Den 22 oktober gick starten för Volvo Ocean Race 2017-18 I Alicante. Deltagarna I värdens största havskappsegling behöver väderdata.
Första seglingen I tävlingen där sju båtar deltar går till Lissabon. Sedan fortsätter man runt jorden över fyra hav under åtta månader med slutlig målgång I Haag nästa sommar.
Det är en teknikintensiv sport och ny teknikpartner för I år är HCL Technologies. Jordi Neves som är digitalchef på Volvo Ocean Race berättade om uppdraget för en grupp teknikjournalister (med IT-Kanalens skribent på plats) som träffade företrädare för Volvo Ocean Race och HCL Technologies I Alicante inför starten. Volvo Ocean Race hörde talas om HCL Technologies från IT-avdelningen på Volvo. HCL hade redan en relation med Volvo AB (lastbilstillverkaren).
HCL ger nu ett end-to-end stöd av infrastruktur till Volvo Ocean Race. De ansvarar för att förbindelserna mellan de områden som används i hamnarna i 12 städer och kontrollcentralen i Alicante. Man sätter upp utrustning som man flyttar med sig från hamn till hamn. Att sätta upp utrustningen och få den att fungera väl på så många platser och under så olika förutsättningar tar fem dagar och är en stor utmaning.
Jobbar redan med Manchester United
HCL Technologies försäkrar att de inte bestämt sig för att enbart jobba med sport, men att de redan sedan ett par år tillbaka har ett intressant samarbete också med fotbollsklubben Manchester United – som snart kommer att resultera I lanseringen av en ny användarvänlig teknikplattform. Manchester United hade problemet att infomationen var mycket fragmenterad och att det var svårt för fansen att komma i kontakt med klubben och spelare. Det ska det nu bli ändring på.
Ashish Gupta på HCL Technologies, vice VD och ITO, säger att det är intressant att jobba också med Volvo Ocean Race eftersom de ligger I framkanten vad gäller användning av teknologi. HCL har som ambition att jobba just med partners som är ledande inom teknologi. Volvo Ocean Race är med och driver förändringar I hur teknologi konsumeras och det är intressant.
Man både använder teknologi för att nå ut globalt till fans som vill följa tävlingen och så att personalen på kontrollcentralen kan kommunicera med tävlingsdeltagarna som får väderprognoser och simuleringar av olika alternativa sätt att segla på. Man är helt beroende av att ha Internet-anslutningar som fungerar och av att det går att föra över data i realtid medan tävlingen pågår ute till havs.
HCL jobbar gärna med partners som är helt beroende av tekniken för att klara sina uppdrag på ett bra sätt – och Volvo Ocean Race är en sådan.
Vill ha personal med toppkunskap
Dessutom vill HCL jobba så att de kan ha ett avgörande inflytande på kundens framgång. (“I’m thinking me up rather than customer up”.) HCL vill tänka ut bästa möjliga åtgärd för att kunden ska nå sina mål, snarare än att ha ett partnerskap där man inväntar och följer kundens egna och tydliga instruktioner.
-Vi vill skapa en organisation bestående av människor som tänker bättre än kunden om hur man når kundens mål, säger Ashish.
Alla deltagare får samma data
Att tekniken är viktig för Volvo Ocean Race förstår man lätt. Alla båtar är exakt lika och den information om vädret som skickas till båtarna har exakt samma innehåll. Besättningen har en viss datamängd som de kan ladda ner per dygn och all data tas fram av Volvo Ocean Races personal på kontrollcentret I Alicante. Det är viktigt att ingen har tillgång till ytterligare information från någon annan källa och kan skaffa sig fördelar över andra. Det lag som vinner ska vara den grupp vars medlemmar samarbetar bäst och är bäst på att segla. Det är viktigt att teamet har en god stämning inbördes under hela tävlingen.
HCL Technologies följer med runt till varje hamn där man bygger upp en “Race Village”. Man har två olika omgångar med utrustning som alternerar I de olika hamnarna för att hinna fram med allt i tid.
Varje båt har flera kameror ombord. I år använder man också för första gången drönare som finns på varje båt och ska kunna landa på båten när de filmat klart. De bilder som sänds till personalen i land redigeras och skickas ut på sociala medier.
TV är intressant för fansen
Det är viktigt att kunna visa intressanta filmade berättelser om vad som händer ombord. Ett tydligt mål som HCL Technologies hjälper Volvo Ocean Race att uppnå är att göra tävlingen ännu mer spännande för fansen.
Volvo Ocean Race anordnades för första gången 1973 och utvecklingen har varit enorm sedan dess. Tävlingen har blivit det ultimata äventyret inom havssegling, säger Jordi.
En viktig del som man också använder tekniken till är att organisera tävlingen. Man sköter logistiken där allt material och alla tävlande ska finnas på rätt plats – deltagarna får exempelvis inte anlända för tidigt inför starten I Alicante. Man sköter sedan själva logistiken när material ska flyttas till de olika hamnarna för att serva tävlingsdeltagarna, användas av personalen – exempelvis TV-avdelningen – och för att man på ett bra sätt ska kunna ge besökare en trevlig upplevelse. All teknik till detta finns in-house.
Sätter upp egen utrustning I varje hamn
Till TV-sändningarna används IP-TV. I varje hamn skickar man upp en mast med antenner och placerar ett datacenter som drivs av egna generatorer. Man har en studio där personalen tar emot och klipper filmerna. Nu för tiden kan man få direktbilder från båtarna och man får rapport om positioner var 10e sekund. Det är en stor utmaning att få allt att fungera I varje hamn där förutsättningarna kan var väldigt olika och där man använder sig av lokala internetoperatörer.
Personalen på kontrollcentret I Alicante ger stöd till deltagarna dygnet runt under hela tävlingen och försöker hela tiden ligga ett steg före för att öka säkerheten. Man vill undvika att någon blir skadad. Det har exempelvis blivit allt viktigtare att upptäcka om det finns is där man seglar. Alla som jobbar på kontrollcentret är mycket erfarna seglare.
Klimatförändringarna märks tydligt
Miljön spelar en avgörande roll under tävlingen. Deltagarna blir skrämmande medvetna om att klimatet håller på att förändras, säger Jordi. Man kan inte slå sig till ro och titta på historisk data för att tro att man med säkerhet kan förutspå väder (sådant som vindstyrkor, vindriktningar och vågors höjd), havsströmmar och förekomsten av drivis. Historisk data är helt enkelt inte alltid en tillförlitlig källa när vädret ändras.
-Vi försöker ligga före och se till att båtarna undviker problem, säger Jordi. Till det använder vi olika modeller.
IT-Kanalen var på plats i Alicante dagarna innan tävlingen startade. Där mötte vi också Karin Bäcklund som är en av många chefer på Volvo Ocean Race – med titeln commercial director. Hon satt Volvo Ocean Race har miljömål som de önskar nå. Man vill påminna allmänheten om miljöförstörelsen i världen, inte minst av haven.
Skepparna var angelägna om att få starta
IT-Kanalen deltog också på en presskonferens med båtarnas skeppare. De talade om hur gärna de vill vinnna och skojade med publiken och varandra. En av skepparna är kvinna. Hon heter Dee Caffari och kommer från Storbritannien. Dee seglar med en blandad grupp av män och kvinnor där flera i besättningen deltar i Volvo Ocean Race för första gången. Båten heter Turn the Tide on Plastic.