[KRÖNIKA] Under rådande coronakris blir det extra tydligt hur företag briser i sin molnhantering.
Det menar Mathias Gyulai, lösningsarkitekt på Dell Technologies Sverige.
Samtidigt som covid-19 lamslår vårt samhälle har många verksamheter skaffat tillfälliga lösningar för att kunna fortsätta leverera i en ny verklighet, där såväl kunder som personal befinner sig på distans.
I större organisationer blir det lätt så att olika avdelningar, i sina försök att hålla verksamheten flytande, hittar egna lösningar på uppkomna utmaningar.
Plötsligt sitter företaget med flera olika lösningar på likartade problem, i värsta fall uppbyggda utan IT-avdelningens kännedom. Dessvärre är det inte något unikt för det rådande läget i svallvågorna runt covid-19-pandemin. Påfallande ofta är det precis såhär stora organisationer förhåller sig till molntjänster.
En avdelning hittar en lösning genom att snurra upp en databas hos en leverantör, medan en annan flyttar över en applikation till en annan leverantör och i en annan del av bolaget lägger en utvecklare upp instanser hos en tredje leverantör från sitt personliga konto.
Det fanns stora svagheter i att placera alla ägg i en och samma korg, men att man inte har koll på hur många ägg man har eller var man har lagt dem är inte mycket bättre det. Plötsligt är 30 procent av verksamhetens IT-lösningar helt okända för de som jobbar med exempelvis IT-säkerhet eller sitter på beslutsfattande positioner.
Bristande kontroll och överblick leder självfallet till följder på andra områden. Aktörerna på den tilltagande molnmarknaden är sedan länge duktiga på att fakturera för sina tjänster. Och en organisation utan vetskap om exakt vilka IT-lösningar som existerar kommer finna det omöjligt att jämföra priser och få en kostnadsineffektiv struktur.
Nedanstående tre tips är inte något facit för en mer gångbar strategi, men det är grundpelare som underlättar vid valet av molnstrategi.
- Det är inte ovanligt att människor fattar beslut om miljoninvesteringar baserat på underlag som är föråldrat eller till stor del marknadsföring och otydliga löften. Men beslut kring molnet bör alltid baseras på vad som är möjligt att realisera i nuet, samtidigt som lösningen ska kunna anpassas efter en snabbt skiftande verklighet.
- Utgå från att du behöver ha flera olika lösningar; molntjänster bör fungera som komplement till lokala IT-resurser, och vice versa. Och även om det kan vara bra med en favorit bland de publika molnaktörerna så inser man efter en tid att även andra aktörer behöver bli en del av den optimala lösningsmängden.
- För att sluta vaska delar av IT-budgeten behöver du en samlad överblick över dina IT- och molntjänster samt säker och enkel flyttbarhet mellan datacenter och de olika publika molnaktörernas plattformar.
Många företag och organisationer tar sig an sin molnstrategi på samma självsäkra sätt som våra tonåringar tar sig an vuxenvärlden. Man vet vad man vill och vart man ska, sedan kör man. I diket.
Men det primära syftet med en molnstrategi måste alltid vara att tryggt och långsiktigt säkerställa organisationens tillgång till system, tjänster och information. Samtidigt gäller det att hitta en kostnadseffektiv modell. Vaskning av pengar och it-resurser är knappast mer hedervärt än med ädla drycker, men oj så mycket mer utbredd.
Mathias Gyulai
Lösningsarkitekt Dell Technologies Sverige