Idag introducerar Intel en omfattande uppdatering av sitt varumärke för datorprocessorer genom lanseringen av de nya processorvarumärkena Intel Core Ultra och Intel Core.
De nya varumärkena införs med Intels kommande Meteor Lake-processorer.
Den nya varumärkesstrukturen innehåller flera uppdateringar värda att lägga på minnet. De inkluderar:
- Varumärket Intel Core Ultra för de mest avancerade klientprocessorerna.
- Förenklat Intel Core-varumärke för vanliga klienterbjudanden.
- Övergång till Intel 3/5/7/9-nivåer för indelning av processorerna, vilket införs med Intels kommande generation av processorer.
- Varumärket Intel Evo Edition för plattformar med Evo-verifierad design.
- Introduktion av Intel vPro Enterprise och Intel vPro Essentials för enhetsmärkning av relevanta kommersiella system.
Meteor Lake representerar en vändpunktpunkt i Intels vägkarta för klientprocessor. Det blir den första klientprocessorn som tillverkas på den nya Intel 4-processnoden. Det är den första chiplet-designen för klientprocessorer som möjliggörs av den avancerade 3D-paketeringstekniken Foveros. Detta kommer att möjliggöra förbättrad energieffektivitet och grafikprestanda. Det är också den första Intel-klientprocessorn som har en dedikerad AI-motor: Intel AI Boost.
Den nya varumärkesstrukturen är utformad för Intels framtida vägkarta för klientteknik. Ändringarna kommer att göra det enklare för kunder att identifiera rätt klientlösningar från Intels branschledande partnerekosystem för sina datorbehov. Och det kommer att göra det samtidigt som man betonar Intel Core-varumärket, som har varit en ledare inom datorbranschen under nästan två decennier.