Ingram Micro- ”May Meeting Madness”
Hem Nyheter Ingram Micro – ”May Meeting Madness”

Ingram Micro – ”May Meeting Madness”

Publicerat av: Redaktionen

[KANALPARTNER] Äntligen kan vi ses fysiskt igen! Det har Ingram Micro valt att fira med en historisk aktivitet med fokus på relationer.

Aktiviteten rivstartade med en kick-off på kontoret i Bromma i början av maj, med medarbetare från såväl Bromma som Göteborg och utvalda leverantörer på plats.

Att näringslivet i Sverige äntligen kan börja träffas fysiskt igen kan kanske liknas vid ett gigantiskt kosläpp under våren 2022. Inga liknelser i övrigt! Ett företag som har haft fullt upp under pandemin men, som alla andra, saknat att få träffa sina kunder och partners fysiskt är Ingram Micro. Därför har de lanserat en stor sälj-och marknadsaktivitet som de döpt till May Meeting Madness.

Kick-offen – en rivstart med mersmak

Vi åkte till deras kontor i Bromma för att få veta lite mer om denna satsning. Där träffade vi Lisa Valinder Olsson, Kommunikations- och Hållbarhetsansvarig, Mattias Johansson, Försäljningsdirektör, och Michael Gorringe, Marknadschef.

Vi bad dem att berätta lite om initiativet.

Ingram Micro- ”May Meeting Madness””May Meeting Madness handlar om att bygga och underhålla relationer. Vi vill träffa våra partners och bättre förstå deras vardag och hur vi kan hjälpa dem att utveckla sin verksamhet inom befintliga eller nya områden. Personliga möten som primärt inte handlar om kortsiktig marknadsföring eller försäljning utan om att lära känna varandra över en kaffe. Och inte minst viktigt, vi har medarbetare som anställts under pandemin och inte haft möjlighet att genomföra fysiska möten sedan de började. Det är dags att ändra på det nu”, berättar Michael.

”Just det fysiska mötet är navet i May Meeting Madness”, fortsätter Mattias. ”Vi har satt ett mål att tillsammans boka in 1 000 möten under den här kampanjen. Eftersom vår framgång självklart är starkt förknippat med våra leverantörers framgång har vi också bjudit in dem att vara med och några är på plats redan här idag.”

Vi tog chansen att prata med några av de partners som var på plats. I Honeywells rum träffade vi Steen Andresen som är Sales Manager. Han visade oss deras senaste modeller av streckkodsläsare och lösningar för datafångst.

”Vi uppskattar verkligen Ingram Micros satsning och vår förhoppning är att kunna nå ut till fler slutkunder”, säger Steen.

Det är ju lätt att tro att en kampanj med fokus på kundmöten bara involverar säljare hos företaget men så är inte fallet med Ingram Micros aktivitet.

”Jag vill dels lyfta fram att den här kampanjen tagits fram gemensamt av marknads- och säljavdelningarna, men också att den inkluderar hela bolaget. I princip alla oavsett roll, har fått ett mål att genomföra ett antal kundbesök. Allt från produktchefer och HR till marknadsassistent och ekonomipersonal skall ut och träffa kunder. Det tror jag är en av förklaringarna till att det har mottagits väldigt positivt bland våra medarbetare”, säger Michael.

Ingram Micro- ”May Meeting Madness”

Att det stämmer märker vi direkt när vi kommer till deras kontor. Det är fullt med människor, otrolig energi och mycket uppsluppen stämning.

Vi går vidare bland tillverkarna som är på plats och träffar på representanter från Zebra Technologies. Även de har handskanners att visa upp och berättar om deras spännande lösningar där handskannern kan ses som toppen av ett isberg. Det visar sig att de flesta av oss nog har hållit i en Zebra-produkt, eftersom de är marknadsledande på skanning inom retail och inom livsmedelsbranschen med kunder som COOP och ICA med flera.

”Förutom de leverantörer som tagit chansen att vara här på plats idag så kommer vi även under May Meeting Madness ha så kallade ”Vendor of the Day” på kontoret. Då får en tillverkare möjligheten att inleda dagen med en halvtimmes digitalt möte med vår personal och sedan på plats på kontoret möta medarbetarna och berätta om sitt erbjudande”, förklarar Mattias vidare.

Ingram Micro- ”May Meeting Madness”Nu har vi under vår rundvandring kommit vidare till Lenovos rum där vi får höra att även de har stora förhoppningar på Ingram Micros kampanj. De vill få chansen att träffa kunder och ge dem möjligheten att ”känna och klämma” på deras produkter. Speciellt Motorolas mobiler vill de öka kännedomen om.

”Sedan får vi inte glömma en av höjdpunkterna under maj, vårt event ”User Experience” den 17 maj på Gröna Lund i Stockholm. Då kör vi en heldag bestående av mässa, seminarier samt en chans för besökarna att träffa de ledande tillverkarna inom IT och få höra om produktnyheter med mera”, berättar Lisa och fortsätter.

Ingram Micro- ”May Meeting Madness””Dessutom finns en möjlighet att kombinera nytta med nöje. Vi har nämligen abonnerat Gröna Lund den dagen så efter affärsnytta blir det fullt ös i attraktionerna utan köer”, förklarar hon med ett leende.

Vårt sista partnerbesök blir hos Microsoft. Även om de, av naturliga skäl, påpekar att Teams har löst många av de mötesproblem som uppstått under pandemin är Microsofts representant också tydlig med att det finns en uppbyggd längtan efter att även kunna träffas fysiskt. Sannolikt är det så att det ”nya normala” är en balanserad blandning mellan digitala och fysiska möten.

Vi önskar Ingram Micro, deras leverantörer och partners lycka till med May Meeting Madness. Kanske ses vi på Grönan!?

Läs mer på:

Näst kommande event: Userexperience2022 | Ingram Micro Sverige

Följ aktiviteterna på https://www.linkedin.com/company/ingram-micro

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>