Ipeer vinner vinkund på lokal närvaro och tjänster

Ipeer tar ånyo en affär på aspekter som lokal närvaro och flexibilitet. Det handlar om en e-handlare som väljer bort betydligt större molnleverantörer. Affären tjänar som exempel på hur en liten aktör kan hävda sig i den globala konkurrensen.

E-handlaren Vintjänsten flyttar sin it-drift från ett antal globala moln till ett svenskt, märkt Ipeer. Det är månne inte någon särskilt stor sak för andra än de inblandade, men visar hur en förhållandevis liten, lokal aktör kan vinna över de globala jättarna.

Lämnar globala leverantörer

För Vintjänsten var sådant som prestanda och möjligheten att få anpassade tjänster avgörande faktorer. Företaget bedriver e-handel med vin och har över 400 000 medlemmar. Vintjänsten driver fem e-handelsplatser under olika varumärken och tidigare använde de en it-miljö som var fördelad på flera olika globala molntjänster.

– Vi vill radikalt förnya vår tjänst och tillhandahålla en mycket bättre köpupplevelse, ett mycket bättre sätt att hitta och upptäcka vin, en mycket bättre prenumerationstjänst dessutom. För att göra det behövde vi hög kompetens och flexibilitet hos vår driftpartner, snarare än standardiserad kraft på tapp, därför valde vi Ipeer, säger Vintjänstens cto Gustav Yderland i ett pressmeddelande.

Fem butiker

Flytten omfattar fem e-butiker med miljöer baserade både på Linux och Microsoft. Hos Ipeer får Vintjänsten en anpassad miljö med såväl Hosted VMware som dedikerade servrar.

Ipeer har tidigare tagit hem affärer på motsvarande tema, bland annat med Subaru.

Post Comment