Sänkta kostnader och ökad säkerhet

Genom att ge optimal och god uppkoppling kan fartygen planera och optimera sin rutt, även utifrån realtidsinformation om väder, incidenter, potentiella hinder och mer. Ruttplanering hjälper också till att minska bränsleförbrukningen och kan på detta sätt sänka kostnaderna. Eftersom bränslekostnaderna i snitt står för cirka 46 procent av driftskostnaderna för fartyg, kan rätt digitala verktyg bidra till ovärderlig färdinformation som totalt sett kan sänka den totala bränsleförbrukningen

Cybersäkerhet är också viktigt, då många fartyg är uppkopplade till företagssystem och nätverk. En ny undersökning av sjöfartssäkerhetsspecialisten CyberKeel visar att 44 procent av havsflottan har låga nivåer av grundläggande cybersäkerhet. Vidare fann samma undersökning att 10 procent av fartygen och 20 procent av hamnarna och sjöfartsterminalerna fortfarande inte har gjort de nödvändiga uppdateringarna för att undvika de sårbarheter som exponerades i cyberattackerna Poodle och Heartbleed 2014. Enligt satellitleverantören Inmarsat, har 43 procent av besättningsmedlemmar varit ombord på fartyg som har upplevt en cybersäkerhetsincident.

Låt inte nätet stå i vägen för digitalisering

För en bransch som är van att arbeta med små marginaler och korta tidsrymder, är det av stor vikt att kunna utnyttja de digitals fördelar som god uppkoppling ger. Vi på Orange Business Services har stora erfarenheter av att jobba med digitaliseringen av den maritima industrin och har bland annat levererat en IoT-lösning till den ryska fiskeoperatören Dobroflot Group of Companies för att kontrollera bränslehanteringen. Genom att analysera väderinformation och fartygens position, har företaget kunnat sänka sina bränslekostnader med 10 procent. Dessutom kan lösningen identifiera om felaktigt eller utspätt bränsle används, något som också bidrar till optimering av bränsleförbrukningen.

Det är viktigt att sjöfarten utnyttjar de digitala fördelar som finns och för detta krävs uppkoppling.

Erik Schelvan, Head of PreSales Solution Partners Nordics & Baltics at Orange Business Services